Otevřít menu
Doprava dnes
-

Pardubický kraj přispěje Letohradskému železničnímu klubu na další opravy lokomotivy 328.011

O finanční podpoře na zprovoznění parní lokomotivy 328.011 jednal s předsedou Letohradského železničního klubu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Náklady na kompletní úpravy stroje se blíží ke třem milionům. Kraj by mohl pomoci uvolněním půl milionu korun.

16:51 / 21. října 2022
Pardubický kraj přispěje Letohradskému železničnímu klubu na další opravy lokomotivy 328.011i

Foto: www.facebook.com/3PKoficialni

„Letohradský železniční klub patří mezi velmi aktivní železniční spolky v našem kraji a v sousedním Královéhradeckém kraji provozuje Železniční muzeum v Rokytnici v Orlických horách. Jeho aktivity podporujeme již delší dobu, stejně jako aktivity dalších spolků v regionu, což koresponduje s naším záměrem na vybudování železničního muzea v Dolní Lipce a letním provozem historických parních vlaků,“ uvedl Martin Netolický.

Celkovou částku potřebnou pro opravu lokomotivy odhaduje Letohradský železniční klub přibližně na tři miliony korun. „Spolek se snaží postupnými kroky a z velké části ve vlastní režii opravovat a zprovozňovat lokomotivu 328.011 z roku 1956. Na dílčí, avšak velmi nákladné a odborné práce jsme poskytli finanční prostředky již v minulosti a rádi bychom ještě v letošním roce poskytli půl milionu korun tak, aby bylo možné pokračovat obnovou samotného kotle lokomotivy,“ dodal hejtman.

Parní lokomotivu 328.011 vyrobil v roce 1956 závod ČKD Sokolovo pod výrobním číslem 3704 pro Severočeské doly - výtopnu Komořany. Po roce 1985 sloužila jako zdroj páry pro pařírnu a sušárnu brambor zemědělcům ze Slatiny nad Zdobnicí. Díky tomu se také podařilo udržet lokomotivu v dobrém stavu.

Později se o lokomotivu začala zajímat skupina zaměstnanců lokomotivního depa v Letohradu, tedy budoucí zakládající členové Letohradského železničního klubu. Na různých akcích najezdila lokomotiva v letech 1996 až 2000 přes 9 000 km. Po poslední jízdě, předčasně ukončené závadou na kotli, byla lokomotiva uschována v Dolní Lipce a zakonzervována.

V roce 2008, po vzniku projektu regionálního muzea v Rokytnici v Orlických horách, byla lokomotiva přemístěna do prostor výtopny a dlouhodobě zapůjčena jako exponát od Českých drah. Na konci roku 2019 se po ukončení nájmu podařilo Letohradskému železničnímu klubu lokomotivu odkoupit.

Parní lokomotivy vyráběné pro průmysl stály dříve ve stínu svých slavnějších kolegyň z veřejných drah. Pro své určení měly jasně dané vlastnosti: jednoduchost, výkon a snadnou údržbu v náročném provozu továren, hutí a dolů.

Publikoval: Filip Červinka (zdroj: www.facebook.com/3PKoficialni, lzkclub.estranky.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru