Otevřít menu
Doprava dnes
-

Silniční dopravci mají méně zakázek. Z jakého důvodu?

Dopravci každé čtvrtletí hodnotí pro Barometr nákladní dopravy, jak vidí objemy svých zakázek na přepravu pro další půlrok. Nyní na konci ledna se jejich optimismus propadl na nejnižší úroveň za poslední rok. Pouze 32 % dopravců v mezinárodní kamionové dopravě vidí zakázky na půl roku dopředu optimisticky. Co za tím stojí?

15:04 / 6. února 2023
Silniční dopravci mají méně zakázek. Z jakého důvodu?i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: ČESMAD.

„Pouze 32 % dopravců v mezinárodní kamionové dopravě vidí zakázky na půl roku dopředu optimisticky. To je méně než polovina ve srovnání s koncem ledna loňského roku, tedy před ruskou invazí na Ukrajinu. Ve vnitrostátním provozu má pozitivní výhled dokonce jen 28 % dopravců,“ prozradil Martin Felix ze společnosti ČESMAD.

Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř k tomu říká: „Naši členové hlásí velký propad zakázek. Pokles je u některých zákazníků v desítkách procent, a to téměř bez rozdílu v jednotlivých odvětvích. Klesají objemy přepravovaných surovin, dílů a polotovarů pro výrobu, spotřebního zboží i potravin. Automobilky oznamují odstávky výroby, a to znamená pokles přeprav v automotivu. Veliký pokles optimismu jsme zaznamenali už na konci října, ale teď je to ještě horší. A silniční doprava je jasný indikátor pro ekonomiku. Na straně zákazníků je vidět velká nejistota a už se do objednávek propisuje nižší poptávka. Možná vždy neklesají tak tržby, ale zvýšené ceny a vysoká inflace zakrývají nízké objemy přepravovaného zboží. Nečeká nás lehký půlrok.“

Poměrně dobře dopadly u silničních dopravců výsledky hospodaření ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. 65 % dopravců v mezinárodní dopravě dosáhlo na zisk z dopravní činnosti. Horší už to bylo ve vnitrostátní dopravě, kde se to zdařilo jen 54 %. To jsou velmi podobné výsledky jako před rokem. Mnoho firem využívá i dalších zdrojů spojených s provozováním dopravy, jako je spediční činnost, opravárenství, logistika, prodej pohonných hmot a jiné aktivity. Odvětví by jen z čisté dopravy kvůli tvrdé konkurenci dlouhodobě fungovat nemohlo. „Nejvíce utrpělo hospodaření dopravních firem v loňském prvním čtvrtletí, kdy se do zisku dostalo jen 49 % firem v mezinárodním transportu a jen 35 % dopravců na vnitru. To byla daň za raketový nárůst cen nafty po útoku Rusů 24. února. Přepravy se jim na téměř polovinu čtvrtletí propadly do ztráty, než zafungovaly palivové doložky nebo než dojednali zvýšení cen se zákazníky,“ řekl Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení ČESMAD.

Publikoval: Richard Mrkvička (Zdroj: ČESMAD)

zpět na články

inzerce

nahoru