Otevřít menu
Doprava dnes
-

Při opravách na Barrandovském mostu se použil poprvé v České republice speciální beton

Betonáři při rekonstrukci Barrandovského mostu poprvé v Česku pracovali se speciálně ultra vysokohodnotným betonem (UHPC), který mostu zajistí delší životnost, větší únosnost, a zároveň zabrání zatékání vody. To sdělil místopředseda představenstva Technické správy komunikací (TSK) Josef Richtr.

18:34 / 7. července 2022
Při opravách na Barrandovském mostu se použil poprvé v České republice speciální betoni

Foto: Barrandovský most. Autor fotky: Petr Jedelský.

K použití tohoto speciálního betonu jsme společně se zhotovitelem, firmou Porr, přistoupili při hledání nejlepšího technického řešení 

Na technologii ukládky UHPC betonu, která trvala několik týdnů, spolupracovala TSK s ČVUT Fakultou stavební, firmou TBG Metrostav a stavební společností Freyssinet. Rekonstrukce mostu začala v pondělí 16. května a letošní etapa potrvá 110 dní.

"K použití tohoto speciálního betonu jsme společně se zhotovitelem, firmou Porr, přistoupili při hledání nejlepšího technického řešení pro vyrovnání nivelety Barrandovského mostu. Při frézování asfaltových vrstev vozovky mostu bylo objeveno místo obvyklé tloušťky vozovkového souvrství zhruba 15 centimetrů na některých místech až 32 centimetrů asfaltu. Těch 17 centimetrů asfaltu navíc bylo třeba něčím nahradit," řekl Richtr.

Speciální beton je schopen se dokonale spojit s betonem stávající konstrukce a společně tak zajistit ideální přenos zatížení mezi jednotlivými částmi konstrukce. Jeho extrémní pevnost umožňuje odolávat mnohem většímu zatížení ve srovnání s běžným betonem. "Díky tomu se zvýší únosnost a zatížitelnost mostu," řekl Richtr.

Pořizovací náklady jsou proti běžnému betonu vyšší, avšak do budoucna vydrží bez porušení několikanásobně déle

Příprava spojení starého a nového betonu se protáhla. Starý beton podle Richtra nevypadal na to, že by měl parametry pro dokonalé spojení. "Nalezení uspokojivého řešení zabralo více než týden, práce také komplikovaly deště. Přísné dodržení technologických postupů zdrželo stavbu v řádech dnů," uvedl Richtr.

Pořizovací náklady jsou proti běžnému betonu vyšší, avšak do budoucna vydrží bez porušení několikanásobně déle, čímž sníží náklady na údržbu a oddálí budoucí rekonstrukci. V současné chvíli TSK a Porr speciální beton používají v jižní části soumostí, následně jej použijí i na zbylých částech mostu.

V první fázi dělníci začali v květnu odstraňovat vozovku v jižní části jižního mostu a zbourali také nájezdovou rampu ze Strakonické ulice. Na jejím místě vzniká nová rampa. Auta po mostě jezdí v každém směru ve třech jízdních pruzích namísto běžných čtyř. Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu. Denně ho přejede na 140.000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Rekonstrukce stavby je rozložena do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce za všechny roky na 594,5 milionu korun.

Ultra vysokohodnotný beton (ultra-high-performance concrete) – v počátku byly za UHPC považovány jemnozrnné betony s válcovou pevností v tlaku od 150 MPa výše. Jeho dalšími zásadními parametry jsou vysoká odolnost vůči vlivům prostředí daná vysokou hutností materiálu a vysoká reziduální pevnost daná vysokým obsahem drátků (1 až 3 %). Postupem času se začala v různých předpisech snižovat požadovaná minimální pevnost v tlaku až na úroveň okolo 120 MPa. Toto snížení pevnosti má odůvodnění v nepotřebnosti vysoké pevnosti v tlaku (oproti pevnosti v tahu a odolnosti vlivům prostředí) a zvýšení dostupnosti materiálu pro stavby. Dále se, zejména na evropském trhu, začalo rozmáhat označení UHPFRC pro ultra vysokohodnotný drátky vyztužený beton (ultra-high-performance fibre-reinforced concrete). Tímto označením se začaly označovat všechny UHPC vyztužené drátky, což byly téměř všechny UHPC. Naopak v USA se dodnes všechny tyto materiály značí jako UHPC, ať už jsou s drátky, nebo ne. V tomto článku se bude používat zkratka UHPC pro všechny jemnozrnné materiály s válcovou pevností v tlaku přes 120 MPa, vysokou odolností vůči vlivům prostředí s drátky i bez nich.

Publikoval: Petr Dejnožka (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru