Otevřít menu
Doprava dnes
-

Pražský dopravní podnik provedl opravy a nastavil nová protipovodňová opatření

Zvýšené zábrany proti velké vodě, opravené čerpací stanice či lepší napojení na kanalizaci. To je výčet prací, jež realizoval Dopravní podnik hlavního města Prahy po povodních, které nejen Prahu zasáhly v srpnu před dvaceti lety. Povodeň tehdy poničila bezmála dvě desítky stanic pražského metra včetně dvou souprav, které zůstaly pod vodou.

19:57 / 31. července 2022
Pražský dopravní podnik provedl opravy a nastavil nová protipovodňová opatřeníi

Foto: DPP - Petr Hejna

V hlavním městě povodeň poškodila desítky domů a způsobila škodu za 27 miliard korun.

„Nejohroženější součástí MHD v případě povodní je metro. Týká se to stanic, které jsou v blízkosti Vltavy, případně pokud vlaky projíždějí pod řekou. Okolo těchto stanic stavíme mobilní povodňové zábrany a na některých místech umisťujeme pytle s pískem," objasnila Aneta Řehková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP).

Záplavy v roce 2002 násobně překonaly povodňová opatření v metru, jež byla připravena na stoletou vodu. DPP tak postupně zábrany proti vodě zvýšil. „Abychom zabránili opakování této situace, nastavili jsme nová opatření. Mezi nejdůležitější patří zvýšení ochranných prvků stanic o 60 centimetrů nad to, kam dosáhla hladina vody v roce 2002," řekla mluvčí.

Podle mluvčí byly také upraveny výtlaky čerpacích stanic a jejich napojení na kanalizaci. Podnik do nich vložil zpětné klapky zabraňující vodě z kanalizace návrat do metra. DPP rovněž překontroloval a vylepšil tlakové uzávěry. Jejich funkčnost pravidelně testuje. Otevřené průchodky kabelů, jimiž při povodni do některých stanic metra natekla voda, jsou nyní kvalitnější.

DPP současně změnil pravidla sledování vývoje povodňových situací. To umožní včas evakuovat, uzavírat stanice a tunely v ohrožených oblastech. „Technologie chránící metro před povodní, kontroluje DPP nejméně jednou do měsíce," doplnila mluvčí.

Mluvčí také uvedla, že k omezení provozu metra dochází při vyhlášení třetího stupně povodňové aktivity. Za této situace vlaky ohroženými stanicemi pouze projíždějí, případně je v dotčených úsecích zaveden kyvadlový provoz. Funkčnost protipovodňových zařízení kontrolují zaměstnanci při předcházejícím druhém stupni.

Co se týká povrchové MHD zde DPP při druhém stupni připravuje změny tras linek a vyčleňuje vozy k přepravě povodňových zábran a čerpadel. Z ohrožených oblastí potom evakuuje zaměstnance i materiál. Při možném ohrožení jsou tramvaje jedoucí při Vltavě nebo po mostech odkláněny na jiné trasy či nahrazovány autobusy. Už při prvním povodňovém stupni se zastaví lanovka v zoo. Z oblastí ohrožených velkou vodou jsou odkláněny též autobusy.

V srpnu 2002 postihla ve dvou vlnách část Čech pětisetletá až tisíciletá povodeň. Největší postižení zaznamenala Vltava a její povodí. Později byl povodní zasažen také dolní tok Labe a okrajově toky v povodí Ohře a Dyje.

V Praze voda zaplavila 18 stanic pražského metra. Povodeň zasáhla i 19,6 kilometru tunelů, tedy přibližně 39 % z tehdejší celkové délky. Poškozeno bylo 107 ramen eskalátorů a 23 výtahů. Z podzemí bylo nutné odčerpat 1,2 milionu metrů krychlových vody. Ve stanici Florenc skončili pod vodou dvě soupravy metra, připravené k rannímu výjezdu.

Při záplavách bylo v zasažených oblastech evakuováno 225 000 osob a 17 lidí přišlo o život. Celková škoda na majetku činila 73,3 miliard korun.  

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru