Nedávno prezentoval ministr Martin Kupka průzkum o bezpečnosti na železnici! Jaký význam mají simulátory podle Českých drah a ČD Cargo?
Na začátku září ministr dopravy zveřejnil výsledky průzkumu mezi strojvedoucími. Ti ve výzkumu řešili bezpečnost na české železnici. Jak oni, tak ministr dopravy a ředitel Drážního úřadu vědí, jak důležité jsou simulátory. Proto jsme zjistili, jaký pohled na simulátory má ČD CARGO, které si chystá nový simulátor pořídit.
Podle nás by využívání simulátorů nemělo být povinné
Na tiskové konferenci ministerstva dopravy ohledně bezpečnosti na železnici se promítlo i využívání vlakových simulátorů v zahraničí. Strojvedoucí se na nich nejenom učí, ale navíc si procvičují svou důležitou profesi. Nejvíce jsou simulátory zavedené v Německu, Rakousku či Polsku. Evropská unie je pouze doporučuje, ale je to nastaveno správně? My jsme se zeptali Českých drah, jak se k tomu staví.
Na Tiskové konferenci Ministerstva dopravy zaznělo, že v ČR jsou dva simulátory, ale jsou dopravcům pouze doporučovány. Neměly by však být povinné? „Podle nás by využívání simulátorů nemělo být povinné. Každý dopravce by měl v rámci procesu řízení bezpečnosti zhodnotit přínos simulátorů do oblasti bezpečnosti drážní dopravy a případně začlenit výcvik na simulátorech do výcviku a školení strojvedoucích. Podle toho pak musí dopravce designovat požadavky na provedení simulátoru a na vlastní školení na simulátoru. Skupina ČD má zájem na zvyšování bezpečnosti na železnici a bez ohledu na absenci této povinnosti v českých právních předpisech byly za tímto účelem ze strany ČD pořízeny dva simulátory a ČD Cargo je aktuálně po podpisu smlouvy na dodávku jednoho simulátoru,“ uvedl k prvnímu dotazu za ČD a ČD Cargo tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský.
ČD Cargo je před podpisem na dodání nového simulátoru pro strojvedoucí. V jaké fázi jsou jednání pro pořízení? „ČD Cargo očekává zahájení provozu simulátoru od začátku roku 2024 a kromě jízdy pod technologií ETCS si strojvedoucí budou primárně zkoušet jízdu v běžných a rizikových provozních situacích s důrazem na postupy při mimořádnostech na trati. Simulátor představuje jeden z prvků bezpečnosti, prostřednictvím kterého chceme zvýšit kvalitu školení strojvedoucích,“ pokračoval Petr Šťáhlavský z ČD.
Při školení na simulátoru je možné snáze odhalit případné chybné návyky
Tiskový mluvčí pokračoval o tom, jaké benefity to strojvedoucím přinese. A zda simulátory zvládnout eliminovat, či odnaučit strojvedoucí chyby při řízení: „Výhodou simulátoru je nácvik situací a reakcí, které v běžném provozu nelze pro školení strojvedoucích jednoduše vytvořit. Strojvedoucí se tak může lépe připravit na mimořádnosti a nečekané události, které v provozu nelze zcela vyloučit. Při školení na simulátoru je možné také snáze odhalit případné chybné návyky strojvedoucích a v rámci dalšího výcviku je eliminovat, což v obecné rovině přispívá k vyšší bezpečnosti drážního provozu.“
V zahraničí jsou tyto drážní simulátory velmi rozšířené. Proč České dráhy mají pouze dva? Nemělo by jich být obecně více? „ČD pořídily simulátory pro účely výcviku a školení svých strojvedoucích z vlastních investičních prostředků. Důvodem bylo zvýšení kvality našich strojvedoucích s cílem zvýšení bezpečnosti drážní dopravy. Dva simulátory jsou pro potřeby ČD dostačující, volná kapacita pro jiné aktivity je však omezená. Další simulátor zřizuje ČD Cargo,“ doplnil informace Petr Šťáhlavský.
Autor: Karel Geba
