Otevřít menu
Doprava dnes
-

Od rána do večera přemýšlím nad přidanou hodnotou pro děti, zdůrazňuje šéf Království železnic Matěj Horn

V srpnu jsme navštívili Království železnic, které se nachází v administrativním centru Anděl City. Návštěvník této exkluzivní expozice zažije ve třech podlažích na ploše přes 3.500 čtverečních metrů pořádnou várku zábavy, a navíc se dozví řadu zajímavých a užitečných informací.

11:09 / 15. listopadu 2022
Od rána do večera přemýšlím nad přidanou hodnotou pro děti, zdůrazňuje šéf Království železnic Matěj Horni

Foto: Království železnic nabízí krásné modely!

Jedním z největších center zábavy pro rodiny s dětmi a školní exkurze nás provázel jeho šéf Matěj Horn, který se otevřeně rozpovídal o vzdělávacím programu a přínosu expozice nejen pro děti.

Máme vytvořený koncept vzdělávacích pomůcek

Království železnic je splněný dětský sen malého kluka, který chtěl mít největší kolejiště na světě a dnes je jedním ze dvou majitelů. Původní záměr naplňujeme stavbou a rozvojem zjednodušeného železničního modelu ČR. Jaký proces asi musel urazit šéf Království železnic Matěj Horn až k dnešní fantastické podobě? „Splnil jsem si dětský sen, ale v současnosti, jsme již daleko za ním. Od rána do večera přemýšlím nad přidanou hodnotu pro děti. Je to doslova nekonečný příběh, ale má to smysl a radost mám, pokud se nám v dětech daří vyvolat opravdový zájem, a to ihned poznáte,“ doplňuje Matěj Horn, který v Království železnic vidí nejen atrakci, ale i výraznou přidanou hodnotu v oblíbeném vzdělávacím programu expozice. „Tento projekt má jednu obrovskou výhodu, mimo ryze zábavní obsah, pracuje v rovině prevence a vzdělávání, což návštěvníci běžně nevnímají. Podařilo se nám edukační prvky včlenit do „obyčejné“ zábavy takovou formou, že děti zde během návštěvy načerpají spoustu znalostí a někteří i inspiraci pro své budoucí profese. Typicky to bylo vidět na jednom takovém klučinovi. Ten přišel s tím, že chce být strojvedoucí a odešel s tím, že bude výpravčí,“ usmívá se Horn. 

Zatím 670 čtverečních metrů funkčních modelových kolejišť v expozici, je řadí mezi největší na světě! Království železnic je ideální formou k realizaci konceptu „školy hrou“. „Dětem tu lze formou hry předat mnoho zajímavých a cenných vědomostí i kompetencí. Rozjeli jsme polytechniku. Spolupracujeme v rámci oficiálních programů s ministerstvem školství a svazem průmyslu a dopravy. Využíváme model jako vzdělávací pomůcku pro představení různých průmyslových oborů, a rozhodně to nemusí být jen železnice,“ upozorňuje šéf Království železnic Matěj Horn, který popisuje, co je důležité udělat pro to, aby děti „schované vzdělání“ bavilo. „Děti si potřebují vytvořit vztah a k tomu musí mít rozehraný nějaký příběh. Těch je ale v dnešní mediální době strašně moc. Oni těch možností mají tolik, že si je nemusí samy vytvářet a berou, co jim přijde pod ruku. Když se jim ten příběh „vykopne“, tak si ho rády dohrají, třeba i s našimi hračkami,“dodává Horn.

Vzdělávací program v expozici je koncipován v souladu s moderními trendy výuky, reflektující doporučení školních psychologů. Ty jsou založeny na výsledcích evropských studií Generation M, které potvrzují, že při pasivním sledování výkladu látky vykazují zvýšenou aktivitu jiná mozková centra než v případě, v němž jsou žáci vtaženi do děje interaktivními prvky a na situaci se dívají ve 3D (modelovém) provedení s užitím názorných příkladů. V takovém případě dítě přistupuje k dané otázce jako její aktivní účastník, získané znalosti si ověřeně lépe zapamatuje, a tak snáze, ale především účinněji rozvíjí své dovednosti a kompetence.

Království železnic je samo o sobě jednou velkou učební pomůckou. „V červnu jsme s jednou jazykovou školou u nás provedli obrovský průzkum na to, jak tohle všechno využít na jazykové vzdělávání. My to umíme našimi figurkami v praxi. Nikdo dnes moc nemluví, děti se bojí mluvit i samy mezi sebou, cyber šikana je přítomná a děsivá. S plastikovými figurkami se ale mluvit nebojí. Do jistého věku je pro ně modelový svět stejně skutečný, jako ten reálný. Proto lze mnoho scének (v kombinaci s tlačítkem na zvukový vjem), posunout tak, že to může být využité pro jazykové vzdělávání,“ popisuje Matěj Horn. „Od ledna budeme připravovat výuku češtiny pro děti z Ukrajiny. Primárně pro skupinu ve věku od 4 do 11 let, které se v 3D prostoru učí snáze a nejefektivněji,“ dodává šéf Království železnic.

Nespornou výhodou Království železnic je to, že si děti mohou vše vyzkoušet na místě. Není náhodou, že zde rodiny s dětmi stráví několik hodin. Mimo modelová kolejiště jsou k dispozici herní koutky pro menší a tvořivá dílna pro starší. „Disponujeme dílnou, kde si děti vyzkouší něco i manuálně. S Merkurem a se Sevou máme už v podstatě vytvořený koncept vzdělávacích pomůcek. Program je určen školám, ale je k dispozici také běžným návštěvníkům.  Snažíme se dětem dostat šroubovák do ruky a připravujeme i rozšíření nabídky programovatelných pomůcek, aby z toho vznikl ucelený program a děti získaly pozitivní vazbu k technice,“ prozrazuje Matěj Horn.

I „zážitkové mapy“ mají edukační charakter

Expozice se na více než 3500 m² v Praze u Anděla rozkládá ve dvou (technicky přesněji ve třech) podlažích! Návštěvníci zde mimo obrovská modelové kolejiště uvidí a vyzkouší řadu další zajímavých atrakcí, jako je simulace průjezdu reálných železničních tratí přímo z pohledu strojvedoucího v „motoráku“ řady 810. Preferujete městskou dopravu? Pak je tady skutečná tramvaj T3 s projekcí pražských tramvajových tratí. Ta byla v 70. letech minulého století vyrobena jen 150 metrů od Království, v dnes již neexistující továrně ČKD Tatra Smíchov. (Znalci jistě vědí, že původně to byly Ringhofferovy závody). „Té trojka“ je bezkonkurenčně nejoblíbenější simulátor a během víkendu se u něj stojí dlouhé fronty. Hned vedle je ale naštěstí autobus Karosa a jen o kousek dále i oblíbená „Bobina“ (lokomotiva řady 141) a brzy bude otevřen i řídící vůz soupravy pražského metra. 

Pro rodiny s dětmi jsou navíc připravené tzv. zážitkové mapy (obdoba pracovních listů pro školy), které je dostanou tzv. do hry. „Cílem map je mimo zábavy opět edukační charakter. Zábavnou formou se děti s pomocí rodičů dozvědí mnoho informací z vybrané oblasti. Tou může být např. třídění a recyklace odpadů, výroba a přeprava betonu, sváření, bezpečný pohyb v okolí železnice a mnohé další. Ale prakticky je to opět postavené na principech soutěže a zábavy. Technicky vzato, zase je to škola hrou,“dodává Matěj Horn, jehož tým Království železnic myslí i na rodiče dětí. „Chceme rodičům ukázat, že budoucnost jejich dětí nemusí být jen o sociologii, politologii a hledání teplého kancelářského místa, ale že existují obory, ve kterých některé dítě může být v konečném důsledku mnohem šťastnější, a dokonce i ekonomicky zabezpečenější, než když to bude jenom ta cesta k víceletému gymplu a humanitní části,“upozorňuje Horn.

Detailně provedená expozice Království železnic přináší další úrovně. „Zdá se to neuvěřitelné, ale překvapivě často k nám přijdou i děti, které s rodiči nikdy nebyly v lese. Takže tady poprvé v životě vidí simulaci krajiny naší země a doslova zírají, neboť většinu života znají jen z procházení obsahu tabletů a mobilních telefonů,“říká otevřeně Matěj Horn. „V dnešní době nemůžeme jednoduše dítěti dát do ruky stavebnici a nechat ho hrát. Děti to tak nechtějí. Potřebují, aby jim někdo pomohl rozehrát příběh. Ten si pak samy dohrají podle vlastní fantazie. V Království železnic máme v rámci expozice dřevěné vláčky i nákladní auta s nástavbami a děti si je samotné staví. Je to cesta, která se ukázala jako relevantní a jsme schopni dětem přiblížit činnosti, které v dnešní digitální době vynechávají,“ vysvětluje Horn.

Digitalizace, virtuální realita a mobilní aplikace 

Největší modelová železnice ve střední Evropě má v tuto chvíli v provozu více než 574 čtverečních metrů kolejišť a stále se staví dál! V Království železnic však najdete i další vychytávky. Do sytosti si tam vyhrají nejen děti, ale i dospělí, třeba i pomocí virtuální reality. „Virtuální realitu a obecně digitalizaci už máme dávno zavedenu pro vzdělání dětí, ale disponujeme i ryze zábavnými prvky, které si ve virtuální realitě můžete vyzkoušet. Příkladem je jízda na horské dráze a další,“ prozrazuje Matěj Horn. „V loni se mi podařilo přesvědčit jednu firmu a připravili jsme jednoduchou hru v podobě linky na třídění odpadu. Vezmete si brýle, před vámi se rozjede pás a vy ty odpadky musíte z pásu sbírat a házet je do správné popelnice. Když vyhodíte odpad do správné popelnice, dostanete plusové body, když špatně, dostanete minusové body. Hra má jednotlivé levely, a postupně se pás zrychluje. I taková jednoduchá hra však z pohledu nákladů vyjde třeba na milion korun,“ poukazuje Horn na finanční náročnost takových projektů. „Tyto technologie jsou moderní, populární, ale také velmi drahé. Přesto máme připravené další projekty. V červenci jsme dokončili projekt v podobě herní mobilní aplikace, kde tradičně sbíráte bodíky. Nic složitého. Využíváme již zavedených principů gamifikace v oblasti mobilních aplikací,“ netají se Matěj Horn.

Království železnic přistupuje k návštěvníkům, a nemusí to být jen děti, opravdu citlivě krok po kroku tak, aby se nejen pobavili, ale také se něco důležitého dozvěděli. „Když k nám například dorazí příměstský tábor, tak jim nejdříve připravíme tradiční úvod, který znají ze školy. Pak si děti vezmou pracovní list v papírové podobě, od září už v elektronické a obíhají kolejiště a hledají odpovědi na otázky v pracovních listech. Následuje třetí část, v níž si něco vyzkouší prakticky v dílničce. Je jedno jestli budou nejmenší děti z dřevěných vláčků stavět jednoduchý kus trati a pochopí principy funkce „autobloku“, nebo si něco sešroubují z Merkur stavebnice, Virtuální realita může na všechny předchozí kroky skvěle navázat,“ má jasno Matěj Horn. „Těmito cestami pomůžeme dětem poznat jednotlivý obor z různých perspektiv. Díky této kombinaci je míra zapamatovatelnosti obrovská, protože to nejenom někde slyšíte, ale také jste si to prakticky prožil různými smysly a různým vnímáním,“ vysvětluje šéf Království železnic.

Nespornou výhodou celého projektu a modelu malé České republiky je to, že Království železnic pokrývá všechny obory. „Tohle je naprosto exaktní směr a digitalizací se dá vše propojit tak, že to může mít přesah z domova. V mobilní aplikaci Království železnic si pár věcí si můžete vyzkoušet doma a nasbírat bodíky a další věci zažít přímo tady u nás v Království železnic. Je to jednoznačně dlouhodobý přesah, zábavnou formou si děti mohou rozšiřovat obzory,“ zdůrazňuje Matěj Horn.

Možnosti projektu jsou obrovské!

Ten, kdo Království železnic dosud nenavštívil, by tak rozhodně měl učinit. V rámci expozice zde návštěvníci uvidí nejen obří modelové kolejiště, ale také vyzkouší již zmiňovanou virtuální realitu, rádiem řízené modely závodních aut, velkou autodráhu Faro, dílnu se stavebnicí Merkur i již zmíněné simulátory skutečných dopravních prostředků. V nich navíc mohou pocítit na vlastní kůži jaké to je, pokud se stanete účastníky dopravní nehody, což jim rozhodně zvýší pozornost v reálném provozu. „Máme natočenou srážku tramvaje s autem, je to slušná rána, a to „jen“ ve 40 km/h. Sedět v tramvaji a zažít, co to je, je úplně jiná zkušenost, než slyšet či číst tisíce slov a vět o tom, jak dávat pozor, když přecházíš,“ má jasno Matěj Horn, díky němu se v Království projedete i metrem. „Máme již natočené kompletně všechny tři pražské linky. Už se u nás také nachází skutečný vůz pražského metra. Otevření druhého vozu jako kokpitu předpokládáme v listopadu letošního roku,“ prozrazuje Horn.

Sečteno podtrženo, Království železnic si zaslouží naši pozornost a respekt k nabídce přidané hodnotě pro celé rodiny s dětmi. V Království se řídí již citovaným heslem „škola hrou“. Ale co tatínkové a maminky dětí? „První koho, to samozřejmě přestane bavit je maminka, proto jsme k naší nabídce přidali občerstvení s kávou, dortíky a chlebíčky. Dokud to baví děti, tak jsou spokojené maminky,“ usmívá se Matěj Horn. „Tatínky to ale u nás většinou baví stejně jako děti. Ty jsou schopny z pozice řidiče tramvaje sedět klidně hodinu, a to za nadšené asistence tatínků,“ pokračuje v závěrečném vyprávění Horn, který jedním dechem dodává: „Možnosti projektu jsou obrovské a máme vše vyzkoušené z praxe. Postupem času a v rámci finančních možností přetavujeme postupně praktické zkušenosti do nových vrstev,“ dodává šéf Království železnic.

Profil Matěje Horna

Šéf Království železnic

„Celý projekt jsem si vymyslel už v 5 letech, když jsem chtěl mít kolejiště jako Česká republika. Kolejiště jsem doma spíše vždy stavěl a nikdy nedostavěl. Kdybych to měl vše stavět sám, tak to nepostavím nikdy. Prapůvodním cílem bylo postavit model České republiky a byla by z toho atrakce. Všechny věci, jako vzdělávání a další využití se ukázaly za běhu v praxi podle toho, jak se ty děti chovaly. Kouzelné na tom je, že děti mluví pravdu, řeknou mi, strejdo, tohle se ti povedlo, tohle ne, takže ty mě posouvaly dál. Pozorovali jsme, co děti dělají a nedělají a co je baví a nebaví.“ 


Autor: Filip Červinka.
 

Od rána do večera přemýšlím nad přidanou hodnotou pro děti, zdůrazňuje šéf Království železnic Matěj Horn Foto: Šéf Království železnic Matěj Horn.. Od rána do večera přemýšlím nad přidanou hodnotou pro děti, zdůrazňuje šéf Království železnic Matěj Horn Foto: Expozice Království železnic.. Od rána do večera přemýšlím nad přidanou hodnotou pro děti, zdůrazňuje šéf Království železnic Matěj Horn Foto: Expozice Království železnic..
zpět na články

inzerce

nahoru