Otevřít menu
Doprava dnes
-

Říjnové měření zraku odhalilo, že 28 % řidičů řídí se špatnou korekcí zraku

BESIP Ministerstva Dopravy ČR se společností GrandOptical v říjnu zaštítili akci na měření zraku. Tento projekt odhalil, jak na tom jsou čeští řidiči. Měření zraku bylo v rámci kampaně zdarma, přičemž letos tohoto využilo o čtvrtinu více lidí než v roce 2021.

9:56 / 8. listopadu 2022
Říjnové měření zraku odhalilo, že 28 % řidičů řídí se špatnou korekcí zrakui

Foto: Ilustrační foto Zdroj: Pixabay.

Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali

Statistiky vyplývají z tisíců měření. Ukazují, že 27 % řidičů mělo správné brýle či čočky. Asi 45 % zájemců o měření potřebovalo menší korekci a 28 % řidičů si muselo svou korekci zraku spravit o více než 0,75 dioptrie. U řidičů, kteří přišli na měření poprvé v životě, byla čísla výrazně horší. Bez potřeby brýlí odešla jen necelá tři procenta návštěvníků, dalších 58 % s korekcí do půl dioptrie a varujících 39 % potřebovalo korekci o 0,75 a více dioptrie.

„Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali a o své vadě ani neví nebo ji podceňují. U 32 % z nich byla objevena potřeba korekce o 0,75 až 1,25 dioptrie, u dalších šesti procent o 1,5 až 2,5 dioptrie a u jednoho procenta dokonce ještě vyšší. To jsou už hodnoty, které řízení ovlivňují významně,“ ohodnotil výsledky komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. Dodává přitom, že kromě například pozdních reakcí mají vady zraku vliv například také na únavu na dlouhých cestách.

„Dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnici, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost, a to i v časech ranní a odpolední dopravní špičky. Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ řekl výsledky měření vedoucí BESIP Tomáš Neřold a dodal: „Heslo vidět a být viděn platí přitom nejen pro řidiče, ale i pro cyklisty, kterým navíc při kolizi hrozí větší újma. Podle nedávného průzkumu si asi pětina řidičů, kteří je jinak nosí, do auta brýle nebere. U cyklistů to je dokonce polovina.“

Podobně jako před třemi lety a vloni se zjišťovalo, jak často lidé na kontrolu zraku chodí. Čísla se opět zhoršila a přibylo lidí, kteří si naposledy nechali změřit zrak před třemi a více lety. Doporučená frekvence měření je přitom alespoň jednou za dva roky. „Musíme brát v potaz, že toto jsou data od lidí, kteří využili akce měření zraku zdarma a mohou se od celé populace lišit, nicméně i nedávný průzkum ukázal, že doporučenou dvouletou frekvenci prohlídek očí dodržuje zhruba polovina řidičů,“ zmínil Tomáš Neřold.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: BESIP)

zpět na články

inzerce

nahoru