Otevřít menu
Doprava dnes
-

Obří investice v Mohelnici zvýší výrobu světel do aut a zlepší ekologii

Nové logistické centrum s plně automatizovaným skladem za více než 370 milionů korun vyrůstá v těchto dnech v Mohelnici na Olomoucku v areálu společnosti Forvia HELLA. Co přinese?

11:54 / 10. října 2022
Obří investice v Mohelnici zvýší výrobu světel do aut a zlepší ekologii

Výrobci světelné techniky a elektronických komponentů do vozidel, který patří mezi největší světové producenty automobilových součástí, umožní od příštího léta rychlejší a levnější montáž světlometů. Pozitivní dopad bude mít i na ekologii, protože v okolí omezí kamionovou dopravu a sníží hlučnost a světelný smog. Význam nového logistického centra podtrhuje také to, že zatímco dříve byla automobilová výroba relativně stabilní, dnes je hodně rozkolísaná, což klade větší důraz na logistiku a zásobování. 

„Ještě před několika lety se jeden světlomet skládal z přibližně šedesáti komponentů, zatímco dnes už jich obsahuje přes dvě stě,“ vysvětluje projektový manažer logistiky Forvia HELLA Tomáš Caletka. „Do výroby je převážíme ze skladů v Mohelnici, Litovli, Horce nad Moravou a Olomouci. Díky novému logistickému centru teď budeme mít všechny díly pouze na dvou místech, která jsou hned vedle sebe, takže doslova po ruce,“ dodává Caletka. 

Větší množství skladů výrobu prodražuje. Během jedné hodiny v mohelnické Forvia HELLA vyskladní kolem 300 palet. Jeden plně automatizovaný sklad ji naopak značně zefektivní. 

Nový obří sklad bude nezávislý na lidském faktoru a počasí. Každá výrobní linka v sobě totiž už dnes ukrývá i menší zásobníky, do kterých poputují od příštího roku jednotlivé díly na výrobu světlometů pouze podle toho, jak velké množství jich dokáže linka zpracovat. Řekne si o ně sama, člověka už k tomu potřebovat nebude. Jednotlivé komponenty do těchto zásobníků bude rozvážet po předem určených trasách automatický vláček. Ani v něm už nenajdete řidiče.  

Výstavbu nových logistických center a skladů tradičně doprovází větší množství kamionů. V tomto případě to ale platit nebude. Objem nákladní dopravy se totiž naopak o 30 procent sníží a nižší bude i hluk a světelný smog v okolí. „Nebude k nám už jezdit tolik menších poloprázdných vozidel, ale méně větších a zcela zaplněných kamionů,“ vysvětluje Caletka a upozorňuje, že pro okolní svět zůstane vše schované uvnitř objektu za patnáctimetrovou zdí.

Změní se i odbornost zaměstnanců v tomto novém komplexu. Klasické skladníky nahradí specialisté, kteří dokážou nový systém logistického centra řídit, upravovat a kontrolovat. Mohelnický výrobce autosvětel se tak i nadále posunuje na trajektorii od „montovny“ k „mozkovně“. „Odpovídají tomu i počty našich zaměstnanců,“ vysvětluje generální ředitel HELLA Forvia Petr Novotný. „Celkově jich u nás pracuje 3300, z toho 1200 ve výrobě a 700 ve vývoji.
A řady vývojových specialistů se budou stále zvětšovat,“ dodává Novotný.

Autor: Petr Dejnožka (zdroj: TZ Forvia HELLA)

zpět na články

inzerce

nahoru