Otevřít menu
Doprava dnes
-

Provoz vlaků na Jizerskohorské železnici i nadále zajistí České dráhy

České dráhy podepsaly s Libereckým krajem smlouvu, která na následující období zajistí provoz vlaků na Jizerskohorské železnici. Na trati budou nově jezdit také vozy RegioSpider.

19:54 / 12. dubna 2023
Provoz vlaků na Jizerskohorské železnici i nadále zajistí České dráhyi

Foto: Slavnostní podepsání smlouvy. Zleva: člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro oblast dopravy Jan Sviták a hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Zdroj: České dráhy

České dráhy budou i nadále zajišťovat obslužnost Jizerskohorské železnice. Zástupci Českých drah a Libereckého kraje totiž podepsali smlouvu o provozu vlaků mezi Libercem a Harrachovem a v oblasti Frýdlantska. Smlouva bude platit od prosince roku 2026 do roku 2033. Podepsání dokumentu proběhlo v objektu historické Výtopny Kořenov.

„Celkově se jedná o komplikovaný dopravní kontrakt, protože pro tuto trať je zapotřebí nasadit speciální vozidla, která zvládnou i nejstrmější českou ozubnicovou trať. Jizerskohorskou železnici jsme vysoutěžili v roce 2011 a díky této smlouvě jsme získali patnáctiletý provoz regionálních vlaků na této trati. A protože Liberecký kraj jako jeden z prvních regionů v České republice dokončuje úplnou obnovu vozidlového parku, chceme kvalitu Jizerskohorské železnice novou smlouvou posunout dál,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Liberecký kraj bere jako povinnost zajistit dopravní obslužnost na další roky. „Nová smlouva navíc zahrnuje i nadstandardní variabilitu objednávky dopravních výkonů v průběhu let, kdy si budeme moci přiobjednat nebo naopak redukovat vlaky, vozidla, personál i obsluhu cestujících ve stanicích. Do budoucna tak počítáme s prodloužením linek ve směru Mladá Boleslav a Görlitz. Pevně věřím i v nabídku dalších možností dojíždění za prací či turistikou,“ řekl Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.

Nová vozidla na Jizerskohorské železnici

Novinkou na tamní trati bude doplnění stávajícího vozidlového parku o dalších devět vozů RegioSpider. Na tratích tak skončí provoz jednotek známých pod názvem RegioNova.

„K současným patnácti vozům RegioSpider od švýcarské společnosti Stadler přibude devět zánovních vozidel stejného typu. Tyto vlaky na Jizerskohorské železnici plně nahradí jednotky RegioNova, které se na trati do Josefova Dolu, Černous a Jindřichovic pod Smrkem přestanou objevovat od prosincových změn jízdního řádu v roce 2026. Díky zánovním vozům RegioSpider také budeme moci posílit nevytíženější spoje, a nabídneme tak cestujícím pohodlnější spojení,“ informoval Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Vozidla, která v tuto chvíli ještě jezdí po Jizerskohorské železnici, jsou zhruba v polovině své životnosti. Jedná se o vozy vyrobené na zakázku pro účely ozubnicové trati. Výrobce je dodal v roce 2011. Aktuálně je těchto vozidel 15 kusů a obsluhují také oblast Frýdlantska. Nově dojde k přesunu všech vozů na Tanvaldsko. Do Frýdlantska naopak poputuje 9 zánovních vozů, které České dráhy pro Liberecký kraj nově pořídí. Navýšení počtu vozů přinese posílení kapacity nejvytíženějších spojů.

Zánovní vozy RegioSpider nabídnou cestujícím například audiovizuální informační systém, Wi-Fi připojení k internetu či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Komfortnější jízdu pasažérům zajistí i fakt, že tyto vlaky budou bezbariérové, čehož budou moci využít hlavně nejen osoby na invalidním vozíku, ale i cestující s kočárky a cyklisté.

Oblast odbavování

Cestující budou i nadále mimo jiné moci využívat všechny zavedené staniční pokladny. „Většinu vlaků bude obsluhovat průvodčí. Bude zachován i samoobslužný prodej jízdenek doplňovaný revizory. Ve vlaku bude také automat na jízdenky se snazším ovládáním a možností platby hotově i bezhotovostním způsobem,“ doplnil Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy.

Podepsaná smlouva přímo navazuje na stávající kontrakt. Dohoda je v tzv. režimu brutto, kde rizika a výši z výnosů nese kraj.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru