Otevřít menu
Doprava dnes
-

Nové časy na karlovarském letišti. Modernizaci dráhy a odklon od Ruska u pravidelných linek plánuje Alice Justina Undus

Letiště Karlovy Vary má za sebou náročné období. Covidové roky znamenaly pro zmíněné letiště těžké časy. Karlovy Vary (dočasně) přišly o pravidelnou linku do Moskvy, mají za sebou dva ztrátové roky. Nyní se však snad začíná blýskat na lepší časy. Od 11. ledna letošního roku je v pozici nová jednatelka Alice Justina Undus, která má zcela jasný úkol.

15:59 / 10. dubna 2022
Nové časy na karlovarském letišti. Modernizaci dráhy a odklon od Ruska u pravidelných linek plánuje Alice Justina Undus

Propad cestujících byl obrovský

Od nástupu do funkce uplynuly sotva dva měsíce, proto se s problematikou provozu letiště nová jednatelka ještě sžívá. „První dva měsíce byly hektické. Letiště je specifická oblast podnikání a já jsem se musela zevnitř seznámit s tím, jaký je stav a situace na karlovarském letišti. Je to letiště vlastněné krajem, ještě se proto učím spolupracovat s krajskou administrativou, například jak správně předkládat materiály do rady a na zastupitelstvo kraje a podobně. Jde také o stanovení priorit, které bych pro šéfování letiště chtěla mít,” představila své úvodní týdny v nové funkci Alice Justina Undus. 

Karlovarské letiště není v jednoduché pozici, pandemie koronaviru mu ublížila opravdu výrazně. „Covid byla strašná rána pro celé civilní letectví, trpěla vvšechna letiště po celém světě. Propad cestujících a pohybů byl všude obrovský. Karlovy Vary měly jen jednu pravidelnou linku do Moskvy, a když ta přestala létat, tak to mělo zásadní vliv, protože počet cestujících se drasticky snížil a to o 97%. Úroveň loňského roku byla opravdu nízká, letištěm prošlo 606 cestujících, což je velmi malé číslo a mluví samo za sebe,” povzdychla si Undus. 

Jaké jsou tedy plány a výhledy nové jednatelky? „První priorita je provozovat letiště bezpečně a v souladu se všemi předpisy, což je v letectví vždy bod číslo jedna. Dále bych chtěla dosáhnout zvýšení provozu na letišti, protože jsme po dvou covidových letech, kdy provoz byl opravdu malý. Třetí prioritou je pokračovat v projektu rozšíření a prodloužení dráhy, protože to je zásadní krok pro karlovarské letiště, aby mohlo do budoucna naplnit svůj potenciál,” představila své priority Alice Undus. 

„Karlovarské letiště má přispívat k dopravní obslužnosti kraje jako veřejná služba pro obyvatele regionu, ale zároveň je Karlovarský kraj velmi atraktivní turistická destinace, takže potenciál rozhodně vidím v incomingové turistice a poté samozřejmě v soukromých letech. Dokážu si představit kombinaci pravidelné linky, letních incomingových i outcomingových nepravidelných linek a bizjetů. V současné době navíc máme na letišti firmu F-Air, což je společnost pro výcvik pilotů a ta letiště využívá jako jednu ze svých výcvikových základen,” dodala nová jednatelka letiště, která zde bude uplatňovat patnáctileté zkušenosti z odvětví letectví. Dříve totiž pracovala například v Aeru Vodochody. 

Řešením modernizace a prodloužení dráhy

Jednou z priorit Alice Justiny Undus je dokončení rozpracovaného projektu na modernizaci vzletové dráhy. „Projekt už je rozjetý, teď konkrétně pokračujeme s přípravami na vypsání výběrového řízení na dodavatele dokumentace stavby pro územní řízení a počítá se s tím, že v průběhu roku 2024 by se mohlo začít stavět. Doufám, že otázka financování se do té doby vyřeší, ale momentálně náklady nese kraj,” tvrdí Undus a zároveň nastiňuje i možné řešení: „Chtěla bych podporovat kraj v tom, aby se  pokusil prosadit zapojení státního financování. Karlovarské letiště patří do strategické dopravní infrastruktury České republiky, ale velké letištní projekty typu rozšíření a prodloužení vzletové dráhy v současné době nemohou být financovány ze SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury), což je velká škoda.”

V rámci projetu modernizace dráhy na karlovarském letišti by dráha měla být o 15 metrů širší a 360 metrů delší. Investice se pohybuje v současné době okolo jedné miliardy korun a se samotnou výstavbou by se mělo začít v roce 2024, záležet však bude samozřejmě na zajištění financování. Výhody dokončení této modernizace jsou zjevné. „Výsledkem toho bude, že letadla pro střední tratě, tedy typicky Airbus A 320 a Boeing 737, budou moci naplno využít svůj potenciál, protože z delší dráhy budou moci létat dál a s více cestujícími. Rozšíření dráhy pak bude znamenat větší dostupnost letiště v případě horších povětrnostních podmínek, jako je boční vítr a silný déšť, které u nás nejsou zas až tak neobvyklé. V současné době tedy není karlovarská dráha úplně standardní pro tento typ letadel, což jsou přesně typy, které létají pravidelné linkové lety,” má jasno Undus. 

Linka do Turecka dopadla, co bude s Moskvou a Petrohradem? 

První dílčí úspěch má již karlovarské letiště v letošním roce za sebou, na začátku února představilo letní charterovou linku do Turecka, kterou bude provozovat ČEDOK. „Plán ČEDOKU létat přímé chartery do Turecka zhruba od půlky června do konce září velice vítám a pomůže nám to hlavně v oživení provozu. Samozřejmě to letišti přinese i kýžené výnosy. Je to po delším čase vzpruha, velice kvituji odvahu vedení ČEDOKU potřebnou k obchodnímu rozhodnutí létat z našeho letiště. Dle mých informací se zájezdové balíčky prodávají dobře a já budu doufat, že spousta obyvatel kraje si nenechá ujít příležitost letět na dovolenou přímo ze svého “domácího” letiště. Pokud budou lety dobře obsazené, dokáže to, že letiště má charterový outcomingový potenciál, a bude to znamenat, že bychom mohli v budoucích letech pokračovat,” těší novou jednatelku. 

Zcela opačný, než šťastný konec má příběh ruské cesty, do Moskvy a Petrohradu se prozatím z Karlových Varů létat nebude. „Je to, bohužel, jiný příběh. Petrohrad byl těsně před nastartováním loni na podzim, k čemuž ale nakonec nedošlo a nyní mám informace, že pro letní letovou sezonu společnost Nordwind Airlines s linkou Karlovy Vary – Petrohrad nepočítá. Ohledně Moskvy stále čekáme na konkrétní vyjádření společnosti Pobeda, ale obnovení provozu zatím zásadně limitují omezení volného pohybu osob ze třetích zemí na území EU.

Nad možností vybudovat další pravidelné linky se nyní pracuje, v Karlových Varech se chtějí více zaměřit na západní země. „Budeme se intenzivně zabývat tím, abychom zacílili na správné místo. Vývoj ukázal, že je potřeba se poohlédnout i jinde než na východ a směřování otočit na i západ či sever. Pro středně traťová letadla je dolet z karlovarského letiště zhruba čtyři a půl hodiny, a to je potenciálně velké množství destinací. Zde nemohu být konkrétní, musíme si nejdříve dodělat domácí úkoly, než začneme nějakou linku budovat. Je to mravenčí a dlouhodobá práce. Aby linka byla úspěšná, předchází jí až dvouletá příprava,” poodkryla tajemství příprav pravidelných letů. 

Spolupráce letišť

Na začátku letošního února bylo podepsáno Memorandum o spolupráci mezi letišti Praha, Brno, Ostrava, Pardubice a Karlovy Vary. Za Letiště Karlovy Vary mohu říci, že určitě máme zájem prohloubit spolupráci s Letištěm Praha, jedná se o know-how v oblasti safety a security, ale také například při budování nových pravidelných linek bychom rádi využili jejich zkušeností. Věřím, že najdeme i další synergie, vždyť jsem si geograficky velmi blízko.

Před letištěm a jeho personálem je obrovské množství práce, Alice Justina Undus ale optimismus neztrácí: „Já bych strašně ráda za pět let viděla karlovarské letiště se zmodernizovanou dráhou, na které létají dvě pravidelné linky, které operuje letní chartery pro obyvatele regionu a které je atraktivní pro business jety nejen v období Mezinárodního filmového festivalu. Letiště, které je pevnou a platnou součástí páteřní letišť našeho státu bez jakéhokoliv zpochybňování,” přeje si Undus. 

Autor: Mgr. Petr Dejnožka

Nové časy na karlovarském letišti. Modernizaci dráhy a odklon od Ruska u pravidelných linek plánuje Alice Justina Undus . Nové časy na karlovarském letišti. Modernizaci dráhy a odklon od Ruska u pravidelných linek plánuje Alice Justina Undus .
zpět na články

inzerce

nahoru