Revoluce v dopravě? Baterie HE3DA! Jednou z mnoha výhod je plná recyklovatelnost, říká Jan Drahota
HE3DA® není pouze jedna baterie, ale je to celá nová technologická platforma. Využití současných aktivních materiálů na nano - úrovni a inovativní konstrukční řešení umožňují práci s mnohem většími tloušťkami elektrod a řádově větší kapacitou bateriových článků. Nejen o tom se v rozhovoru rozpovídal Ing. Jan Drahota, místopředseda představenstva Battery Corporation a.s.
Dobíjecí stanice HE3DA? Online dodávka výkonu odkudkoliv!
Jakými slovy byste popsal technologii HE3DA?
Jedná se o unikátní platformu baterií, a to díky nano technologickému zpracování vstupních materiálů. Ty se poté používají při výrobě baterií ve vrstvách tlustých desetiny až nízké jednotky milimetrů. Nejen díky tomu mají baterie HE3DA opravdu velmi cenné vlastnosti, které klasickou technologií nelze dosáhnout. Mezi nesporné výhody baterií patří velká bezpečnost, odolnost a jednoduchost BMS u velkých uložišť. Zásadní je také jejich plná recyklovatelnost a malá zmetkovitost při výrobě.
Jaká jsou nejčastější aktuální využití v dopravě?
Baterie jako takové, byly od svého vzniku tvořené primárně pro energetický sektor. Už nyní je však jasné, že i v dopravním odvětví si baterie HE3DA najdou své uplatnění, a to především v sektoru dobíjecích stanic a dále v kamionové a lodní dopravě. Tím nejžádanějším konečným výrobkem jsou nyní jednoznačně právě mobilní dobíjecí stanice HE3DA, protože umožňují online dodávku výkonu úplně kdekoliv, tj. i tam, kde by to stávající distribuční soustava neumožňovala.
Jaké další plány máte s bateriemi do budoucna nejen v dopravě?
Jedná se pravděpodobně o jedinou platformu na výrobu baterií mimo asijský kontinent a my se nacházíme na absolutním počátku potenciálu, který nám tato technologie přináší. Postupně budou vznikat další typy baterií tak, jak bude celý vědecký tým odhalovat možnosti, které platforma nabízí. Myslím, že energetický sektor zůstane i do budoucna pro HE3DA baterie z podstaty jejich fungování tím nejhlavnějším, ale velmi pravděpodobné je rozšíření napříč všemi segmenty kromě drobné elektroniky. V Evropě a následně na dalších kontinentech budou vznikat nové továrny produkující baterie HE3DA v řádech gigawatthodin a uspokojovat potřeby trhu.
Jsem přesvědčený o tom, že elektromobilita může do značné míry fungovat
Jaká je poptávka po HE3DA bateriích?
Poptávka po bateriích HE3DA násobně převyšuje nabídku, a tato situace bude trvat dlouhé roky i přes kontinuální navyšování výroby. Velmi pečlivě si vybíráme jednotlivé sektory a projekty kterým budeme baterie poskytovat. A to jak z hlediska ekonomického, tak z hlediska přidané hodnoty v podobě návazných zakázek či společenské prospěšnosti. Zde bych vyzdvihl výborně fungující spolupráci a synergie s managementem výrobního závodu. Ke každému projektu přistupujeme velice zodpovědně.
Elektromobilita je aktuálně dost diskutovaným tématem, především i z hlediska zpřísňujících se opatření proti spalovacím motorům. Jak se na to díváte Vy osobně? Souhlasíte s nástupem elektromobilů a nahrazením klasických aut těmito vozy?
Můj názor na toto téma je zcela nepodstatný. EU i automobilky se tímto směrem již neodvratně vydaly, takže nástup elektromobility je daný. Nicméně, pokud se mám vyjádřit, tak osobně nemám zbytečně vyhraněný názor. Jsem přesvědčený o tom, že elektromobilita může do značné míry fungovat, a dokonce představovat majoritu v počtu aut na silnicích, ale velmi pravděpodobně to bude v doprovodu dalších pohonů, jako jsou stávající benzinové, naftové a CNG motory. Do budoucna bude určité procento automobilů jezdit na vodík. Největší smysl mi dává využívání elektromobilů ve městech nebo v příměstských oblastech. Zbaví to města prašnosti a exhalací. V širším měřítku je pravda taková, že osobní doprava nehraje zase tak zásadní roli při znečišťování ovzduší, jako právě třeba lodní, letecká nebo nákladní automobilová doprava. Právě tam baterie najdou své široké uplatnění.
Jak dlouho jste vůbec inovativní baterie vyvíjeli?
Nebyli jsme jako firma u začátku této cesty a ani nejsme subjekt, který by baterie vyvíjel. Budu mluvit o vývojovém týmu HE3DA pod vedením pana Ing. Procházky, kterému patří největší dík za to, že to vymyslel a pustil se do toho. Následně patří velké poděkování panu Prusovi, který to celé zrealizoval. Cesta to byla relativně dlouhá. Vezměte si, že baterie HE3DA vznikla již v roce 2009, dlouhé roky probíhal aplikovaný výzkum v laboratořích, jehož výsledkem bylo spuštění výrobní prototypové linky v Praze v Letňanech v roce 2016, kde se baterie začaly malosériově vyrábět. Až nyní se podařilo zprovoznit automatizovanou velkokapacitní sériovou výrobu ve výrobním závodě v Horní Suché.
Naráželi jste i na nějaké komplikace a jsou nyní všechny „neduhy“ odstraněny?
Na problémy se pochopitelně naráželo, především při výstavbě linky a souvisejících pracovišť v továrně. Je to první linka svého druhu na světě a bylo zapotřebí ji navrhnout od základu, a hlavně postavit v tak těžké době, jakou poslední roky zažíváme. Rozpadly se dodavatelské řetězce, nefungovalo skoro nic. To je také hlavní důvod zpoždění, které jsme nabrali. Pozitivní na této časové prodlevě při realizaci výrobní linky bylo to, že se podařilo tento čas efektivně využít pro odladění finálního produktu a díky tomu nyní vyrábíme opravdu výborně fungující baterii vhodnou především pro energetiku. Současně již probíhají přípravy na stavbu další linky na nový typ akumulátoru.
Jsme schopni zajistit dobíjení elektromobilů ve velkém i ve městech
Diskutovaným tématem ohledně nabíjecích stanic je jejich malé množství napříč republikou. Jak vidíte jejich „výstavbu“ do budoucna?
Drtivá většina dobíjecích bodů, kterých máme napříč ČR cirka 1400, jsou stanice, které jsou připojené přímo na síť. To znamená, že jsou v místech, kde distribuční soustava umožňuje dostatečnou dodávku výkonu pro rychlé nabití elektromobilů. Dobíjecí stanice, jak je vnímáme my, jsou vždy na bázi lokálního uložiště. Jsou tedy primárně vhodné pro místa, kde distributor není schopen takový příkon dodat nebo současně integrovat do systému obnovitelné zdroje. Představte si, že máte obrovskou nádrž, do které pořád potůčkem přitéká voda a kdykoliv potřebujete, tak odšpuntujete velký otvor na dně a obrovskou rychlostí vám z toho vyteče tolik vody, kolik potřebujete. Přitom se nádrž pořád doplňuje. Přesně takhle fungují naše dobíjecí stanice. Dokážeme např. online, tam kde máte normální připojení 3x32 ampér, což je v zásadě všude, nabíjet elektromobil výkonem až 90 kW. To je naše největší výhoda a takto jsme schopni zajistit dobíjení elektromobilů ve velkém i ve městech.
Co vy a elektromobilita? Plánujete si pořídit elektromobil nebo už ho máte?
Moje příští auto bude hybrid. Rozhodl jsem se pro takové řešení, protože se mi podařilo najít auto, které má dojezd 80 km čistě na baterii, takže drtivou většinu každotýdenního provozu do práce a po městě zvládnu jen na elektřinu. Současně ale není problém vyjet kamkoliv dál třeba do továrny, za klientem nebo po Evropě, s dojezdem nějakých 600 km na benzinový motor a mohu kdykoliv dotankovat. Druhé auto by už mohlo být čistě na elektrický pohon.
Profil Jana Drahoty:
Místopředseda představenstva Battery Corporation a.s.
Profesní vývoj? „Byť jsem původně vystudoval ČVUT jako profesionální pilot a nějaký čas jsem se i živil jako instruktor, zaválo mě to postupem času do obchodu a dalo by se říct, že úplnou náhodou jsem se dostal až k tomuto projektu. Bylo to díky mojí mamince, která mě před téměř čtyřmi roky vzala jako svůj doprovod na pozvání do vývojového a výzkumného centra HE3DA v Pražských Letňanech. Tam nám byla představena tato baterie a viděli jsme prototypovou linku. Dodnes si pamatuji, jak hluboko mě to zasáhlo. Okamžitě jsme se rozhodli, že tento projekt chceme finančně podpořit a následně jsem s ním seznámil několik lidí ve svém okolí. Chtěl jsem znát jejich názor. Řada z nich té příležitosti využila také, což mě jen utvrdilo v tom, že je to tak zajímavé, jak si myslím. Následně jsme s mým dlouholetým obchodním kolegou a dnešním společníkem začali tento projekt masivně podporovat. Ve fázi, kdy opravdu sotva ještě stála hala současné továrny, se nám podařilo přivést značný kapitál v řádech stovek milionů korun od soukromých kvalifikovaných investorů z České republiky. Přestali jsme tento projekt vnímat jen jako investici a dostali jsme chuť pracovat s výrobkem jako takovým. Chtěli jsme se stát distribučním partnerem továrny, realizovat zakázky a dodávat baterie po celém světě. To byla ta hlavní hybná myšlenka pro založení Battery Corporation. Díky této společnosti a naším akcionářům můžeme naší vizi naplňovat. Jsem přesvědčen, že nás čeká dlouhá a úspěšná cesta.
Záliby, hobby? „Rád sportuji, ale nic nedělám profesionálně. Mám hodně rád jízdu na kole a na běžkách, které přímo miluje náš pes. Občas si jdeme kopnout s klukama fotbálek, párkrát do roka sjíždíme řeku, zajdeme i na wakeboard. Jezdím na lyžích, lezu po skalách a větších kopcích…Mám to opravdu hodně pestré. Největší relax je pro mě tedy sportovně strávený čas s kamarády. (úsměv)
Nejoblíbenější dopravní prostředek? „Samozřejmě bych měl říct, že je to letadlo. (úsměv) Mám ale rád i kolo a rád se svezu v autě. Trochu se bojím motorek, to je spíše parketa mého společníka. Teď jsem si pořídil elektrokoloběžku. Je skvělé se na ní po městě přesouvat. Jen celou dobu máte pocit, že jedete hrozně pomalu, dokud vám do cesty někdo nevběhne nebo nevjede. Pak si teprve uvědomíte, jak rychle vlastně jedete. Nicméně letadla jsou pro mě srdcovou záležitostí a kolo výborným relaxem.
Autor: Bc. Filip Červinka