Otevřít menu
Doprava dnes
-

Návrh rozpočtu pro výstavbu dopravní infrastruktury byl schválen! Rozpočet pro rok 2023 bude 150,9 miliardy korun

Vláda schválila návrh proinvestičního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro rok 2023. Resort dopravy tak v následujícím roce bude hospodařit se 150,9 miliardami korun, což umožní pokračovat ve výstavbě dálnic, modernizaci železnic, údržbě a opravách infrastruktury. Rozpočet je navíc nově o 27,5 miliardy korun vyšší.

10:05 / 1. října 2022
Návrh rozpočtu pro výstavbu dopravní infrastruktury byl schválen! Rozpočet pro rok 2023 bude 150,9 miliardy koruni

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay.

Téměř celý rozpočet se bude investovat

Celková částka rozpočtu SFDI se skládá z několika částí. Například 30,7 miliardy korun bude zajištěno formou jiných finančních nástrojů. To znamená, že peníze budou poskytnuty z úvěru Evropské investiční banky a po připravované změně zákona také formou dluhopisů emitovaných SFDI. Struktura a parametry tohoto financování budou předloženy vládě ke schválení. Pro rok 2023 dostane Česká republika jako dopravní příspěvek 27,6 miliardy korun.

„Vládou schválený proinvestiční rozpočet pro dopravu nám umožní nejen pokračovat v rozestavěných projektech, ale také v příštím roce zahájit další desítky kilometrů nových dálnic, silnic I. třídy a železničních staveb. Zároveň máme dostatek finančních prostředků na běžnou údržbu dopravních cest,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Z rozpočtu by měla jít značná část na investice, a proto jej Ministerstvo dopravy ČR vnímá jako proinvestiční. Investiční výdaje by měly být 104,3 miliardy korun a neinvestičních by mělo být 46,6 miliardy. Tyto peníze se pravděpodobně použijí na opravy, údržby a provozování dopravní infrastruktury.

Pro Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) je vyčleněno 65,5 miliardy korun a pro Správu železnic poputuje 70,4 miliardy na pokrytí investičních a neinvestičních akcí. V plánu pro rok 2023 a ve střednědobém výhledu na roky 2024 a 2025 je na financování krajských silnic II. a III. tříd rezervováno šest miliard korun ročně.

V současné chvíli se staví celkem 246,3 kilometrů dálnic a silnic, přičemž 144,1 kilometru tvoří dálnice a 102,2 kilometru silnice I. třídy. Finance budou příští rok využity například i na nové úseky dálnic D6 okolo Hořoviček a Hořesedel, dálnici D35 k Mohelnici nebo na pokračování běžící stavby dálnice D3 směrem k rakouským hranicím. Ze silnic I. tříd budou pokračovat mimo jiné obchvaty Jaroměře, Bludova, Nové Paky nebo Klatov. Železničáři využijí finanční prostředky na modernizaci tratě Praha – Kladno, obecnou modernizaci tratí a přípravu vysokorychlostních tratí.

Autor: Karel Geba (Zdroj: MDČR)

zpět na články

inzerce

nahoru