Otevřít menu
Doprava dnes
-

Rozjela se rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích v Čechách! Správa železnic ji slavnostně zahájila

Zástupci Správy železnic a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v úterý 13. září 2022 slavnostně zahájili rekonstrukci památkově chráněné budovy v Teplicích v Čechách. První fáze, která odstartovala, by měla skončit v prosinci příštího roku. Zhotovitelem rekonstrukce je společnost Chládek & Tintěra.

14:14 / 13. září 2022
Rozjela se rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích v Čechách! Správa železnic ji slavnostně zahájilai

Foto: Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na slavnostním zahájením rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích v Čechcách. Zdroj fotky: Facebook Martina Kupky.

Cílem stavby je vrátit budově její původní vzhled

Správa železnic slavnostně spustila první fázi rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích v Čechách,  jedná se o památkově chráněnou budovu. První část prací zahrnuje kompletní obnovu střech včetně krovů, celé fasády a přilehlého nástupiště. Budou vyměněna také všechna okna a dveře. Součástí prací bude i rekonstrukce prvního nástupiště, které bude řešeno bezbariérově se zvednutím nástupní hrany. Renovací projde také historické zastřešení nástupiště a přilehlá kolej. Celou rekonstrukci bude provádět společnost Chládek & Tintěra. Celý projekt bude stát 236,1 milionu korun. Celkové náklady ale podle ministra dopravy přesáhnou 300 milionů korun. Správa železnic navrhne tuto stavbu ke spolufinancování z Nástroje pro oživení a odolnost (RRF) Evropské unie v rámci Národního plánu obnovy (NPO).

„Cílem stavby je vrátit budově její původní vzhled. Kromě několika tisíc metrů čtverečních fasády či střech obnovíme například 59 sloupů a 350 oken,“ doplňuje Petr Suchý, ředitel stavby z litoměřické společnosti Chládek & Tintěra.

"Máme tady pět různých typů oken, které musíme individuálně řešit, památkáři musí souhlasit s použitím metod oprav," uvedl. "Je to na úkor technologií, nemůžeme použít moderní postupy, přesto se do toho pouštíme, protože je to krásná stavba," řekl k náročnosti rekonstrukce Jan Kokeš, ředitel stavební společnosti.

Nový vzhled objektu byl navržen po restaurátorském průzkumu a poukazuje na jeho  památkovou ochranu. Budova bude očištěna od nekvalitních dobových úprav a budou ji vráceny původní historické prvky. Navrženo je také obnovení historické barevnosti fasády kombinované s detaily v cihlové barvě, oplechování a kovové prvky budou tmavě šedé. Umělý šindel a plech na střeše nahradí šablony imitující dřívější břidlicovou krytinu. Správa železnic věří, že se budova po první etapě prací stane reprezentativní a důstojnou součástí této městské lokality. Zároveň probíhají projektové práce na druhou fázi rekonstrukce. Ta bude kromě kompletní rekonstrukce interiéru budovy  zahrnovat například i vybudování nových parkovacích ploch nebo úpravu trafostanice s instalací fotovoltaické elektrárny na její střeše.

„Budova z roku 1858 je poslední z velkých památkově chráněných nádražních budov, které ještě neprošly obnovou,“ řekl k rekonstrukci ministr Martin Kupka.

Mám velkou radost, že se to podařilo a obnova tohoto nádherného objektu může začít, řekl s radostí Kupka

Slavnostní zahájení rekonstrukce této stavby si nemohl nechat ujít ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Rekonstrukce historické budovy nádraží v Teplicích měla sice začít v tomto roce, ale ukázalo se, že na ni v rozpočtu nejsou peníze a nepočítal s nimi ani návrh rozpočtu předchozí vlády. I přesto jsem slíbil hledat způsob, jak stavbu ještě v letošním roce rozběhnout,říká ministr dopravy Martin Kupka a dodává:Mám velkou radost, že se to podařilo a obnova tohoto nádherného objektu může začít.“

Ministra dopravy doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda: „Velmi si cením, že se nám podařilo projekt rekonstrukce budovy v Teplicích posunout do fáze realizace. Je to totiž poslední z velkých památkově chráněných objektů, který ještě neprošel obnovou.“

Výpravní budova v Teplicích v Čechách byla postavena v novorománském stylu, přičemž dříve byla také sídlem soukromé Ústecko-teplické dráhy. Chráněná výpravní budova byla postavena roku 1858. "Pro naše předchůdce to byla příležitost ukázat, že dokážou postavit větší nádraží než v Praze, udělali to velkoryse. Na nás je, abychom dokázali vrátit historickému dědictví krásu. Ddalším úkolem bude najít pro něj nějakou funkci," uvedl Kupka.

Velkým tématem také je, co umístit co prostoru výpravní budovy. Generální ředitel Správy železnic prozradil, že by tuto výzvu řešil v rámci PPP projektu. "Máme dva kulturní domy a sál nepotřebujeme, ale umíme si představit, že by tu byl nějaký hotel, hostel," zmínil primátor města Hynek Hanza (ODS).

Autor: Karel Geba (Zdroj: SŽ a ČTK)

Rozjela se rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích v Čechách! Správa železnic ji slavnostně zahájila Foto: Vizualizace nové výpravní budovy. Zdroj fotky: Správa železnic.. Rozjela se rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích v Čechách! Správa železnic ji slavnostně zahájila Foto: Výpravní budova v Teplicích v Čechcách před rekonstrukcí. Zdroj fotky: Správa železnic.. Rozjela se rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích v Čechách! Správa železnic ji slavnostně zahájila Foto: Výpravní budova v Teplicích v Čechcách před rekonstrukcí. Zdroj fotky: Správa železnic..
zpět na články

inzerce

nahoru