Podobu plánované lanovky z Podbaby do Bohnic navrhne jeden z pěti finalistů soutěže
Na podobu plánované lanovky mezi pražskou Podbabou a Bohnicemi vypsal Dopravní podnik Praha (DPP) architektonickou soutěž. Z celkového počtu 23 zájemců z devíti evropských zemí vybrala porota pět finalistů, kteří nyní zpracují své soutěžní návrhy. V srpnu by měl být znám výsledek.
O soutěži prostřednictvím tiskové zprávy informovala Aneta Řehková, mluvčí podniku.
Do finálové výběru postoupilo polské studio DWAA, londýnské Grimshaw Architects, české ov architekti společně s Olgoj Chorchoj, rakouský ateliér norského studia Snøhetta a londýnskou kancelář William Matthews Associates.
Finalisté nyní zpracují a předloží architektonický návrh všech tří stanic a pěti podpěr plánované lanovky Podbaba – Troja – Bohnice. Z pětice návrhů budou vybráni tři nejlepší; smlouvu o spolupráci však DPP uzavře jen s vítězem soutěže. Veřejnosti by návrhy měly být představeny v průběhu srpna letošního roku.
Vítěz architektonické soutěže má získat odměnu ve výši 1,8 mil. Kč. Projekt, jenž se umístí na druhém místě, dostane 1,2 mil. Kč. Třetí příčka bude ohodnocena částkou 0,8 mil. Kč. Návrhy umístěné na čtvrtém a pátém místě obdrží shodně po 350 000 Kč.
Předsedou poroty byl jmenován nizozemský architekt Arjan Dingste. V porotě zasedá také německá designérka Christiane Bausback (ze společnosti N + P Design) i odborníci z českých řad: designérka Henrieta Nezpěváková (studio Divan), architekt Patrik Kotas a projektant Ivan Němec.
Dalšími členy poroty jsou: Jan Šurovský (technický ředitel DPP – Povrch a člen představenstva), Eva Smutná (zástupce Prahy 6), Lukáš Vacek (zástupce Prahy 8), Tomáš Bryknar (zástupce Prahy-Troja) a Adam Scheinherr (náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy).
Komise jmenovala i náhradníky, k nimž patří architekt Tomáš Drdácký a Petra Kunarová z fakulty architektury ČVUT a architekt Jindřich Ráftl.
„Příjemně mě potěšil velký zájem renomovaných mezinárodních architektonických studií o účast v soutěži na novou lanovku, kterou plánujeme s DPP vybudovat mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Kvalita zaslaných profesních přístupů k řešení lanové dráhy i portfolia zájemců byly na velmi vysoké úrovni. Po jejich podrobném prostudování a diskusi jsme vybrali 5 týmů, které kritéria soutěže s ohledem na zadání a specifika splňovaly nejlépe. Těším se na návrhy architektů, na kterých nyní pracují. Pevně věřím, že esteticky zapadnou do oblasti Trojské kotliny, ale současně přinesou do této části Prahy zajímavý architektonický a designérský přístup a obyvatelům či návštěvníkům Prahy 6, 7 a 8 rychlý způsob přepravy přes Vltavu,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
Lanovka má zajistit přímé propojení mezi Prahou 8 a Prahou 6. Budou na ní jezdit kabiny s kapacitou 35 osob. Cesta z Dejvic do Bohnic se zkrátí téměř o půl hodiny. První cestující by se na více než dvoukilometrové dráze mohli svézt mezi lety 2023 a 2024. Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní prostředek v rámci systému Pražské integrované dopravy.
V červenci se DPP chystá vyhlásit designérskou soutěž na nová vozidla pro lanovku na Petřín. Původní soutěž zrušil, protože se přihlásil pouze jeden účastník. „DPP předpokládá, že vítěze návrhu designu nových vozidel lanovky na Petřín bude znát v průběhu letošního září," dodala mluvčí DPP.
Publikoval: Karel Geba (zdroj: ČTK, www.cs-dopravak.cz)