Rychlík Vysočina v lepší kvalitě, ministerstvo dopravy vypsalo soutěž na linku R9
Nové rychlíkové soupravy, klimatizace, wi-fi připojení k internetu a výrazné zlepšení spojení do Jihlavy. Takové parametry mají od prosince 2025 splňovat vlaky linky R9 mířící na Vysočinu. Ministerstvo dopravy vypsalo první ze série standardních nabídkových řízení, jejichž smyslem je zlepšit kvalitu v rychlíkové dopravě a postupně otevřít trh veřejných služeb.
„Nové rychlíky s maximální rychlostí alespoň 200 km/h už mají být připravené a schopné využít do budoucna část vysokorychlostní trasy mezi Prahou a Kolínem. Vlaky mají mít alespoň jedny dveře z každé strany, které umožní nízkopodlažní nástup pro maminky s kočáry nebo starší cestující. Nemá chybět ani bezdrátový internet, zesílený mobilní signál a prodej občerstvení ve vlaku,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
Provozní koncept linky R9 bude zároveň upraven tak, že každých 120 minut pojede přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Brno a každých 120 minut přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava. V opačném směru bude symetrické řešení. Tím dojde k výraznému zlepšení spojení do Jihlavy. Zároveň dojde ke zpravidelnění nabídky linky R9 a jejímu navázání na dopravní koncept kraje Vysočina, se kterým bylo vedení vlaků projednáno.
Ministerstvo dopravy předpokládá, že smlouva s vítězem nabídkového řízení bude uzavřena na dobu 15 let. Takto dlouhá doba je odůvodněna tím, že dojde k pořízení vozidel, která mají velmi dlouhou odpisovou dobu. Smlouva stanoví požadavek na převod vozidel na dalšího dopravce. Nabídková dokumentace počítá se zahájením provozu s nově vysoutěženým dopravcem od prosince 2025.
Ve vlaku bude povinnost uznávat Systém jednotného tarifu (tj. jízdní doklady One Ticket), mezinárodní jízdní doklady podle tarifu TCV a jízdní doklady územně příslušných regionálních integrovaných dopravních systémů, kterých linka R9 projíždí na své trase několik. Vlak musí být podle smlouvy vybaven průvodčím, který zajistí prodej jízdenek i přímo ve vlaku a podá cestujícím informace o spojení v rámci České republiky.
„Zkušenosti s postupnou liberalizací železniční dopravy ukazují, že je výhodná nejen pro objednatele, tedy stát nebo kraje, ale i pro cestující. Díky novým smlouvám, které byly uzavírány na základě porovnávání nabídek více dopravců, se ušetřilo již přes 300 milionů korun. Soukromí dopravci doposud získali celkem sedm linek, České dráhy nadále zajištují drtivou většinu linek dálkové dopravy,“ uzavírá ministr dopravy.
K liberalizaci železniční dopravy zavazuje evropské právo, tzv. IV. železniční balíček. Smlouvy po roce 2023 musí být podle něj uzavírány primárně na základě nabídkových řízení a po roce 2033 musí všechny linky provozovat vítězové řádných tendrů. Cílem ministerstva je železniční trh uvolňovat postupně.
Autor: Jakub Cimburek (zdroj: mdcr.cz)