Otevřít menu
Doprava dnes
-

Nulová tolerance alkoholu platí i pro cyklisty! Jízdou „pod vlivem“ porušují zákon

Cyklista na kole či koloběžce posilněný alkoholem nesmí do provozu. Nulovou toleranci alkoholu, která v České republice platí i pro cyklisty, však nerespektuje zhruba každý čtvrtý viník nehody. Statisticky patří alkohol k vůbec nejčastějším problémům u cyklistů.

7:19 / 7. září 2022
Nulová tolerance alkoholu platí i pro cyklisty! Jízdou „pod vlivem“ porušují zákoni

Foto: www.nakolejensprilbou.cz

V loňském roce způsobili cyklisté pod vlivem alkoholu 752 nehod z celkového počtu 2268, což tvoří 28,19 %. V pěti stovkách případů pak bylo navíc naměřeno více než 1,51 ‰ alkoholu v krvi.

Letošní dosavadní statistiky hovoří zatím velmi podobně. Do konce letošního června evidují policisté  356 z celkových 1256 střetů zaviněných cyklisty, tj. 28,34 %. Dva lidé přišli o život; dvanáct osob potom utrpělo při nehodě vážná poranění.

Jízda na kole nebo koloběžce třeba jen s minimem alkoholu znamená přestupek nebo trestný čin. „Než si sedneme na kolo nebo koloběžku, musíme mít na paměti, že i na cyklistu se vztahují stejná pravidla silničního provozu jako na řidiče motorových vozidel. To mimo jiné znamená i to, že se ho týká zákaz požití alkoholu před nebo během jízdy,“ upozornil ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák a dále dodal: „Vedle toho, že cyklista představuje obrovské nebezpečí sám pro sebe, ohrožuje zdraví a život ostatních nevinných účastníků silničního provozu.“

Třebaže cyklistovi za jízdu pod vlivem alkoholu odebrání řidičského průkazu nehrozí, riskuje nepříjemnou pokutu. V případě, že nadýchá do hodnoty 1 ‰, může dostat pokutu do 20 000 korun. Pokud je hodnota vyšší, zaplatí za své nezodpovědné chování až 50 000 korun. Viník nehody ale hradí i další škody spojené se zdravotní péčí.

Alkohol působí na každého jinak, avšak pro všechny je jízda pod jeho vlivem nebezpečná. Při pádu nebo střetu není cyklista ničím chráněn. „Opilý cyklista může mít problém udržet rovnováhu, zbytečně riskuje, je hůře viditelný a většinou na hlavě nemá ochrannou přilbu,“ uzavřela Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.

Projekt „Na kole jen s přilbou“ se prostřednictvím komunikační kampaně snaží přispět ke snížení nehodovosti a především závažných následků dopravních nehod cyklistů, zapříčiněných jejich nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků při jízdě na kole. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. K významným partnerům patří Policie ČR, Horská služba ČR, Mojekolo.cz, Toyota a podnik Lesy České republiky, s. p.

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.nakolejensprilbou.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru