Otevřít menu
Doprava dnes
-

Od července budou v Plzni všechny spoje MHD nízkopodlažní

Město Plzeň se s dodáním nových moderních tramvají Škoda 40T loučí s poslední „vysokou“ soupravou tramvají T3R-P. Od začátku letních prázdnin tak budou po Plzni jezdit jen nízkopodlažní (bezbariérové) vozy MHD. K této příležitosti je na dnešní odpoledne připravena speciální rozlučková jízda tramvaje T3R-P.

7:44 / 30. června 2023
Od července budou v Plzni všechny spoje MHD nízkopodlažníi

Foto: PMDP nabízí u všech svých spojů 100% bezbariérovost. Zdroj: SDP ČR

Od začátku července již nebudou v Plzni jezdit tramvaje T3R-P, nahradí je totiž nové tramvaje od společnosti Škoda. Všechny vozy MHD, které provozují Plzeňské městské dopravní podniky (dále jen PMDP) tak budou nízkopodlažní, a tedy bezbariérové.

„Slíbili jsme, že budeme investovat do projektů, které lidé pocítí v každodenním životě, a přesně to děláme. Jsem moc rád, že už nyní můžeme garantovat, že každý spoj, který na zastávku přijede, bude mít minimálně jeden nízkopodlažní vstup. Totální přechod na nízkopodlažní vozy by pak měl být realitou zhruba do dvou let,“ řekl Roman Zarzycký, primátor města Plzně.

Plně bezbariérové vozy

Bezbariérovost vozidel je nezbytným prvkem všech nových vozů, ať už kvůli seniorům či imobilním občanům nebo rodičům s kočárky. V letošním roce podnik přebírá deset plně nízkopodlažních tramvají Škoda 40T. PMDP jsou prvním českým dopravním podnikem s tramvajovým provozem, kterému se podařilo dosáhnout 100% bezbariérovosti u všech svých vozů. Trolejbusy jsou v Plzni plně nízkopodlažní od dubna 2018, autobusy pak od září 2019.

„Z průzkumů veřejného mínění a z ohlasů od občanů víme, že jejich prvořadým požadavkem na veřejnou dopravu je vedle spolehlivosti také jízdní komfort ve vozech a velmi kvitují to, na jak vysoké úrovni se daří v Plzni vozový park udržovat,“ uvedl Aleš Tolar, náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí.

Spolufinancování nákupu tramvají

Nákup nových vozů je spolufinancován Evropskou unií z programu IROP. Ze stejného programu by mělo být hrazeno dalších 5 velkokapacitních tramvají, s jejichž dodávkou se počítá do roku 2025.

„Díky Evropským dotacím se nám daří obměňovat také vozový park trolejbusů. Během 4 let pořídíme za významné pomoci programu IROP celkem 14 standardních vozů 26 Tr a 4 kloubové vozy 27 Tr, které nahradí zastaralé trolejbusy z let 2006–2009,“ informoval Miroslav Macháň, dopravně provozní ředitel PMDP.

Z programu IROP bylo v ČR investováno do modernizace vozových parků MHD více než 8,5 miliardy Kč.

 „Plzeň je skvělým příkladem, jak pomocí evropských peněz zlepšovat život lidí, v tomto případě cestujících hromadnou dopravou. Je zřejmé, že bezbariérové vozy jsou novým standardem. Pro další období 2021-2027 je na rozvoj městské veřejné dopravy připraveno zhruba 7,1 mld. korun, o které si můžou žádat dopravní podniky třeba na nákup tramvají, trolejbusů, elektrobusů a dalších nízkoemisních vozidel,“ popsala Helena Miškovičová, ředitelka sekce IROP z Centra pro regionální rozvoj.

Rozlučková akce

Ve zbytku letošního roku bude z provozu vyřazena polovina tramvají typu T3R-P. Jedná se o deset kusů. Zbývající vozidla tohoto typu budou sloužit jen jako zadní vozy souprav (přední vůz bude nízkopodlažní). K úplnému vyřazení tramvají dojde v roce 2025, kdy je očekávána dodávka dalších deseti kusů tramvají Škoda 40T.

 S vozy, které jezdily v Plzni takřka 48 let, se budou moci zájemci rozloučit dnes odpoledne. V 15:00 hod totiž vyjede z točny U Zvonu souprava tří spřažených vozů T3 (doprovodný program je připraven už od 14:00 hod).

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru