Proběhlo oficiální představení soutěžního dialogu Nový Hlavák! Revitalizace Vrchlického sadů, haly Hlavního nádraží a výstavby nové tramvajové tratě, to vše se dostalo do soutěžní fáze!
V půlce května se schválil soutěžní záměr revitalizace Vrchlického sadů, haly Hlavního nádraží a výstavby nové tramvajové tratě Muzeum – Hlavní nádraží – Bolzanova. Ve čtvrtek 2. června se uskutečnilo oficiální představení soutěžního dialogu v infocentru Správy železnic na pražském nádraží, čímž se vyhlásila soutěž na podobu tohoto projektu!
Foto: Tisková konference - Oficiální představení soutěžního dialogu k projektu Nový Hlavák. Autor fotky: Karel Geba
Zahájení výstavby Nového Hlaváku je plánováno na rok 2025 nebo 2026
V tomto projektu se počítá s novým konceptem a přeměnou Vrchlického sadů včetně výstavby nové tramvajové trati. Rozsáhlou rekonstrukcí projde odbavovací hala pražského Hlavního nádraží. Cílem projektu je kultivace a renovace celého území a vytvoření výrazně lepších podmínek jak pro rezidenty, tak pro cestující. Soutěž o podobu Nového Hlaváku bude mít formu soutěžního dialogu, v při němž se s projektanty spojí odborníci a zástupci magistrátu, dopravního podniku, Správy železnic a dalších. Zájemci se mohou hlásit do první hola soutěže. V září poté z této fáze soutěže postoupí pět týmů, které začnou připravovat své návrhy. V prosinci tohoto roku se počet soutěžících opět sníží, přičemž na jaře příštího roku porota vybere vítěze.
Účelem dialogu je výběr architektonického návrhu, přičemž vítězný návrh bude vyhlášen v létě příštího roku a samotné zahájení výstavby je plánováno na rok 2025 nebo 2026, projekt by měl být hotov o dva roky později.
Soutěžní dialog a uskutečnění tohoto projektu je společnou aktivitou Magistrátu hlavního města Prahy, Správy železnic, Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) a Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), a proto na tiskové konferenci vystoupili zástupci Prahy – primátor Zdeněk Hřib, náměstek pro dopravu Adam Scheinherr a náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Přítomen byl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a za Dopravní podnik hl. m. Prahy se dostavil člen představenstva Jan Šurovský. V neposlední řadě na akci nechyběl ani garant soutěže, architekt Jakub Cígler.
Tady nekupujeme nyní materiál, tady chceme pořídit myšlenku, podtrhnul Jiří Svoboda
Městskou dopravu má zlepšit nová tramvajová trať, která povede od Vinohradské třídy přímo kolem nádraží a napojí se na kolej v Bolzanově ulici. Původně Praha zvažovala vedení trati přes Opletalovu ulici, ale toto řešení narazilo na hlukové limity, což uvedl náměstek primátora pro územní rozhovor Petr Hlaváček (TOP 09). V roce 1978 koleje kolem hlavního nádraží vedly, ale byly zrušeny bez kloudného důvodu, zmínil za DPP Jan Šurovský.
Architekti budou hledat řešení pro celou plochu Vrchlického sadů. Z východní strany je území ohraničeno západní hranou Wilsonovy ulice a novou odbavovací nádražní halou. Na jižní straně zahrnuje cíp původní plochy parku a končí na nároží Václavského náměstí. Západní stranu pak tvoří domy ve Washingtonově a Opletalově ulici. Na severní straně je území ohraničeno domy v Bolzanově. Soutěž se nebude týkat magistrály a ze střechy haly by se mělo pod zem přemístit nynější parkoviště, co ho nahradí, by měli navrhnout architekti.
Město odhaduje náklady na vybudování kolejí a úpravy parku ve výši půl miliardy korun. Náklady na novou odbavovací halu nádraží generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda si netroufnul odhadovat. „To nám ukáže ten soutěžní dialog, tady před chvíli zaznělo, že nevíme, jak to uchopí architekti. Myslím si, že jakákoliv uvedená částka v současné době by byla nekorektní. Tady nekupujeme nyní materiál, tady chceme pořídit myšlenku, a to je první kolo tohoto projektu,“ dodal Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. Zájem o tento projekt je velký, protože jej potvrdilo již mnoho světových architektonických studií, dodal Jakub Cígler.
Za poslední desítky let se bohužel nepodařilo zbavit nejvýznamnější nádraží v zemi pověsti problematického a nepříliš oblíbeného místa
„Dlouhodobě se snažíme o zlepšování kvality veřejného prostoru, aby byl opravdu pro lidi a nebyl pro ostudu. A území kolem Hlavního nádraží potřebuje proměnu jako sůl, přeci jen jde o vstupní bránu do města. Park, kterému se nelichotivě přezdívá Sherwood, dostane svěží tvář včetně nové tramvajové trati,“ řekl v půlce května primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib. Na dnešní tiskové konferenci tuto skutečnost opět zmínil. "Ten prostor dlouhodobě nebyl ozdobou našeho města, já bych se nebál říci, že byl spíše ostudou," uvedl k okolí hlavního nádraží primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
„Za poslední desítky let se bohužel nepodařilo zbavit nejvýznamnější nádraží v zemi pověsti problematického a nepříliš oblíbeného místa. Tuto situaci chceme změnit také stavbou nové tramvajové trati mezi Muzeem a Bolzanovou ulicí, která umožní umístit zastávku tramvaje přímo před nádražní budovu, podobně jako na blízkém Masarykově nádraží. Společně s rekonstrukcí Vrchlického sadů a historickou i novou budovou Hlavního nádraží vznikne v příštích letech důstojný, funkční a reprezentativní vstup do hlavního města,“ dodal k primátoru Prahy Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček si už dříve pochvaloval spolupráci se Správou železnic, která si je vědoma, že největší nádraží v České republice je součástí veřejného prostoru v pražské metropoli, a proto se na projektu přeměny Hlavního nádraží v Praze začala podílet. Jiří Svoboda si je vědom důležitosti přestavby odbavovací haly, o kterou se SŽ pokouší od roku 2016.
„Hlavnímu nádraží v současnosti chybí větší propojení s MHD. Dnes je přímo v odbavovací hale pouze vstup do stanice metra C, nejbližší stávající tramvajové zastávky v Bolzanově ulici jsou vzdálené cca půl kilometru. Díky dnes schválenému soutěžnímu dialogu se zde, doufám v dohledné době, dočkáme dostavby plánované tramvajové trati přes Vrchlického sady k Národnímu muzeu a na Vinohrady, která nabídne nová, přímá spojení a zvýší tím atraktivitu MHD i samotného Hlavního nádraží. Jsem rád, že se revitalizace této oblasti bude realizovat komplexně. Architektonický soutěžní dialog je vhodnou cestou, jak najít a vyladit správné řešení, které bude uživatelsky přívětivé a současně i dopravně funkční,“ poznamenal již dříve Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Autor článku: Karel Geba