Otevřít menu
Doprava dnes
-

Shoda na infrastruktuře pro elektromobily. Státy EU budou jednat s Evropským parlamentem

Do konce roku 2025 by měly být všechny velké silnice v Evropě osazeny dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily v rozmezí 60 kilometrů; do roku 2030 i stanicemi pro nákladní auta. Stejně tak by koncem roku 2030 měli mít řidiči možnost doplnit na každých 200 kilometrech palivo do svých vodíkových vozů.

10:49 / 3. června 2022
Shoda na infrastruktuře pro elektromobily. Státy EU budou jednat s Evropským parlamentem i

Foto: pixabay.com

Na tomto postupu se včera shodli ministři dopravy zemí Evropské unie. Ti rovněž schválili podmínky pro přechod k ekologickým palivům v letecké a lodní dopravě. Státy EU nyní čeká vyjednávání s Evropským parlamentem o konečném znění norem. Podle českého ministra Martina Kupky to bude úkolem blížícího se českého předsednictví EU.

S dopravou jsou spojeny podstatné části klimatických závazků EU, protože produkuje čtvrtinu všech skleníkových plynů v evropských zemích. Evropská komise před rokem navrhla bezprecedentní balíček předpisů zaměřených také na postupné ukončení výroby aut na fosilní paliva či omezení emisí u dalších druhů dopravy. Jejím cílem je omezení emise do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

Zástupci členských zemí upravili původní návrhy v některých bodech a včera se shodli na společném postoji k vyjednávání s europoslanci. "Podařilo se prosadit variantu, která je pro Českou republiku přijatelná, je realistická a znamená další rozvoj dobíjecí infrastruktury," uvedl Kupka po jednání. Český ministr již příští zasedání unijních ministrů dopravy povede. Upozornil na fakt, že některé země včetně České republiky úspěšně usilovaly o prodloužení původní lhůty pro zavedení stanic pro nákladní vozy.    

Ministři se rovněž shodli na harmonogramu zavádění alternativní dobíjecí infrastruktury na letištích a v přístavech.

Vyjednávání s europoslanci o finální podobě povede právě české předsednictví. To potrvá od července do konce roku. Vedle dotažení klimatických norem budou podle Kupky prioritami předsednictví i zlepšení evropského dopravního spojení včetně revize páteřní transevropské dopravní sítě TEN-T.

"Pro Českou republiku to bude znamenat příležitost pro budování vysokorychlostních železničních tratí a pro další modernizaci celé dopravní sítě," dodal ministr.

 

Publikoval: Petr Dejnožka (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru