Otevřít menu
Doprava dnes
-

Newyorské metro příští rok oslaví 120 let své existence.

Podzemí New Yorku, které nikdy nespí, přesně tak je označováno jeho metro. Za více než stoletou historii prošlo metro četnými změnami a dnes patří k místům s nezaměnitelnou atmosférou. V některé dny se tu střetne víc než pět milionů cestujících snad všech ras, kultur i jazyků.

8:50 / 28. ledna 2023
Newyorské metro příští rok oslaví 120 let své existence.i

Foto: Metro v New Yorku (zdroj: wikipedia).

V roce 1904 se toho v USA stalo tolik významného. Tento rok přinesl několik zajímavých událostí. Prezidentem se stal republikán Theodore Roosevelt, američtí inženýři zahájili výstavbu Panamského průplavu, v přístavním Baltimoru řádil ohromný požár, v St. Louis vynalezli oplatkový kornout na zmrzlinu a náměstí Longacre v centru New Yorku se přejmenovalo na Times Square. V tomtéž městě také zahájila provoz podzemní dráha.

V centru města, kde se toho dělo tolik, tedy v ostrovní čtvrti Manhattan, proto bylo třeba veřejnou dopravu akutně řešit. Drožky, tramvaje ani automobily již nedostačovaly. Logickým řešením se zdála být podzemní dráha. O její vybudování usiloval již dříve vynálezce Alfred Ely Beach – inspirován úspěchem nejstaršího metra na světě v Londýně, kreré pravidelně převáželo pasažéry už od ledna 1863, chtěl vybudovat něco podobného také v New Yorku. Pod Broadwayí začal hloubit tunel, ale stavbu od počátku provázely těžkosti, především nedostatek materiálu, financí a politické tlaky.

Beach musel projekt zastavit a oproti smělým plánům zůstal jen jeden devadesátimetrový tunel a jediná stanice na rohu Broadwaye a Warren Street. Praktické využití měla první podzemka pramalé, avšak ukázala směr příští generaci inženýrů a konstruktérů.

Naprostá většina stanic vznikla během hospodářského boomu ve čtyřicátých letech. Pozorní cestující si povšimnou trojího designu stanic. U jednotlivých nástupišť se také lišila jejich délka, což v dalších letech komplikovalo nasazování nových typů vlaků a propojování celé sítě. Rozdíl činil až čtyřicet metrů.

Zajímavá historie a také přítomnost.

Zákonodárci státu New York 15. června 1953 stvrdili vznik New York City Transit Authority (dnes MTA), společnosti pověřené správou a provozem všech městských linek metra, autobusů a trolejbusů. MTA se už stihla stát pojmem: kdykoliv mají spoje zpoždění nebo dojde k závadě či výluce, zhrzení Newyorčané přesně vědí, kam směřovat své nadávky. Zrodily se dokonce speciální twitterové účty či mobilní aplikace, kde si cestující mohou vylít zlost. Noviny také pravidelně plní zprávy o korupci a milionových odměnách pro manažery MTA, což cestující dráždí ještě víc. 

Metro v New Yorku je především neskutečným babylonem. Na nástupištích a ve vagonech potkáte příslušníky desítek národností, kteří s New Yorkem spojili své osudy. Šestadevadesát různých etnických tiskovin v bezmála třímilionovém nákladu hovoří za vše. Stejně tak informační materiály o provozu metra na vás ze stojanů volají mnoha různými jazyky.


Autor: Filip Pánek.

Newyorské metro příští rok oslaví 120 let své existence. Foto: Metro v New Yorku (zdroj: wikipedia).. Newyorské metro příští rok oslaví 120 let své existence. Foto: Vstup do metra v New Yorku (zdroj: wikipedia).. Newyorské metro příští rok oslaví 120 let své existence. Foto: Metro v New Yorku (zdroj: Michelle Young)..
zpět na články

inzerce

nahoru