Slavnostní otevření podchodu na Hlavním nádraží: Železnice je hlavně o lidech, má jasno Jiří Svoboda
Páteční dopoledne 24. září patřilo slavnostní akci Správy železnic, která otevřela nově zrekonstruovanou železniční stanici Praha-Zahradní Město a prodloužení podchodu ve stanici Praha hlavní nádraží.
Celá sobotní akce započala ve stanici Praha-Zahradní Město, kam dorazili významní ředitelé a politici, mezi kterými nechyběl premiér Andrej Babiš, vicepremiér Karel Havlíček, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, náměstek pražského primátora Adam Scheinherr, starostka MČ Praha 10 Renata Chmelová, generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran a další významné osobnosti.
Úderem deváté hodiny dopolední odstartovaly proslovy a slavnostní přestřižení pásky. Jako první se slova ujal premiér ČR Andrej Babiš, který se rozpovídal o plánovaném spojení Praha - Letiště a pokračoval k dnešnímu významnému počinu: „Mám radost, že dnes můžeme slavnostně otevřít podchod, který povede z hlavního nádraží na Žižkov. Chceme investovat dál, máme na projekty peníze, máme na to dobrou kondici ve financích. Je důležité, abychom v tom pokračovali i po volbách. Projekty, které jsou zahrnuty v národním investičním plánu, který je až do roku 2050, tak věřím, že ti, kteří přijdou po nás, v nich budou pokračovat. Děkuji všem, strašně rád chodím na takovéto akce, kde se něco hezkého postavilo a nezůstalo to jenom ve fázi projektu," těší premiéra vlády ČR Andreje Babiše, který na závěr svého úvodního proslovu poděkoval generálnímu řediteli Správy železnic Jiřímu Svobodovi za výbornou práci.
Slavnostní proslovy pokračovaly v pozitivním duchu a slova se ujal vicepremiér vlády a mimo jiné i ministr dopravy Karel Havlíček: „Budou nás čekat investice do zabezpečování železnic v řádu skoro 100 miliard korun do roku 2030 a bude nás čekat zahájení vysokorychlostních tratí, což bude vůbec největší investice v historii České republiky. Bude to investice až někdy do roku 2040 – 2050. Fakticky tím říkám, že budeme muset během jednotek let téměř zdvojnásobit výdaje do železničních infrastruktur a logicky i s tím spojené výdaje na železniční soupravy, respektive vlakové soupravy,“ nezastírá. Dále se přesunul k aktuální stanici Praha-Zahradní Město: „Co se týká této trati, tak je nesmírně významná, protože urychlí pohyb v rámci Prahy. Určitě víte, že se nejedná pouze o toto nádraží, o tuto stanici, je to defacto terminál, po 6 letech první terminál,“ upozornil na závěr svého proslovu vicepremiér vlády, ministr průmyslu, obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček
Prodloužení podchodu výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost z centra města
Po přestřižení slavnostní pásky a oficiálním otevření tohoto krásného, moderního nádraží, hosté nastoupili do slavnostního vlaku a zamířili do stanice Praha-Vršovice, kde v rámci rekonstrukce stanice došlo k rozšíření o 1 nástupiště, bezbariérový přístup, a navíc došlo k prodloužení podchodu směrem do Nuslí. Tato modernizace výrazně zkvalitní cestování veřejnou dopravou v této části metropole!
Přínosy modernizace jsou jasné, zkrátí se jízdní doba, zvýší se bezpečnost a zvýší se rychlost na 120 km/h. Součástí modernizace je kapacitní čtyřkolejná trať, kromě příměstské dopravy i výjezd z metropole na koridorovou trať směr Tábor a České Budějovice.
Po tomto slavnostním ceremoniálu modernizace železniční stanice Praha-Zahradní Město se hosté a významné osobnosti pro železniční dopravu vrátili do vlaku, který zamířil směr hlavní nádraží. Kde se zhotovilo prodloužení podchodu, který výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost z centra města do přilehlých městských částí.
Na samotný podchod navazuje pěší trasa, která ústí do Seifertovy ulice a přímé napojení má i komerční centrum Churchill Square. Výstup z podchodu je plně bezbariérový, k dispozici je schodiště, dvojice eskalátorů a výtah. Úvodního slova se po prohlídce hlavního nádraží chopil „generál železnic“ pan Jiří Svoboda: „Spoustu věcí už zaznělo, ale přiznám se vám, že já osobně jsem tuhle stavbu prožíval o dost více než kolikrát něco dražšího. Když se rodila tato myšlenka, tak jsem si myslel, že se to tak rychle nestihne. Ale výsledek dnes uvidíte. Je to další potvrzení toho, že železnice není jenom o železnici jako takové, ale i o cestující veřejnosti, o občanech, ale i o lidech, kteří nejdou na vlak. Přesně k tomu, tato nově vzniklá ulice slouží,“ upozorňuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přál bych železnici, aby byla i nadále tak podporována
Jiří Svoboda pokračoval ve svém proslovu na hlavním nádraží s jasnou vizí: „Tento koncept bude pokračovat, chceme kompletně udělat podchody zde na této adrese a navazující nové části do secesní budovy. Všechny tyto informace se dají snadno najít na webových stránkách. Věřím, že i vás všechny to zaujme,“ pevné doufá Svoboda. Generální ředitel Správy železnic pěl i slova chvály, což se prý dle jeho slov příliš často neděje. „Jestliže málokdy chválím, pardon zhotovitelům (úsměv), tak tady musím vyzdvihnout pracovní vztah mezi námi, tedy mezi investicemi – úsekem modernizace, stavební správou a zhotovitelem, protože skutečně zde to fungovalo tak, jak to kolikrát jinde vůbec nefunguje. Byl zde obrovský zájem to stihnout,“ zdůrazňuje Svoboda.
Jiří Svoboda je muž na správném místě, o čemž svědčí jeho zápal, pracovitost a upřímnost. „Kdysi řekl, aby se tato stavba otevřela ke startu školního roku. Školní rok už teda započal, za to se moc omlouvám, ale skutečně rychleji to nešlo,“ přiznává s mírným úsměvem na tváři. Na závěr svého proslovu dodal pár slov k nedávné kontrole průběhu prací: „Když jsem to tady minulý týden večer prošel, tak jsem nevěřil, že se to zvládne, ale to už je na vás, jak to zhodnotíte. Před nedávnem jsem projel kus Evropy, jednal jsem se svými protějšky a přál bych železnici, aby byla i nadále tak podporována, aby investice do její podpory neustále proudily. To, co se za poslední 3 roky zvládlo, tak je neporovnatelné k předchozím letům,“ těší generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobodu.
Autor: Bc. Filip Červinka