Otevřít menu
Doprava dnes
-

Před 25 lety se poprvé vznesl letoun L-159, který stále pracuje skvěle

Přesně 2. srpna 1997 se do vzduchu poprvé vznesl prototyp letounu L-159 ALCA z letiště ve Vodochodech. Tento letoun si díky své spolehlivosti vysloužil mezinárodní uznání a respekt.

18:48 / 3. srpna 2022
 Před 25 lety se poprvé vznesl letoun L-159, který stále pracuje skvělei

Foto: L-159. Zdroj fotky: Aero Vodochody.

Ne nadarmo jsou letouny L-159 označovány za spolehlivé pracanty nebes

L-159 ALCA je lehký víceúčelový bojový stroj, který na přelomu tisíciletí znamenal kvalitativní skok v oblasti vývoje a výroby nových letounů v Aeru. Týkalo se to změn ve všech oblastech od konstrukce letounu, integrace nových avionických systémů včetně tzv. „glass cockpit“, systémů vlastní ochrany a také integrace západních zbraňových systémů včetně řízených střel AIM-9 Sidewinder, AGM-65 Maverick a laserem naváděných pum.

Mezi jeho velké výhody, ve srovnání s konkurencí a zejména pak s nadzvukovými stroji, jsou nízké provozní náklady a jednoduchost každodenního provozu. Stroj dokáže podporovat pozemní vojska, ničit nejrůznější pozemní i námořní cíle, zajišťovat protivzdušnou obranu proti pomalým cílům a v neposlední řadě sloužit při výcviku pilotů. Letadlo může vzlétnout i z letišť s částečně upraveným povrchem. Ne nadarmo jsou letouny L-159 označovány za spolehlivé pracanty nebes.

„V druhé polovině devadesátých let pro nás v Aeru představoval projekt vývoje letounu L-159 obrovskou motivaci, hlavně díky možnosti v konstrukci letounu použít vyspělé západní technologie, ke kterým jsme získali přístup po roce 1989. Díky obrovskému odhodlání projektového týmu se nám za necelých pět let od zahájení prací podařilo dostat „do vzduchu“ první prototyp letounu, jehož potenciál i dnes, po dvaceti letech služby, není zdaleka vyčerpán,“ vzpomíná Martin Mamula, který je u projektu L-159 od počátku.

„Nedávný podpis dohody o spolupráci se společností Draken Europe jasně ukázal, že o naše „Alky“ je i nadále ve světě zájem, a to nejen díky bezkonkurenčnímu poměru ceny a výkonu. Pevně věříme, že brzy dojde k rozhodnutí o její modernizaci v rámci Vzdušných sil Armády České republiky. Stroj může hrát, s ohledem na budoucnost  a zajištění bezpečnosti v Česku i ve světě, stále velký význam,“ zmiňuje Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody.

Kabina stroje je navržena podobně, jako je tomu u letounů F-16, včetně filozofie ovládání jednotlivých systémů s využitím HOTAS. Pilot tak může ovládat všechny důležité systémy bez toho, aniž by musel sundat ruce z řídících prvků letounu. Letadlo je také vybaveno výkonným víceúčelovým radarem. V současné době probíhají jednání o rozsáhlé modernizaci provozovaných letounů, především pak avioniky. Po modernizaci se prodlouží životnost letounu o desítky let. Tento krok je potřebný i z důvodu zachování letuschopnosti při výcviku budoucích pilotů Vzdušných sil Armády České republiky.

„V podstatě všichni operační piloti z naší základny prošli ve své letecké kariéře výcvikem na L-159. Alkám patří také další jedno neoddiskutovatelné prvenství. V době svého zavedení to byl první letoun našeho letectva se „západní“ filozofií konstrukce a avioniky. Díky „stopadesátdevítce“ jsme integrovali do NATO naše letectvo,“ uvádí generál Jaroslav Míka, velitel 21. základny taktického letectva Čáslav. „S L-159 počítáme pro výcvik minimálně další generace pilotů,“ dodal gen. J. Mika.

O AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

 Před 25 lety se poprvé vznesl letoun L-159, který stále pracuje skvěle Foto: L-159. Zdroj fotky: Aero Vodochody..
zpět na články

inzerce

nahoru