Nová městská hromadná doprava v Uherském Hradišti by měla být spuštěna v roce 2024
Připravované zásadní změny městské hromadné dopravy v Uherském Hradišti pokročily od konce listopadu letošního roku do další fáze. Návrhy nových linek, zastávek či intervaly autobusů MHD jsou hotové, město začne připravovat budoucí výběr dopravce.
Zastupitelstvo města Uherské Hradiště v prosinci roku 2017 usnesením číslo 363/21/ZM/2017 schválilo dokument „Koncepce veřejné dopravy v Uherském Hradišti“. Tato koncepce se zabývá autobusovou městskou hromadnou dopravou na území Uherského Hradiště, Starého Města a Kunovic. Ve schváleném dokumentu však nebyly řešeny mnohé aspekty proveditelnosti implementace nové koncepce (provozně - dopravní, ekonomické, organizační).
„Dokument Koncepce veřejné dopravy předpovídal velkou revoluci v MHD na území měst Uherské Hradiště – Staré Město – Kunovice. Rozpracování této vize však ukázalo na její nereálnost díky vysokým finančním nákladům. To nás přivedlo k tomu, že provozní část Akčního plánu VD je řešena pouze pro území města Uherské Hradiště s tím, že ostatní vazby směrem k sousedním městům včetně jejich potřeb pokryje linková doprava, tedy že MHD budeme řešit jen pro území města Uherské Hradiště,“ objasnil místostarosta města Jaroslav Zatloukal.
Za tímto účelem uložilo zastupitelstvo města v roce 2018 zpracování akčního plánu, který by stanovil obsah, posloupnost a návaznost jednotlivých kroků, které jsou potřebné pro tuto implementaci a jejich časový harmonogram.
Samotné jádro projektu představuje dopravně provozní část akčního plánu - jedná se fakticky o tu část řešení, která má přímý vliv na cestující: návrh linkového vedení, návrh nových zastávek či intervaly autobusových linek. „Nyní jsou dokončeny práce na trasování linek. Zároveň byly připraveny další nezbytné věci: umístění zastávek, nový provozní model a integrace městské hromadné dopravy do krajské veřejné dopravy. Dnes již víme, že počet stávajících a nyní budovaných zastávek MHD zdaleka nebude stačit, což přinese své náklady, výsledkem by však měla být MHD s vysokou přidanou hodnotou ve srovnání s dnešním stavem,“ vysvětlil místostarosta Zatloukal.
S vítězným dopravcem bude uzavřena smlouva o veřejné službě
Dalším ze stěžejních bodů je příprava výběru dopravce - dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007 je v případě veřejné linkové dopravy většího rozsahu (nad 300 tis. km ročně), což je i případ MHD Uherské Hradiště, nutno dopravce vybrat na základě výběrového řízení.
V případě výběru dopravce v soutěži je pak nutné nejméně rok před zveřejněním vlastní zadávací dokumentace zveřejnit předběžné oznámení, tzv. prenotifikaci, ve věstníku Evropské unie, kde budou uvedeny základní informace o zakázce. „S ohledem na skutečnost, že bude spuštěn zcela nový provozní koncept veřejné dopravy s nesnadno odhadnutelnými tržbami, je žádoucí, aby soutěž probíhala dle zákona o zadávání veřejných zakázek. S vítězným dopravcem pak bude uzavřena Smlouva o veřejné službě,“ vysvětlil Zatloukal.
Vzhledem ke skutečnosti, že na základě stávající smlouvy o zajištění autobusové dopravy s ČSAD Uherské Hradiště, a.s. lze provozovat městskou autobusovou přepravu cestujících do konce roku 2023, učiní město Uherské Hradiště oznámení o budoucím výběru dopravce v Uherském Hradišti ve věstníku Evropské unie neprodleně, během následujícího roku dopracuje ekonomickou část a připraví podklady k vlastní soutěži.
Nová městská hromadná doprava v Uherském Hradišti by měla být spuštěna k 1. 1. 2024.
Autor: Mgr. Petr Dejnožka (Zdroj: TZ Město Uherské Hradiště)
