Otevřít menu
Doprava dnes
-

Oprava Barrandovského mostu zastaví řidiče z celého Česka. Praha stojí před kolapsem

Už za měsíc v pátek 15. května začne dlouho připravovaná rekonstrukce Barrandovského mostu. Tuzemští řidiči by se měli obrnit trpělivostí.

20:43 / 15. dubna 2022
Oprava Barrandovského mostu zastaví řidiče z celého Česka. Praha stojí před kolapsemi

Foto: Deník/Martin Divíšek

Omezení dopravy na nejvytíženějším mostě v Česku nezpůsobí kolaps jen v Praze. Dojde ke zpomalení plynulosti dopravy i na dalších silničních tepnách. Výrazně zkomplikuje i dálkový tranzit z východu země na západ a opačně.

„Kolony se budou tvořit na všech navazujících silnicích, tedy pomyslných objízdných trasách. Omezení na Barrandovském mostu tak pocítí i řidiči cestující z jedné strany republiky na druhou,“ upozorňuje Igor Sirota, mluvčí ÚAMK.

Barrandovský most patří mezi mosty s absolutně největší frekvencí dopravy v České republice. Denně přes něj projede až 144 tisíc automobilů. Provoz je nyní veden čtyřmi pruhy v každém směru.

Přes 340 metrů dlouhý most byl otevřen v roce 1983 a téměř 40 let se nedočkal zásadní větší rekonstrukce. Až letos.

Kvůli vysloužilé izolaci zatéká do mostní konstrukce a korodují předpjatá lana. Bez opravy by se mohl most v budoucnu zřítit. Opravy jsou rozděleny do čtyř etap. Veškeré práce by měly skončit v roce 2025. Celkové náklady se vyšplhají na bezmála 600 milionů korun.

Jeden pruh minus

Rekonstrukce, která bude probíhat vždy s omezením jednoho jízdného pruhu v každém směru, přinese zdržení. „Už dnes trvá ve špičce cesta z jednoho břehu Vltavy na druhý hodinu. Standardem ale budou v době omezení spíše hodiny dvě. S tím musejí řidiči počítat při plánování cesty. Od Černého Mostu na Barrandov to bude jedna veliká kolona, a to v obou směrech,“ předpokládá Sirota.

Barrandovský most je stěžejním a v jižní části Prahy jediným dopravním uzlem. Příliš objízdných tras s velikou kapacitou není. Využití vnějšího městského okruhu, takzvané D0, je jedinou alternativou pro řidiče mířící ze Strakonické ulice do východní části Prahy. „Část řidičů sice pojede po okruhu, ale i tak se dá předpokládat nepochybné zatížení celého širokého okolí,“ usuzuje Vratislav Filler, odborník na pražskou dopravu ze spolku AutoMat.

Právě z důvodu složité dopravní situace nemohl být most při rekonstrukci uzavřen úplně. „Barrandovský most je svojí kapacitou nenahraditelný v komunikační síti nejen hlavního města, ale i Středočeského kraje. Při výběru dodavatelské firmy jsme proto kladli velký důraz na co nejkratší dobu uzavírek a zachování maximální možné průjezdnosti mostu,“ uvádí generální ředitel Technické správy komunikací Jozef Sinčák.

Z auta do MHD?

Nezbytné opravy na nejvytíženějším mostním úseku v ČR nemusí přinést jen negativa v podobě nekonečných kolon automobilů a nervózních řidičů. Podle odborníků se kolony mohou pro část obyvatel Prahy stát i „odrazovým můstkem“ k využívání městské hromadné dopravy.

„Je důležité lidem ukázat nabídku alternativních spojení. Ve chvíli, kdy nastane první fáze uzavírky, tak si každý, kdo tam vjede, změří, jak kolony vypadají a kolik času tam stráví. Během dvou týdnů se pak situace ustálí tak, že část lidí skutečně přejde do veřejné dopravy,“ říká Filler.

Podle něj je chybou, že se ve velkých městech všeobecně málo mluví o tom, jaké dopravní prostředky využívat při cestování většími aglomeracemi. „Není to chyba pouze pražského magistrátu. Je to věc jakési tradice, že se neuvažuje za vhodné lidem říkat, jakým způsobem mají po městě jezdit. Považuje se to za jakési ovlivňování či sociální inženýrství a žádná městská správa toto nedělá ráda,“ dodává ještě odborník ze spolku AutoMat.

Harmonogram oprav

2022

Podetapa I. – počet dní dopravních omezení: 110 dní (původně v plánu: 180 dní)

Práce na jižní polovině jižního mostu, práce na rampě strakonické, spodní části rampy barrandovské a na spodní části mostů přes Vltavu nad ulicí Strakonická

2023

Podetapa II. – počet dní dopravních omezení: 92 dní (původně v plánu: 150 dní)

Práce na severní polovině jižního mostu, práce na horní části rampy barrandovské a také na spodní části jižního mostu přes Vltavu

2024

Podetapa III. – počet dní dopravních omezení: 92 dní (původně v plánu: 150 dní)

Práce na severní polovině severního mostu, dále práce na spodní části mostů přes Vltavu nad ulicí Modřanská

2025

Podetapa IV. – počet dní dopravních omezení: 82 dní (původně v plánu: 130 dní)

Práce na jižní polovině severního mostu a na spodní části severního mostu přes Vltavu

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.denik.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru