Otevřít menu
Doprava dnes
-

Nejlepší výsledky na Dakaru 2023: Martin Macík bral stříbro! Kdo další uspěl?

Slavná pouštní Rallye Dakar v tomto roce měla své jubileum. Závod v roce 2023 nesl číslo 45, přičemž se již počtvrté za sebou pořádal na území Saudské Arábie. Čeští závodníci v kategoriích automobilů, kamionů a motocyklů do pouště vyrazili od soboty 31. prosince do neděle 15. ledna 2023. Na jaká umístění Češi dosáhli?

7:25 / 27. března 2023
Nejlepší výsledky na Dakaru 2023: Martin Macík bral stříbro! Kdo další uspěl?i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: MM Technology.

Kategorie Automobily – Prokop s Chytkou stačili na šestou příčku

Závod započal tzv. prologem, ve kterém se svým Fordem nejlépe dojel vůz Prokopa a Chytky. Ten na úvod závodu ztratil na 13 kilometrech 22 sekund na vedoucí duo. „Nebylo to špatné, ale uvidíme,“ řekl po prologu řidič svého Fordu. Avšak 1. etapa již byla zajímavější. „První půlka byla fajn, jelo se nám dobře. Jediný problém, který jsme měli, že nám praskl výfuk a v autě byl velký hluk. A my nevěděli, co se děje,“ zmínil po etapě Prokop. Tento český tým nakonec zaostal za nejlepším automobilem o 21 minut, a proto se český šofér propadl na 20. pozici. Jeho čeští kolegové na tom však byli již hůře. Druhá etapa, která měřila 588 km, se Prokopovi a Chytkovi velmi povedla. Český automobil skončil na 8. pozici, přičemž v tuto dobu celková ztráta českého vozu byla 35 minut. „Super erzeta a je vidět, že se nesmí po první nepovedené etapě skládat zbraně," zmínil řidič Fordu s českou posádkou. V třetí etapě stačil nejlepší český tým na 17. pozici, přičemž se v celkovém pořadí propadl. Obdobně na tom byl Martin Prokop s Viktorem Chytkou i ve 4. etapě, po které si drželi stejné celkové pořadí. Nejlepší Češi si drželi standard svých ztrát i v následující etapě, ve které ztratili na nejlepší vůz 37 minut, což je stále drželo na celkové 9. pozici. „Máme toho dost, protože je to terén, který dává zabírat autu i nám,“ řekl Martin Prokop po etapě. Avšak v 6. etapě Prokop s Chytkou dojeli na 13. místě, což je posunulo o jednu příčku v průběžném pořadí kupředu. „Byla to hodně rychlá etapa, v mokrých kolejích se nám úplně nedařilo držet tempo. Pak přišla kamenitá pasáž se spoustou odboček. Bohužel nám odešel další výfuk a špatně jsem slyšel navigaci, takže jsme trochu bloudili," doplnil Prokop z cíle sedmé etapy. To však na změnu pořadí z pohledu Čechů nemělo vliv. Martin Prokop se svým kolegou od začátku sázeli na disciplinovanost a systematičnost. Nechtěli příliš riskovat, přičemž tato taktika nesla své ovoce. I když se nikam nehnali, tak se jim po 8. etapě podařilo opět posunout, a to na 7. celkovou pozici. Po volném dni, kdy závodníci nabrali síly, vyjel Prokop s Chytkou z Rijádu do Harazu v dobrém rozpoložení. Češi dojeli v této etapě na 13. místě. V dalším dnu se české dvojici opět dařilo, protože v etapě Šajbá – Ardá toto jezdecké duo dosáhlo na skvělé 10. místo, což je posunulo na šesté místo z celkového pohledu. Prokop s Chytkou své výkony neustále zlepšovali, což bylo vidět ve 12. etapě, po níž si stále drželi šesté místo. Černou etapu pro vůz Martina Prokopa a Viktora Chytky byla ta třináctá, v níž Čechům patřilo 72. místo. Češi měli velkou ztrátu z důvodu problémů s předním diferenciálem. „Po třech kilometrech nám loupnul diferenciál a moje myšlenky v tu chvíli byly, že pro nás závod skončil, neboť celá etapa byla v pomalých dunách. Ale rozhodl jsem se pokračovat, kam jen to půjde. Byla v nás malinká dušička, jeli jsme dvacet, třicet, ozývaly se velké rány. Naše štěstí bylo, že jsme startovali brzy ráno a jako sedmí v pořadí, takže to nebylo rozhrabené. Dojezd do cíle byl pro nás emotivní, slza ukápla. Konec v závodě byl pro nás strašně blízko, ale nezasloužili bychom si ho, když už jsme to doválčili takto daleko," neskrýval Prokop. Poslední etapa se však Čechům povedla, což je vyneslo na celkové 6. místo, čímž si Martin Prokop vyrovnal své maximum. „To umístění je úžasné. Byl to nejdelší a nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii. Etapy byly krásně namixované, žádná z nich nebyla přejezdová, což je super zážitek," popsal Martin Prokop a dodal: „Ve druhé etapě spoustu lidí chybovalo, my ne, a tak jsme se dostali do první desítky, kterou jsme udrželi. Pak bylo psychicky náročných pět etap ve vysoké nadmořské výšce, kde jsme ztráceli, ale nemohli jsme s tím nic dělat. Ovšem vydrželi jsme to. A nakonec předposlední etapa, kdy jsme dojeli i s porouchaným diferenciálem. To bylo hodně emotivní. Příště to zkusíme zase někam posunout." Nejlepším českým vozem se stalo duo Prokop – Chytka, které mělo ztrátu 3:40:44 vteřin.

Kategorie Kamiony – MM Technology pokukovala po zlatu! Řidič Martin Macík bral tzv. Beduína za druhé místo

V kategorii kamionů se Čechům opravdu dařilo. Na úspěch pomýšlelo několik Čechů, nejvíce byl zpočátku vidět kamion Martina Macíka a Aleše Lopraise. Prolog se nejvíce povedl jezdci MM Technology Martinu Macíkovi, který dojel na prvním místě. Ale v závěsu za ním bylo mnoho Čechů. „Je to první vítězství, jen v prologu, ale i to se počítá. Všechny kamiony, které jsme stavěli v MM Technology, jsou v patnáctce, takže spokojenost je velká,“ neskrýval Martin Macík. Skvělé české naladění trvalo i v 1. etapě, kdy ji opanoval znovu vůz Macíka, přičemž na druhé příčce dojel Aleš Loprais. Pomalu se začalo formovat průběžné pořadí, v němž byla čtveřice Čechů v TOP 10. Kategorie kamionů šlapala naplno, což se odrazilo ve druhé etapě, kterou opanoval Aleš Loprais, což mu vyneslo celkové první místo. Tatra řidiče Valtra dojela v této fázi závodu na 4. místě. V průběžném pořadí se kamion Martina Macíka propadl na 5. pozici, přičemž na třetí místo se vyhoupl vůz Tatra v čele s řidičem Valtrem. „Nás dnes potrápil tvrdý a hodně rozbitý povrch, kde jsme naštěstí neudělali žádnou pneumatiku, ale bohužel odražený kámen nám zablokoval zadní brzdy. Kvůli tomu nám odcházely pneumatiky,“ prozradil propad ve 2. etapě Martin Macík. Češi pokračovali v krasojízdě i následující den, v němž etapově zvítězil Martin Macík, avšak velmi vidět byl i vůz Valtra, který se vyhoupl do celkového vedení závodu. Na druhém místě se držel Aleš Loprais. Všichni Češi si svou formu přenesli i do 4. etapy, v níž opět panoval Martin Macík. I další Češi se drželi mezi nejlepšími jezdci, přičemž došlo na změny v celkovém pořadí. Loprais se opět dostal do čela, Valtr se propad na třetí příčku a Macík s kolegy poskočil na 4. místo. Na Dakaru jsou Češi vidět rok co rok, ale v této kategorii přímo vévodili. Aleš Loprais měl závod rozjetý v čele, přičemž zaznamenal etapovou výhru, a to mu pomohl k upevnění vedoucí průběžné pozice. Ostatní Češi zažili menší propad, přičemž dobře se špičky držel vůz Macíka. Čechům se trochu přestalo dařit dva dny před pauzou, čehož využili ostatní jezdci. Nejlepší výsledek zajistil Martin Macík. Aleš Loprais se i přes nepovedou jízdu udržel v čele, avšak Macíkovi se dařilo ztrátu snižovat. Valtr svůj celkový čas zhoršil. „Udělal jsem jednu chybu, když jsem se rozhodl vyjet jednu velkou dunu, na kterou jsme neměli dostatečný rozjezd. Mohli jsme tam ovšem nechat ještě víc času," uvedl Aleš Loprais k 6. etapě. Martin Macík naopak řekl: „Dneska to byla paráda, plno písku. Byly ale hrozně rozbité duny, takže těžké řidičsky i navigátorsky.“  V následující etapě si Aleš Loprais svou pozici udržel stejně jako ostatní Češi. Po odpočinku závodníci opět vyrazili do pouště, kdy si Češi drželi svou obvyklou formu, avšak nejméně se dařilo v etapě Macíkovi. I přesto si jeho tým držel průběžnou čtvrtou pozici. Nepříjemným momentem si však prošel Aleš Loprais, který se střetl s divákem na trati, přičemž po tomto incidentu musel ze závodu odstoupit. Jeho skvělý výsledek tak nemohl dotáhnout až do konce. Želízkem v ohni tak zůstal Martin Macík, který se svým týmem pomýšlel na zlaté medaile, na které se snažil dosáhnout. Desátá etapa jej vynesla na druhé místo, což pro něj znamenalo průběžné 3. místo se ztrátou 48 minut. Následně se Macíkova ztráta ještě navýšila. Předposlední etapa Dakaru se však podepsala na skvělém výsledku Martina Macíka, protože v ní dojel první. Snížil celkovou ztrátu a vyhoupl se na průběžné druhé místo. V závěrečné etapě sestava kamionu Martina Macíka potvrdila svou chuť, dojela třetí a celkově si vydobyla beduína za stříbrné umístění. „V poslední etapě jsme se klouzali na bahně doleva a doprava. Byl to nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii. Příští rok to zkusíme zase zlepšit," řekl po závodě stříbrný Martin Macík. Na 5. místě dojel kamion Valtra, vůz Šoltyse byl šestý a tým Vrátného bral devátou příčku.

Kategorie Motocykly – V nejlepším čase dojel Martin Michek

Nejvíce vidět v kategorie Motocyklů byl Martin Michek, který v prologu dojel na 20. místě, což nebylo špatné umístění. „Prolog jsem si užil, byl rychlý. Dvacáté místo není rozhodně špatným začátkem, tady bych se chtěl určitě pohybovat, nejlépe ještě výše," řekl Michek. Tento motocyklový závodník si došel pro obdobný výsledek i v 1. etapě, a tak začal závod na průběžném 21. místě. Martin Michek si držel podobnou formu i nadále, každou etapou se posunoval kupředu v průběžném pořadí. Třetí etapa českému závodníkovi pomohla k 17. místu se ztrátou 50 minut. I přes nepřízeň počasí, se kterým museli všichni účastníci bojovat, se Martin Michek se svou motorkou neustále zlepšoval. Ze čtvrté etapy dojel na průběžném 14. místě. „Čtrnácté místo je bomba! Bylo méně kamenů, což je super. Jenže nás pustili do písku s velbloudí trávou, která neuhýbá, takže se hodně cvičilo s motorkou. Byla to pumpovačka, jsem vycucaný do maxima," popsal Martin Michek. Následující den se český „motorkář“ opět zlepšil a posunul se o příčku výše. Obdobných výkonů se český závodník držel i nadále, přičemž v 7. etapě měly motocykly volno. I po dni volna se Michek neztratil. V 8. etapě dojel na 11 místě, přičemž se udržoval na 14. místě z celkového pohledu. Po volném dni si odpočinutý Michek došel pro velmi dobře zajetou etapu, v níž dojel devátý, a to ho vystřelilo dokonce na 12. místo. „Je to až neuvěřitelné umístění po tom, co mám trochu zdravotní problém s naraženým kotníkem na pravé noze. Ráno mě museli dostat do bot mechanici, skoro až násilím jsme to tam nasoukali," uvedl Michek k výkonu. Následně se český zástupce propadl o pozici níže, přičemž na tomto umístění zůstal do 13. etapy, po níž se hřál na celkovém 11. místě, i když měl velké problémy, nakonec však do cíle etapy dojel. V poslední etapě Čech dojel jedenáctý, přičemž toto pořadí bylo i jeho konečným umístěním se ztrátou hodiny a 42 minut. „Dakar pro nás skončil skvělým výsledkem, jedenácté místo je krásné. Tento ročník byl opravdu velmi tvrdý. Tahal jsem, co to šlo. Jsem blázen, protože občas jsem šel v některých situacích do risku a po hlavě. Jsem fakt rád, že jsem to přežil a dostal se do cíle," zmínil Martin Michek. Druhým nejlepším Čechem v kategorii Motocykly se stal Brabec na 31. místě.

Autor: Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru