Opravu páteřní komunikace v České Lípě komplikuje absence obchvatu
Liberecké Ředitelství silnic a dálnic chystá v České Lípě v letošním roce zahájit další opravu na páteřní komunikaci I/9. Po opravě propustku č. 9-239P poblíž osady Lada, která začala 3. dubna a trvat by měla do konce června letošního roku, se chystá opravit most 9 – 053, tzv. estakádu, a navázat na část, která byla opravena před zhruba pěti lety.
Opravu propustku, která probíhá za částečné uzavírky a kyvadlového provozu řízeného semafory, provázejí dlouhé kolony, řidiči navíc inkriminované místo objíždějí přes okolní obce Skalici u České Lípy, Manušice, Pihel a Písečnou. Stejný scénář se předpokládá i u opravy estakády. Jak říká starostka České Lípy Jitka Volfová i ředitel ŘSD Liberec Jan Wohlmuth, kdyby byl obchvat České Lípy hotový, probíhaly by opravy bez výrazných dopravních komplikací.
„O obchvatu České Lípy se v našem městě mluví třicet let. Stavbu provázejí komplikace i nešťastné události jako zastavení jeho stavby v roce 2010 tehdejším ministrem Vítem Bártou. Přesto se v přípravě jeho stavby i nadále pokračuje a jsme opravdu blízko zahájení stavby druhé etapy obchvatu, tedy části z Dubice do Dolní Libchavy. Bez dostavění obchvatu až do Nového Boru však obchvat nebude nikdy plně fungovat. Palčivost toho, že ochvat stále není, zažíváme v České Lípě každý den, nyní, kvůli opravě propustku ještě intenzivněji. Mohu občany České Lípy ujistit v tom, že já i další kolegové, kteří si uvědomují naprostou nezbytnost stavby obchvatu České Lípy, děláme pro zahájení stavby maximum. Pevně stojím za tím, že v této záležitosti musí vyhrát rozum a musí převážit zájem většiny. Bez obchvatu je dopravní situace v České Lípě dlouhodobě neřešitelná,“ uvedla starostka České Lípy Jitka Volfová.
„Dopravní omezení a komplikace je něco, co nás samozřejmě netěší, ale jsou většinou nezbytnou součástí jakékoli opravy. Mrzí nás, že jsou dopravní komplikace větší, než by mohly být, kdyby obchvat již stál. Snad však obyvatele České Lípy potěším tím, že opravy propustku a oprava estakády se vzájemně nepotkají. Propustek by měl být hotový do konce letošního června, v květnu bychom měli vyhlásit výběrové řízení na opravu estakády, s opravou bychom měli začít zhruba v září. Oprava by měla ale trvat dva roky,“ upřesnil ředitel ŘSD Liberec Jan Wohlmuth.
Co se týče přípravy stavby druhé části obchvatu z Dubice do Dolní Libchavy, v průběhu května by mělo být vyhlášené výběrové řízení na zhotovitele stavby. Předpoklad je, že by do konce letošní roku byla podepsána smlouva a koplo by se na začátku roku 2024. Stavba by měla trvat dva roky. Letos na jaře proběhlo vykácení dřevin v budoucí trase a na podzim budou probíhat přeložky el. vedení společnosti ČEZ.
V příštím roce by také měla proběhnout stavba mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé, na kterou by se v budoucnu měla napojit třetí - poslední část obchvatu, tj. část z Dolní Libchavy k Novému Boru. Tuto část chce ŘSD začít stavět v roce 2026, stavba by měla trvat dva roky.
„Práce na třetí části obchvatu se nezastavily. Děláme, co můžeme, abychom vše připravili co nejrychleji. Práci nám však komplikují některé obce a sdružení, kteří náš projekt neustále napadají. Respektuji právo těchto sdružení i obcí se k plánované trase vyjádřit. Na základě jejich podnětů hledáme neustále alternativy, úpravy a možnosti, jak projekt vylepšit ke spokojenosti všech. Naše možnosti však nejsou nevyčerpatelné. Obchvat už mohl dávno stát, kdyby se k němu opakovaně nevyjadřovali lidé, kteří v trase obchvatu ani nebydlí. A občané České Lípy i dalších měst a obcí, kteří využívají ke svým cestám silnici I/9 a pro které je obchvat životně důležitý, tak pořád čekají,“ uzavřel Jan Wohlmuth.
Autor: Karel Geba (zdroj: mucl.cz)