Otevřít menu
Doprava dnes
-

Obdivovatelé vlaků mohli nahlédnout do moderní flotily Českých drah na Národním dnu železnice!

Vedle historických vlaků České dráhy na Národním dnu železnice v Plzni 2022 představily svoji moderní flotilu, která byla návštěvníkům plně přístupná. Svou techniku prezentovala i Správa železnic či ČD Cargo. Co jsme se na akci o moderních vlacích dozvěděli? Věnovali jsme se i prostoru pro zábavu.

11:37 / 29. září 2022
Obdivovatelé vlaků mohli nahlédnout do moderní flotily Českých drah na Národním dnu železnice!i

Foto: Motorová lokomotiva Effishunter z ČD Cargo. Autor fotky: Karel Geba.

Svět změny

V této oblasti se prezentovala moderní flotila Českých drah. V areálu bylo k vidění několik vozidel ze soudobé produkce, jako byl například InterJet nebo RegioPanter, lokomotiva Siemens Vectron nebo výstavní vůz ČD Cargo Hadgs 11. Lidé se v areálu plzeňského depa mohli projít, nebo si odpočinout a nabít své telefony ve vlacích, které jezdí v současné době právě po české železnici. Nejvíce lákala pětivozová souprava ČD INTERJET. Jedná se o nejmodernější koncept osobních vozů pro dálkové vlaky s rychlostí 200 km/h z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Název InterJet spojuje již notoricky známé produkty Českých drah InterPanter a ČD railjet. InterPantery zajišťují dálkové vlaky mezi většími městy a z jednotek railjet nové vozy konstrukčně vychází. Flotilu ČD rozšíří celkem 10 těchto pětivozových souprav. První by měla být v provozu ještě tento rok. Jednotka ČD RegioPanter, kterou se lidé mohli dostat z hlavního nádraží do plzeňského depa, je elektrická nízkopodlažní souprava ve třívozové nebo dvouvozové podobě. Třívozové vás svezou jako osobní nebo spěšné vlaky na důležitých elektrifikovaných tratích v Ústeckém kraji, Pardubickém kraji, Královéhradeckém kraji, Plzeňském kraji a Olomouckém kraji. Dvouvozové RegioPantery můžete využít v Jihočeském kraji a Moravskoslezském kraji. Velkým lákadlem ve světě změny byla Lokomotiva Siemens Vectron 193. Tato moderní lokomotiva je schopná provozu na čtyřech rozdílných napěťových systémech. Je opatřena speciálním polepem s reliéfem testovacího okruhu Zkušebního centra VUZ. Zhruba z dvaceti procent ji využívá pro testování různých typů kolejových vozidel společnost Výzkumný ústav železniční (VUZ). Ve zbývajících osmdesáti procentech je nasazována na dálkových vlacích Českých drah po celé republice. Lokomotiva je vybavena moderním evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a schválena pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. V současnosti ČD provozují 17 lokomotiv Vectron. České dráhy na Národním dnu železnice představily lokomotivu řady 380, která je třísystémová a univerzální. Také nese obchodní název po Emilu Zátopkovi. ČD Cargo zase v Plzni otevřelo svůj výstavní vůz ČD Cargo HADGS 11, ve kterém nákladní dopravce nabízí přepravu široké škály zboží. Od surovin po výrobky s vysokou přidanou hodnotou, přepravu kontejnerů, mimořádných zásilek, pronájem železničních vozů, a další přepravní služby při vnitrostátních i mezinárodních přepravách. Vedle Lokomotivy Siemens Vectron 193 nechyběla ani řada této lokomotivy 383. Vectron je moderní interoperabilní čtyřnápravová elektrická lokomotiva. Je čtyřsystémová, což jí umožňuje jezdit ve většině evropských zemí. Díky schopnosti rekuperace elektrické energie je provoz těchto strojů úsporný. Lokomotivy dodané pro ČD Cargo jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi, jako například evropským zabezpečovačem ETCS 2, GSM-R, dálkovým přenosem dat, kamerovým systémem a Wi-Fi. ČD Cargo vlastní 12 těchto lokomotiv, z nichž čtyři mají specifické propagační polepy. OD ČD Cargo nechyběl ani krytý vůz KILS 12, který je dvounápravový krytý vůz s pohyblivými kryty a pevnými čelními stěnami, bez klanic. Vůz je určen pro přepravu kusových i velkoobjemových balených zásilek nebo zásilek uložených na paletách, které při přepravě vyžadují ochranu před povětrnostními vlivy bez nároku na větrání. V neposlední řadě představila nákladní lokomotiva řady 230, která je přezdívaná jako Laminátka podle materiálu skříně. Tento stroj je však v modernějším kabátu, než tomu bylo dříve. Velkou moderní atrakcí byla lokomotiva od nákladního dopravce řady 742.71 Effishunter 1000-M. Tato modernizovaná motorová lokomotiva je kromě posunu určena pro středně těžkou traťovou službu. Je vybavena zabezpečovačem ETCS, přičemž ČD Cargo očekává dokončení 50 lokomotiv tohoto typu do konce roku 2022. V tomto stroji umožnil menší prezentaci jeden ze strojvedoucích.  „Můj osobní rekord s touto lokomotivou je 2600 tun uhlí, které jsem vezl z Ledvic do Ústí nad Labem. Tyto lokomotivy jsou spolehlivé stroje, které uvezou skoro cokoliv. Nejde je nemilovat, jsou opravdu úžasné,“ řekl pro DopravuDnes.cz strojvedoucí tohoto vlaku v Plzni. Zapomenout nesmíme na techniku Správy železnic, jež byla v areálu také přístupná. Jednalo se o Motorové univerzální vozidlo MUV 75. Ta je dvounápravovým motorovým vozíkem s hydrostatickým přenosem výkonu s oběma nápravami hnacími. Vozidlo je určeno k přepravě osob a materiálu za účelem údržby a opravy železničního svršku na dráhách celostátních, regionálních a na vlečkách o rozchodu 1435 mm. Vozidla mohou být vybavena dálkově ovládanou hydraulickou rukou Palfinger s drapákem, rotátorem nebo sekačkou trávy. Mezi další volitelnou výbavu patří sněhová fréza nebo pluh, cisternová nástavba, stěrkový pluh a další zařízení. Druhou expozicí Správy železnic byl motorový vůz MTW 100, který je speciální hnací vozidlo určené pro kontrolu, montáž a údržbu trakčního vedení. Návštěvníci těchto exponátů se mohli nechat vynést na zdvižném rameni do oblak a vidět celý Národní den železnice 2022 z nadhledu.

Svět zábavy

Národní den železnice už tradičně nabídl bohatý doprovodný program pro rodiny s dětmi. Návštěvníci v tomto světě nalezli řadu zábavných a hravých aktivit včetně skákacího hradu nebo ruční drezíny. Potkali se také s maskotem slona Elfíka. Mimo skákací hrady bylo v areálu vytvořeno mnoho dětských koutků pro malování a hraní si s vláčky. Nedaleko těchto aktivit byly vždy stany s občerstvením, které ocenili hlavně dospělí a rodiče. Mnoho lidí si občerstvení a vlaky spojovalo, protože i na historických lokomotivách bylo možné vidět rozdělené vozy například pro kuřáky i nekuřáky. „Dříve bylo normální, že se ve vlacích kouřilo. Většinou však ty vlaky byly řešeny pro kuřáky a nekuřáky. Navíc po perónech běhali pinglové s pivem, kteří někdy ve stanici prošli celý vůz a prodali například 30 piv. Ani stánkaři s klobásami se neměli dříve špatně,“ poukazoval na historii vlaků jeden ze strojvedoucích historických vlaků. „Musím říct, že je tady dnes vše skvělé. Děti jsou nadšené, že si mohou hrát, a my dospělí se můžeme pokochat a trochu občerstvit,“ řekl jeden z rodičů na Národním dnu železnici. Dále reagoval na to, že dříve bylo možné se občerstvit ve vlaku ve velké parádě: „Muselo to být úžasné. To cestování vlakem muselo mít úplně jinou hodnotu, když vás na peróně obskakovali prodejci piva a nějakého jídla. Asi bych neodolal, ale v dnešní době to asi už možné není.“ (smích)

Autor: Karel Geba

Obdivovatelé vlaků mohli nahlédnout do moderní flotily Českých drah na Národním dnu železnice! Foto: Interiér InterJetu od ČD. Autor fotky: Karel Geba.. Obdivovatelé vlaků mohli nahlédnout do moderní flotily Českých drah na Národním dnu železnice! Foto: ČD InterJet. Autor fotky: Karel Geba.. Obdivovatelé vlaků mohli nahlédnout do moderní flotily Českých drah na Národním dnu železnice! Foto: Interiér RegioPanteru ČD. Autor fotky: Karel Geba.. Obdivovatelé vlaků mohli nahlédnout do moderní flotily Českých drah na Národním dnu železnice! Foto: nteriér Effishunterea od ČD Cargo. Autor fotky: Karel Geba.. Obdivovatelé vlaků mohli nahlédnout do moderní flotily Českých drah na Národním dnu železnice! Foto: Motorový vůz MTW 100 od Správy železnic. Autor fotky: Karel Geba..
zpět na články

inzerce

nahoru