Otevřít menu
Doprava dnes
-

Poprvé po letech vyjela turistická linka na Kozí dráhu. Zájem byl enormní

Včera poprvé po téměř sedmi letech vyjela na opravenou trať takzvané Kozí dráhy mezi Děčínem a Telnicí na Ústecku turistická linka. Zájem o jízdu Podkrušnohorským motoráčkem T11 byl velký. V Děčíně muselo zůstat asi 100 lidí, protože se už nevešli do vlaku. Opravu trati za 50 milionů korun zajistila Správa železnic (SŽ). Trasa však původně pokračovala až do Oldřichova na Teplicku. Oprava dalších úseků by vyšla asi na 200 až 300 milionů korun. ČTK to řekl Martin Kašpar, oblastní ředitel SŽ.

7:51 / 27. března 2022
Poprvé po letech vyjela turistická linka na Kozí dráhu. Zájem byl enormníi

Foto: Deník/Vilém Maruš

Na Telnici dorazil vlak s téměř půlhodinovým zpožděním a na nádraží jej přivítaly desítky lidí. Návštěvníci se mohou občerstvit a podívat se i na vývoj oprav více než 150 let staré železnice. Zábavu bude celý víkend zajišťovat divadlo V Pytli. Motoráček pojede o víkendech čtyřikrát denně v obou směrech až do konce října. Mezi Telnicí a děčínským nádražím zastaví v devíti stanicích. O tomto víkendu mohou zájemci využít také historický autobus. Ten je doveze k obecnímu úřadu v Oldřichově a zpět.

"Správa železnic dokončila opravu úseku Děčín - Telnice, jedná se zhruba o dvacetikilometrový úsek. Je to polovina Kozí dráhy, úsek z Telnice do Oldřichova zůstává zatím ve výluce," informoval Kašpar. Práce zahrnovaly sanaci problémových skal v Děčíně, opravu geometrie železničního svršku, výměnu pražců na výhybkách a opravu mostků. Ještě se bude rekonstruovat přejezdové a zabezpečovací zařízení v Děčíně. "Jednou z komplikovaných věcí byla oprava mostu u Jílového, zatím nebyl dokončena a most je provizorně opraven. Z toho důvodu byla snížena nápravová hmotnost vlaku, což ale běžný provoz neomezí," dodal ještě ředitel.

Druhá polovina trati je v horším technickém stavu. Dřevěné pražce v úseku Telnice - Chlumec již dožily. Kompletní výměna by vyšla na více než 60 milionů korun. "Dalším problémem je, že na této trati je pět přejezdových zabezpečovacích zařízení, které opět dožily. Respektive původní fungovala na principu kolejových obvodů, to znamená, že vyžadovala každodenní provoz, nikoli víkendový," sdělil Kašpar. Podle něj bude výměna stát okolo 75 milionů korun. Hodně poničené jsou i další části trati.

Problémem je podle Kašpara víkendový provoz. Kvůli němu bude trať zatížena pouze na 16 procent. "To je indikátor, že prostředky nejsou investovány příliš efektivně. Z našeho pohledu by mělo smysl opravit trať, kdyby Ústecký kraj (objednavatel dopravy, pozn. ČTK) přehodnotil projekt dopravy a kdyby se sem vrátil každodenní provoz," doplnil ředitel. Pravidelný provoz byl na Kozí dráze ukončen v roce 2007. Vypravování turistických vlaků obcemi a městy a také soukromými společnostmi skončilo v roce 2015.

O obnovení provozu na trati se zasloužila nová krajská koalice, jež vznikla po volbách v roce 2020. Obnovený provoz na Kozí dráze má podle náměstka hejtmana Jiřího Řeháka (Spojenci pro kraj) smysl, když bude trasa prodloužena až do Oldřichova. "Rozhodli jsme, že tento kraj trpěl tolik, že potřebuje renovaci a renovace přes turistický ruch je jediná varianta, jak se oprostit od těžby uhlí a dostat se do situace, kdy si tu lidé budou užívat a ne přežívat," řekl novinářům Řehák. Kraj vyjde zajištění vlaku asi na dva miliony korun. Řehák na dotaz ČTK uvedl, že kraj je schopen vypravovat i více vlaků tak, aby mohl být zprovozněn úsek do Oldřichova. "Vše bude předmětem jednání se Správou železnic," řekl náměstek.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru