Shoda na infrastruktuře pro elektromobily. Státy EU budou jednat s Evropským parlamentem
Do konce roku 2025 by měly být všechny velké silnice v Evropě osazeny dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily v rozmezí 60 kilometrů; do roku 2030 i stanicemi pro nákladní auta. Stejně tak by koncem roku 2030 měli mít řidiči možnost doplnit na každých 200 kilometrech palivo do svých vodíkových vozů.
Na tomto postupu se včera shodli ministři dopravy zemí Evropské unie. Ti rovněž schválili podmínky pro přechod k ekologickým palivům v letecké a lodní dopravě. Státy EU nyní čeká vyjednávání s Evropským parlamentem o konečném znění norem. Podle českého ministra Martina Kupky to bude úkolem blížícího se českého předsednictví EU.
S dopravou jsou spojeny podstatné části klimatických závazků EU, protože produkuje čtvrtinu všech skleníkových plynů v evropských zemích. Evropská komise před rokem navrhla bezprecedentní balíček předpisů zaměřených také na postupné ukončení výroby aut na fosilní paliva či omezení emisí u dalších druhů dopravy. Jejím cílem je omezení emise do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.
Zástupci členských zemí upravili původní návrhy v některých bodech a včera se shodli na společném postoji k vyjednávání s europoslanci. "Podařilo se prosadit variantu, která je pro Českou republiku přijatelná, je realistická a znamená další rozvoj dobíjecí infrastruktury," uvedl Kupka po jednání. Český ministr již příští zasedání unijních ministrů dopravy povede. Upozornil na fakt, že některé země včetně České republiky úspěšně usilovaly o prodloužení původní lhůty pro zavedení stanic pro nákladní vozy.
Ministři se rovněž shodli na harmonogramu zavádění alternativní dobíjecí infrastruktury na letištích a v přístavech.
Vyjednávání s europoslanci o finální podobě povede právě české předsednictví. To potrvá od července do konce roku. Vedle dotažení klimatických norem budou podle Kupky prioritami předsednictví i zlepšení evropského dopravního spojení včetně revize páteřní transevropské dopravní sítě TEN-T.
"Pro Českou republiku to bude znamenat příležitost pro budování vysokorychlostních železničních tratí a pro další modernizaci celé dopravní sítě," dodal ministr.
Publikoval: Petr Dejnožka (Zdroj: ČTK)