Otevřít menu
Doprava dnes
-

Řidiček v brněnské MHD přibývá. Mnohdy jezdí ohleduplněji než muži

Před šedesáti lety se v Brně zaškolily první ženy-řidičky autobusů a trolejbusů v městské hromadné dopravě. Připojily se tak ke kolegyním, které od roku 1949 v brněnském dopravním podniku řídily jen tramvaje. 

18:32 / 5. listopadu 2021
Řidiček v brněnské MHD přibývá. Mnohdy jezdí ohleduplněji než mužii

Foto: www.garaz.cz

Jak se řidičkám MHD vede nyní? A jak jsou na tom v porovnání s mužskými kolegy? Celkově vdopravním podniku pracuje 414 žen z 2600 zaměstnanců. Mezi 1400 řidiči bychom pak v současnosti našli 15 procent žen. Dopravce by jich ve svých řadách rád viděl více, protože se ukazuje, že předsudky o ženách za volantem neplatí. Naopak, řidičky často bývají klidnější a ohleduplnější než jejich mužští kolegové. 

Počet žen řídících brněnské autobusy, trolejbusy a tramvaje se za posledních deset let zvýšil přibližně o polovinu, na stávajících 188. „Jako žena jsem ráda, že řidiček žen v Brně rok od roku pozvolna přibývá. Boří tak předsudky, že doprava je pouze doménou mužů. Při trvalém mírném nedostatku řidičů mohou právě ženy doplnit tým brněnského dopravního podniku. Kromě zkrácených úvazků je motivujícím faktorem i rovná výše odměny bez ohledu na věk nebo pracovní zkušenosti,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Právě kratší úvazky jsou vyhledávané mezi ženami, které se vrací po ukončení rodičovské dovolené. 

Obavy z technických otázek 


„Nejvíce žen – řidiček bychom u nás našli v kabinách tramvají, a to 149, pak následují autobusy s 27 řidičkami a trolejbusy, se kterými jezdí 12 žen. Lodím vládne zatím pánská sestava kapitánů, mezi lodnicemi ale máme 15 žen. Ženy jsou u nás vítány, jednoznačně jsou stejně dobrými řidičkami, jako muži. Dokonce bych řekl, že ve vztahu k cestujícím je jejich přirozená schopnost empatie a komunikace výhodou,“ uvedl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. 

Co se týká chování při jízdě, dají se podle Romana Hapala, vedoucího oddělení vzdělávání zaměstnanců a autoškoly v brněnském dopravním podniku, vypozorovat mezi muži a ženami určité odlišnosti. Projevují se například při přípravě na zkoušky. „V kurzech bývají ženy zodpovědnější v přípravě a ohleduplnější při jízdách. U zkoušek bývají nervóznější, obavy mívají zejména z technických otázek,“ popisuje Roman Hapal z autoškoly Dopravního podniku města Brno. 

 

Autor: Bc. Jakub Cimburek (zdroj TZ DPMB)

zpět na články

inzerce

nahoru