Otevřít menu
Doprava dnes
-

Rozptýlení za volantem může zabíjet

Počet usmrcených osob v případech, kdy se řidič plně nesoustředí na řízení vozidla výrazně roste. Z průzkumů vyplývá, že třetinu až polovinu času věnují řidiči aktivitám nesouvisejícím s bezpečnou jízdou. Zhruba 11 % ze všech obětí dopravních nehod v posledních letech zahynulo kvůli nepozornosti při řízení.

7:36 / 21. srpna 2022
Rozptýlení za volantem může zabíjet  i

Foto: pixabay.com

Co říká statistika

V uplynulých dvanácti letech došlo vlivem rozptýleného řízení k  222 777 dopravním nehodám. Při nich přišlo o život 1 017 osob. Těžká zranění utrpělo 3 840 účastníků nehody a 31 789 bylo zraněno lehce. V loňském roce zemřelo na českých silnicích kvůli roztržitosti  řidičů 87 lidí.

Řidiče ohrožují tři typy rozptýlení

Vizuální nepozornost zaměstnává oči řidiče sledováním jiného objektu nebo jiného zorné pole, než je nutné pro bezpečnou jízdu. To má za následek prodloužení optické reakce. Například řidič, který se při psaní SMS zadívá do mobilu na 4-5 sekund, řídí své vozidlo vlastně poslepu. Při rychlosti 50km/h může ujet 55 až 70 metrů; při rychlosti 130km/h potom 140 až 180 metrů !

Manuální nepozornost podstatně narušuje zvládání mnoha úkonů souvisejících s ovládáním motorového vozidla, které musí ruce řidiče během řízení zvládat. Při ovládání volantu pouze jednou rukou není schopen řidič přesně manévrovat nebo používat další ovládací prvky vozidla. Prodlužuje se fyzická reakce a přesné vedení vozidla zejména při krizových situacích.

Kognitivní nepozornost je definována jako důležitý ovlivňující faktor, jenž řidič vnímá jako zátěž. Je-li tato pozornost narušená, prodlužuje se doba psychické reakce a schopnost řidiče správně vyhodnocovat podněty i z běžného okolního provozu.

Co řidiče rozptyluje nejvíce

Nejčastěji příčinou rozptýlení je rozhovor se spolucestujícími a manipulace s mobilem (psaní textových zpráv a telefonování). Volení čísla na mobilu například zvyšuje riziko nehody více než 12 x. Patří sem ale také ovládání rádia, nastavování navigace, brouzdání po internetu, čtení emailů, novin či map, sledování videí, filmů a sociálních médií, pořizování selfie, streamování, úprava účesu nebo make-upu, jídlo a pití, únava i emoce. Nebezpečná je i snaha dosáhnout za jízdy na nějaký předmět nebo pozorování objektů mimo vozidlo.

Rozptýlené řízení není nepozorné řízení

Často se nepřesně uvádí, že rozptýlené řízení znamená to samé co nepozorné řízení. Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti vysvětluje rozdíl: „Zatímco nepozorní řidiči mají snížen práh pozornosti únavou či požitím alkoholu či drog, rozptýlení řidiči mají problém s tím, že pozornost věnují něčemu, co nesouvisí s bezpečným řízením vozidla. Pozornost věnují například displeji telefonu či venkovní reklamě, rozhovoru se spolucestujícími, snaží se dosáhnout na nějaký předmět či přemýšlejí o obsahu telefonického rozhovoru, případně se věnují dennímu snění.“

Roztržitost řidičů podle celosvětových odhadů představuje hlavní příčinu až čtvrtiny dopravních nehod.

Ze zjištění nizozemského Institutu pro dopravně bezpečnostní výzkum SWOV vyplývá, že až v 68 % případů se řidiči těsně před nehodou zabývali aktivitami snižujícími jejich soustředění. „Při delší bezproblémové jízdě má řidič nejednou nutkání přepnout na autopilota, náhle vzniklé nebezpečí na silnici pak nemusí včas zaregistrovat. A zdaleka ne vždy pak je zavinění nehody připsáno roztržitému řidiči,“ upozorňuje Roman Budský.

U mladých řidičů je riziko výrazně vyšší

V případě mladých řidičů, zejména ve věku do 20 let, je riziko nehody z důvodu roztěkanosti výrazně vyšší než u jejich zkušených kolegů.

Podle Romana Budského by měli být noví řidiči seznamováni se zdroji rozptylování jejich pozornosti  již v autoškolách nejen teoreticky, ale i prakticky. „Podobně by pak měla být při provádění závěrečné řidičské zkoušky věnována zvýšená pozornost i prověření schopnosti řidiče efektivně a bezpečně si poradit například s používáním navigačního systému vozidla,“ uzavírá.

Na nebezpečí vyplývající z rozptýleného řízení upozorňuje projekt „Nehodou to začíná“.

 

Zpracovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.nepozorny.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru