Otevřít menu
Doprava dnes
-

Negrelliho viadukt má svou vlastní ostrahu ze Správy železnic! Uchytí se tento projekt?

Od letošního července na Správě železnic běží nový projekt, který se týký ochranných služeb. Ostraha ze Správy železnic nově střeží vybrané objekty. Prvním z nich je Negrelliho viadukt. Důvodem jsou stále zvyšující se nároky na zabezpečení infrastruktury. Správa železnic tím reaguje na dobré zkušenosti s těmito službami u zahraničních správ.

9:16 / 23. srpna 2022
Negrelliho viadukt má svou vlastní ostrahu ze Správy železnic! Uchytí se tento projekt?i

Foto: Ilustační foto. Zdroj fotky: Ministerstvo dopravy ČR.

Pilotní projekt zhodnotíme po třech měsících

Cílem projektu je zajistit službu reagující na nové technologické požadavky a bezpečnostní situaci u nás i ve světě. Pilotní projekt ostrahy byl spuštěn na Negrelliho viaduktu, který byl doposud střežen soukromou společností. Po vypršení smlouvy ji v činnosti plynule nahradilo 18 členů ostrahy Správy železnic, cílový stav je 30 strážných.   

Výdaje na agenturu hlídající Negrelliho viadukt dosahovaly 10 milionů ročně. Pilotní projekt zhodnotíme po třech měsících, kdy budeme vědět, jaké máme náklady v porovnání s externí firmou. V maximální možné míře využíváme vlastní systémy a technologie, naši pracovníci zajišťují aktivní dohled nad tímto historickým objektem z poloviny 19. století, který prošel nedávno největší modernizací za dobu své existence,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.  

Příslušníci ostrahy Správy železnic musí mít znalosti nejen bezpečnostní, ale i železniční problematiky. Současně splňují požadavky na zdravotní způsobilost, což souvisí i s faktem, že mají povolený vstup do kolejiště. „Po prvním měsíci činnosti našich strážných jsme víc než spokojeni. Pozitivně hodnotím narůstající místní a osobní znalost a starost, kterou zaměstnanci o objekt mají. Máme v rukou nástroj, který může zajistit spolehlivou a reprezentativní ochranu vybraných objektů Správy železnic,” říká Zdeněk Vondrák, který pilotní projekt metodicky zastřešuje.

Členové ochranné služby dosud řešili 36 incidentů

Členové ochranné služby dosud řešili 36 incidentů, například zachycení a vykázání 19 osob z obvodu dráhy nebo vandalismus v podobě graffiti. „Abychom zajistili co nejefektivnější zabezpečení okolí viaduktu, navázali jsme spolupráci s městskou i státní policií. Ta nás jako státní organizaci vnímá – ve srovnání se soukromými agenturami – jako důvěryhodného partnera. Slibujeme si od toho vyšší úroveň kooperace. Rozšířila se i dlouhodobá spolupráce se sousedním areálem autobusového nádraží Florenc,” podotýká Vondrák.

Moderní fyzická ochrana stojí z velké části také na technologiích. Proto byl současně spuštěn Bezpečnostní operační dispečink (BOD) v pražské Pernerově ulici, který umožňuje nejen monitorovat pochůzkové trasy a bezpečnost našich zaměstnanců, poplachová čidla objektů a zařízení důležitých z pohledu kybernetické bezpečnosti, ale i aktivně vyhodnocovat situaci a rizika. BOD je řízen operátory dálkového dohledu, kteří obsluhují pult centralizované ochrany sdružující technické systémy ochrany majetku a osob a další bezpečnostní systémy.

Železniční infrastrukturu do této doby střežily spíše externí firmy, avšak také existuje železniční policie, která se tímto zabývá. Železniční policie je jedna ze složek policie. Jejím posláním je ostraha železničních pozemků, drážních vozidel, drážního personálu a cestujících. Jednotlivé kompetence se avšak liší stát od státu. V některých státech například železniční policie hlídá i ostatní dopravní infrastrukturu.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: TZ Správa železnic)

zpět na články

inzerce

nahoru