Otevřít menu
Doprava dnes
-

Proběhla zátěžová zkouška mostu na silnici I/46 v olomouckých Hodolanech!

Most v Olomouci-Hodolanech zažil zátěžovou zkoušku, která se uskutečnila ze soboty 10. září na neděli 11. září 2022. Přemostění tahu na Šternberk prověřily 4 plně naložené nákladní vozy, pod kterými bylo nainstalováno 18 čidel měřící prohnutí nosné konstrukce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje jeho opravu, protože není v adekvátním stavu.

5:10 / 11. září 2022
Proběhla zátěžová zkouška mostu na silnici I/46 v olomouckých Hodolanech!i

Foto: Zátěžová zkouška mostu v Hodolanech. Zdroj fotky: ŘSD.

Maximální průhyb mostu byl spočítán na 6,8 milimetrů, ustálená výchylka se zastavila na 4,8 milimetrech

"Objednali jsme si diagnostický průzkum tohoto mostu, jehož stáří je 39 let. Na mostě jsou časté deformace povrchu, do mostu zatéká. Zátěžovou zkouškou se ověřuje nosnost konstrukce mostu na zatížení, na které byl most navržen, a také to, zda nosníky jsou v takovém stavu, abychom je mohli pouze sanovat, nebo případně vyměnit celou mostní konstrukci," řekl na brífinku novinářům vedoucí provozního úseku olomoucké správy ŘSD Milan Navrátil.

Zátěžová zkouška most prověřila v podobě 4 plně naložených nákladních vozidel. Ty dohromady vážily 124 tun. Pod mostem tíhu a zátěž zjišťovalo 18 čidel. Měřil se jeho průhyb, ale také se čekalo na jeho ustálení a návrat do původního stavu. Konstrukce avšak zkouškou prošla, i když podle odborníků není v ideálním stavu. Silničáři však plánují opravu povrchu, přičemž na ni navážou další rekonstrukce. Tato zkouška proběhla v noci z důvodu velkého vytížení mostu. "Na takových mostech probíhá diagnostika, takzvané přepočty zatížitelnosti a u některých vytipovaných mostů se dělá i zatěžovací zkouška. Je to i jedno z kritérií, jak se bude most rekonstruovat, případně zda bude zdemolován a nahrazen novostavbou," uvedl vedoucí zkoušky Vladimír Puda.

Zástupci ŘSD na závěr zkoušky odhalili, že maximální průhyb mostu byl spočítán na 6,8 milimetrů. Ustálená výchylka se zastavila na 4,8 milimetrech. Most tedy zkouškou prošel a ukázal, že má zdravou konstrukci oproti svému povrchu. "Ještě letos odfrézujeme a nahradíme živičné povrchy, vyspravíme i tramvajovou trať, zrevidujeme zábradlí a připravíme na základě i tohoto testu a dalších diagnostik hloubkovou rekonstrukci, neboť jsme zjistili, že zatéká do vnitřní konstrukce. V horizontu dvou až tří let zde proto zahájíme velkou celkovou rekonstrukci, která prodlouží jeho životnost o dalších 25 až 30 let," prozradil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ŘSD a ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru