Otevřít menu
Doprava dnes
-

SDP ČR uspořádalo konferenci. Řešila se aktuální témata i vize do budoucnosti

Sdružení dopravních podniků ČR uspořádalo v prosinci konferenci, na které diskutovali politici i odborníci o aktuálních tématech i vizích do budoucnosti. Došlo na energetickou krizi, pohony budoucnosti, ale i na to, jak do veřejné dopravy přilákat více cestujících.

19:44 / 20. prosince 2022
SDP ČR uspořádalo konferenci. Řešila se aktuální témata i vize do budoucnostii

Foto: Sdružení dopravních podniků uspořádalo konferenci. Zdroj: SDP ČR

7. prosince proběhla konference s názvem „Výzvy moderní MHD“, kterou upořádalo Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Akce byla určena odborníkům z oblasti veřejné dopravy a zástupcům státní správy a samosprávy.

„Dopravní podniky čelí mnoha výzvám a obzvláště v posledních letech jsme se dostávali do situací, které v novodobé historii nepamatujeme. Všechny zkušenosti a problémy mohou zástupci dopravních podniků sdílet na platformě SDP ČR, a to již třicet let. Právě třicetileté jubileum bylo příležitostí k uspořádání odborné konference „Výzvy moderní MHD“, která byla rozdělena do třech panelových diskuzí,“ uvedl Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR.

Konferenci zahájil ministr dopravy Martin Kupka, který mimo jiné řekl: „Dlouhodobě sleduji dopravu a to, jak je zvládnutá v městských aglomeracích prostřednictvím dopravních podniků. Tvrdím, že městská doprava u nás patří mezi evropskou špičku.“ 

Zastropování cen energií

Úvodní tématem první části konference bylo zastropování cen energií. „Nástroj zastropování cen budeme kombinovat se spotovou cenou, která někdy může klesnou významně níž, než je nastavený strop,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura. Zastropování cen u stlačeného zemního plynu (CNG) je ovšem problematičtější. Dopravní podniky totiž nevyužívají čerpací stanice jen pro své účely, ale prodávají plyn ostatním spotřebitelům. „V případě, že stanice slouží ještě jiným účelům a plyn je prodáván dalším odběratelům, nelze v tomto případě zastropování použít,“ konstatoval Kupka.

Ceny jízdného

Hlavní ekonom Trinity Banky Lukáš Kovanda se pozastavil nad cenami jízdného, které nekorespondují se současnou ekonomickou situací a prudkým zdražováním ve všech ostatních oblastech. „Pro mě je zázrak, že navzdory zdražování, které pociťujeme napříč ekonomikou, zrovna městská hromadná doprava, a není to pouze v Praze, ale také v dalších velkých městech, by ani v příštím roce neměla zdražovat,“ konstatoval Kovanda.

Zvýšené náklady dopravních podniků pomůže zmírnit právě zastropování cen energií a navýšení kompenzací od zřizovatelů, tedy obcí a měst. „Od energetických společností a bank, které budou zatížené mimořádnou daní, stát vybere dle mých odhadů přes 100 miliard korun. A právě i peníze z těchto daní a mimořádných odvodů pomůžou udržet cenu MHD tak rekordně nízko,“ doplnil Kovanda.

Poplatky z obnovitelných zdrojů energie

Dalším diskutovaným tématem bylo odpuštění poplatků z obnovitelných zdrojů energie (POZE). Novela zákona o POZE čekala na schválení Evropskou komisí, k čemuž nakonec došlo minulý měsíc. Ministerstvo průmyslu a obchodu teď připravuje kompenzační mechanismus vrácení POZE dopravcům. Návrh pak předloží ke schválení vládě. Navráceny by měly být poplatky odvedené za celý letošní rok.

Bezemisní vozidla

„Ambice mít v roce 2025 téměř polovinu bezemisních vozidel mi připadá v aktuální situaci jako úplný nesmysl,“ uvedl poslanec Martin Kolovratník. Že mají dopravci z tohoto nařízení obavy, potvrdil i předseda SDP ČR. „Ta myšlenka je samozřejmě bohulibá, ale stojí to významné finanční prostředky. Pořízení bezemisního vozidla, stojí mnohonásobně více než u konvenčního vozu městské hromadné dopravy. Nyní můžeme využít integrovaný regionální operační program, ze kterého můžeme čerpat části finančních prostředků na obnovu a modernizaci těchto nízkoemisních a bezemisních vozidel, ale co bude po roce 2027, to nikdo neví a rozpočty dopravních podniků nejsou v současné době schopné utáhnout tyto investice do budoucna a dlouhodobě,“ potvrdil Tomáš Pelikán.

Jednotná jízdenka

Jednotná jízdenka již funguje v osobní železniční dopravě. „Chtěli bychom v krátké době najít řešení na odstranění překážek v ticketingu tak, aby cestující mohli napříč všemi dopravními systémy v republice jezdit jen s jednou jízdenkou. Bude k tomu potřeba velká součinnost právě dopravních podniků, ale věřím, že díky tomu přilákáme více cestujících do veřejné dopravy, což je zodpovědné vůči životnímu prostředí i vůči budoucím generacím,“ zhodnotil Martin Kupka.

  

Druhý blok konference pak byl zaměřen na možný vývoj technologií v MHD v blízké i vzdálenější budoucnosti. Ve třetím bloku došlo na průzkumy spokojenosti zákazníků ve veřejné dopravě. Pozornost byla věnována i marketingovým nástrojům, které mohou dopravcům přilákat nové cestující.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SPD ČR)

SDP ČR uspořádalo konferenci. Řešila se aktuální témata i vize do budoucnosti Foto: Konference se účastnil i ministr dopravy Martin Kupka. Zdroj: SDP ČR.
zpět na články

inzerce

nahoru