Nebe nad Českou republikou zaznamenalo mírně optimistický vývoj letového provozu
V českém vzdušném prostoru lze podle předpokladů za uplynulé pololetí letošního roku sledovat jeho stabilní oživení a výrazně vyšší aktivity leteckých dopravců oproti roku 2021. Výsledky letového provozu za sledované období však stále nedosahují objemu provozu roku 2019.
Letový provoz za první půlrok dosahuje úrovně 62 % provozu ve srovnání se stejným obdobím roku 2019, který slouží jako referenční, tedy poslední s normálním vývojem. Do konce června bylo zaznamenáno celkem 268 977 pohybů oproti 427 256 pohybům v roce referenčním.
Pozitivní trend i nadále potvrzuje aktuální vývoj v červenci. Právě tento měsíc by se měl stát vrcholem letní letové sezóny; v srpnu a září lze již očekávat ustálený vývoj provozu. Nyní se úroveň provozu pohybuje na 69% roku 2019. Průměrný denní počet pohybů pak dosahuje hodnoty 1 906 letů.
Redakci DopravaDnes.cz zajímalo, zda stav na českém nebi souvisí s aktuálními problémy na evropských letištích i to, jestli onemocnění Covid-19 znovu zasáhne do letového provozu. Na naše otázky odpovídal JUDr. Richard Klíma, vedoucí oddělení komunikace Řízení letového provozu ČR.
Ovlivnily nějakým způsobem aktuální problémy na evropských letištích počty letů? Zaznamenali jste nějakou souvislost?
„Nelze dát do přímé souvislosti kapacitní problémy letišť a aktuálního vývoje letového provozu, nicméně systém letecké dopravy není schopen akceptovat ambiciózní předpoklady a plánování leteckých dopravců na tuto letní sezónu, který naráží na kapacitní strop počtu potřebného personálu ze strany letišť, ale nakonec i samotných leteckých dopravců. To vede k situaci, kdy například na srpen 2022 se celosvětově aktuálně plánuje zrušení 25 000 letů a bohužel 60% (16 000 letů) z tohoto počtu připadá právě na Evropu, přičemž výsledná číslo bude pravděpodobně ještě vyšší.“
Předpokládáte opětovně výrazný pokles počtu letů z důvodu rostoucích covidových čísel?
„V tomto případě je prognóza velice obtížná, bude samozřejmě záviset na variantách nemoci a jejich závažnosti. Pokud bude docházet k šíření nákazy tak jako v současné době a nebude znamenat závažné ohrožení zdraví, tak pak i díky očkování by celá situace nemusela znamenat zásadní problém pro leteckou dopravu. Lze očekávat přísnější podmínky např. pro nošení roušek v letadlech, terminálech, prokazování očkování a jiné povinnosti, ale plošné zákazy cestování a uzavírání zemí už je snad minulostí.“
Pokud ano, kdy myslíte, že se tak stane?
„Pokud ano, rizikovým obdobím mohou být podzimní měsíce 2022 a začátek roku 2023, což je ale samozřejmě ovlivněno mnoha faktory, které nemůže systém letecké dopravy ovlivnit.“
Existuje výhled, kdy se stav vrátí na předpandemickou úroveň? Nebo to zatím není moc možné určit?
„Obecně lze říct, že v některých zemích se letecká doprava již vrátila na úroveň roku 2019. Na druhé straně jsou jiné státy, a mezi ně patří i Česká republika, kde se provoz pohybuje cca na 70% předpandemického vývoje. Podle aktuálních prognóz se však předpokládá, že Evropa jako celek se na hodnoty roku 2019 měla dostat na přelomu let 2024 – 2025.“
Vybrané informace o provozu
2019 |
2021 |
2022 |
|
leden - červen |
427 256 |
136 673 |
268 977 |
leden |
únor |
březen |
duben |
květen |
červen |
|
2019 |
61 304 |
57 571 |
67 461 |
73 331 |
79 514 |
88 075 |
2021 |
18 658 |
15 899 |
18 812 |
21 366 |
25 177 |
36 761 |
2022 |
30 658 |
29 000 |
38 502 |
47 906 |
59 201 |
63 683 |
Státní podnik Řízení letového provozu České republiky (ŘLP ČR, s. p.) vznikl 1. ledna 1995. V souladu s pověřením ministerstva dopravy ČR poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru České republiky a na letištích Praha - Ruzyně, Brno - Tuřany, Ostrava - Mošnov a Karlovy Vary.
Publikovala: Dagmar Lánská (ve spolupráci se státním podnikem Řízení letového provozu ČR)