Otevřít menu
Doprava dnes
-

Počet těžkých nehod cyklistů stoupá. Stát spustí kampaň na zvýšení ohleduplnosti

S přibývajícím počtem cyklistů na silnicích roste také riziko nebezpečných situací i množství těžkých nehod. Loni při nich v Česku zemřelo 43 osob. To je meziročně o tři více.

6:02 / 7. dubna 2022
Počet těžkých nehod cyklistů stoupá. Stát spustí kampaň na zvýšení ohleduplnostii

Foto: pixabay.com

Podle průzkumu většina veřejnosti vnímá vztah cyklistů a motoristů jako nepřátelský. Hlavní příčinu nehod spatřují v nedostatku respektu z obou stran. BESIP proto s iniciativou Dám respekt spustí společnou preventivní kampaň. Na středeční tiskové konferenci ji představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

"Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin," sdělil Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu. Rovněž připomněl, že zatímco se u ostatních nehod počet obětí a případů těžkých zranění postupně snižuje, u cyklistů je vývoj opačný.

Podle průzkumu agentury Kantar, kterého se během březnového týdne zúčastnilo 1020 respondentů, jezdí na kole alespoň příležitostně kolem 76 % Čechů. Na silnicích se  však bezpečně cítí pouze třetina z nich. Motoristům přitom nejčastěji vyčítají velkou rychlost či nedostatečný prostor při předjíždění. Řidičům naopak nejvíce vadí jízda cyklistů vedle sebe nebo nerespektování zákazu jízdy po chodníku. Bezmála 70 % lidí pak ve výzkumu vidí hlavní problém v nedostatku respektu z obou stran.

Právě na toto téma se plánuje zaměřit kampaň BESIPu a iniciativy Dám respekt bývalého profesionálního cyklisty Romana Kreuzigera. "Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaní i nepsaná pravidla," uvedl Kreuziger. Kampaň bude zahrnovat preventivní aktivity v podobě televizních a rádiových spotů, kontaktních akcí s veřejností, komunikaci na sociálních sítích i odborné kulaté stoly. Stát podle Kupky v letošním roce vynaloží na kampaň kolem 25 milionů korun.

Policie loni zaevidovala celkem 3994 nehod cyklistů. Přibližně polovinu z nich tvoří takzvané samonehody cyklistů, tedy bez dalších účastníků provozu. U zbylé části jde nejčastěji o střet cyklistů s motoristy. Podle statistik je podíl viníků v tomto případě rozdělen rovnoměrně mezi obě skupiny. Podle BESIPu jsou dlouhodobě nejčastějšími příčinami hlavně nedání přednosti v jízdě, jízda nepřiměřenou rychlostí a nesprávný způsob jízdy. Více než 72 % cyklistů, jenž vloni na silnicích zemřeli, nemělo na hlavě přilbu. Každý pátý jel pod vlivem alkoholu; nejčastěji šlo o muže.

Ke snížení rizika střetů vozidel s cyklisty má přispět novela zákona, která začala platit letos v lednu. Předpis nařizuje řidičům aut předjíždět cyklisty ve vzdálenosti minimálně 1,5 metru. Při nedodržení této vzdálenosti hrozí řidiči pokuta až 2000 korun.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru