Otevřít menu
Doprava dnes
-

Roste zájem o vozy na LPG. Jeho cena je oproti benzínu většinou poloviční

V souvislosti s razantním zdražením benzínu a nafty dochází k prudkému nárůstu zájmu o vozy na LPG. V prvním pololetí jich byl registrován dvojnásobek co ve stejnému období již tak rekordního loňského roku. V kurzu jsou také přestavby, na ně se však čeká měsíce.

14:02 / 28. července 2022
Roste zájem o vozy na LPG. Jeho cena je oproti benzínu většinou polovičníi

Foto: České asociace LPG

Po benzínu a naftě představuje zkapalněný ropný plyn třetí nejčastěji registrovaný pohon. Elektromobily a plug-in hybridy následují s nepatrným odstupem.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo v České republice do konce června registrováno 1 985 nových vozů na LPG. „Oproti stejnému období loňska jde o dvojnásobný nárůst. Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021, a rok 2022 tak výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.

Uvedená data se týkají registrací zcela nových vozů. Pro LPG je však typické, že výrazně více vozidel je na spalování autoplynu přestavěno dodatečně. Přestavbové sady jsou dostupné pro širokou škálu motorizací, tedy pro vozy s nepřímým vstřikem paliva do válců a stejně tak pro moderní přímovstřikové agregáty.

Statistiky Ministerstva dopravy (MD) uvádí, že v prvním pololetí bylo provedeno celkem 3 795 přestaveb. Číslo ale zahrnuje celkový počet montáží a demontáží LPG i CNG systémů. Nicméně v současnosti se podle odborníků přestavby CNG v podstatě neprovádějí; podíl demontáží letos činí přibližně 12 %. „Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3 300,“ vychází ze statistických dat MD Evžen Procházka, technik strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., jež se na přestavby vozů na LPG a CNG specializuje téměř tři desítky let. „Zájem o montáže je vzhledem k vysokým cenám benzínu značný. V současné době objednáváme termíny přestavby na druhou polovinu října,“ dodává Evžen Procházka.

V prvním pololetí minulého roku u nás bylo realizováno kolem 1 900 dodatečných přestaveb na LPG. Ve srovnání s údaji za stejné období letošního roku jde o meziroční nárůst o bezmála tři čtvrtiny.

Letos už tedy na českých silnicích přibylo zhruba 5 300 vozidel na LPG, zatímco za prvních šest měsíců roku 2021 to bylo si 2 900 vozů.

Výhodou LPG je mimo jiné skoro tisícovka čerpacích stanic; plnicích stanic CNG je jen něco přes 200. Standardních čerpacích stanic prodávajících především benzín a naftu jsou v Česku necelé tři tisíce. S ohledem na aktuální energetickou krizi je zásadní výhodou LPG jeho cena. „LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu – CNG,“ objasňuje Ivan Indráček. „Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzínu. V posledních týdnech, kdy stál benzín v průměru více než 47 Kč za litr, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ dodává předseda České asociace LPG.

Podobně zvýšený nárůst registrací nových vozů na LPG pohon eviduje též Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za první pololetí letošní roku zaznamenalo sdružení více než čtvrtinový meziroční růst.

Česká asociace LPG sdružuje distributory a prodejce LPG působící na českém trhu. K jeho hlavním úkolům patří přispívat ke kultivaci tržního prostředí v oboru, spoluvytvářet kvalitní legislativu, obhajovat a posilovat dobré jméno LPG jako alternativního paliva s plně rozvinutou infrastrukturou a velmi nízkou úrovní emisí. Asociace aktivně působí v rámci Hospodářské komory ČR a evropské asociace Liquid Gas Europe. Rovněž je vydavatelem a správcem technických předpisů (TPG) pro oblast LPG.
 

Publikoval: Karel Geba (zdroj: České asociace LPG)

zpět na články

inzerce

nahoru