Plzeň hostila seminář o železničních přejezdech
V Měšťanské besedě v Plzni se ve středu 19. dubna 2023 potřetí uskutečnil dosud největší odborný seminář o železničních přejezdech. Tentokrát se věnoval typovým řešením železničních přejezdů v rámci novelizace vzorových listů Správy železnic. Záštitu nad seminářem převzala Správa železnic (SŽ).
Semináře se zúčastnilo více než 150 odborníků
Záštitu celé akce zajistila ze SŽ náměstkyně generálního ředitele pro provozuschopnost Ing. Marcela Pernicová. Semináře se zúčastnilo více než 150 odborníků z České republiky, Polska a Německa. Produkty pro přejezdové vozovky představilo sedm předních evropských firem. Seminář zahájil náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Ing. Mojmír Nejezchleb. Ve svém příspěvku uvedl trvalý zájem Správy železnic o železniční přejezdy z hlediska zvyšování bezpečnosti provozu. Rovněž uvedl trvalý zájem o jejich nahrazování mimoúrovňovými kříženími v rámci připravovaných modernizací železničních tratí nebo jejich rušení v programu optimalizace málo využívaných křížení.
Změna legislativního předpisu Správy železnic přispěje k vyšší standardizaci
Hlavním bodem programu odborného semináře bylo seznámit přítomné zástupce projektových kanceláří, stavebních firem a správců železničních tratí s obsahem novelizovaných vzorových listů železničních přejezdů. Změna legislativního předpisu Správy železnic přispěje k vyšší standardizaci technických řešení přejezdových vozovek a k jejich dalšímu zlepšování. Zvyšující se intenzita silniční dopravy a nárůst počtů těžkých nákladních vozidel na železničních přejezdech vyžaduje vysoké nároky na zajištění provozuschopnosti dráhy a bezpečnosti silniční a železniční dopravy. Z celkového počtu 7646 železničních přejezdů v České republice je na vybrané silniční síti více než 2500 přejezdů s vysokým dopravním zatížením těžkými nákladními vozidly. Proto jednotlivé přednášky odborníků semináře směřovaly zejména k využití nejnovějších technologií a přejezdových konstrukcí v síti Správy železnic. Mezi představenými novinkami dominovala řešení pro bezbariérové přístupy k nástupištím a pro cyklistické stezky. Pomocí speciálních pryžových dílců je možné na přejezdech a přechodech pružně zakrýt nutné žlábky pro železniční kola. Závěrečná diskuse semináře ukázala i na aktuální potřebu zřizování záchranných ploch pro složky integrovaného záchranného systému před novými tunely na modernizovaných tratích s návrhovými rychlostmi do 230 km/h i na připravovaných vysokorychlostních tratích pro ještě vyšší rychlosti.
Pořadatelem semináře byla společnost MVP events s.r.o. ve spolupráci se společnostmi VITESSE, s.r.o. a BRENS EUROPE, a.s.
Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČTK, Brens Europe a Seminář TŘŽP)
