Otevřít menu
Doprava dnes
-

Výstavba úseku dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem slavnostně zahájena

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek 5. května 2023 slavnostně zahájilo výstavbu dálnice D35 v úseku Janov – Opatovec. Nový dálniční úsek by měl být zprovozněn v roce 2025. Měl by přispět k rozvoji Pardubického kraje, přičemž celá dálnice D35 by měla ulevit přetížené D1. Co na dnešním zahájení zaznělo?

14:51 / 5. května 2023
Výstavba úseku dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem slavnostně zahájenai

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: MDČR.

Dnešním zahájením stavby úseku mezi Janovem a Opatovcem startujeme dobudování celé D35

Dálnice D35 má zásadní dopravní význam. Spojí Prahu se střední a severní Moravou a po dokončení bude společně s dálnicí D11 tvořit severní alternativu D1. Zahájením stavby úseku dálnice mezi Janovem a Opatovcem startuje dobudování celé D35. Během následujících tří stavebních sezón má Ministerstvo dopravy společně s ŘSD v plánu zahájit stavbu na všech zbývajících úsecích této důležité dálnice. „K úseku Janov – Opatovec, který dnes zahajujeme, ještě letos přibydou další dva úseky a tunel Homole. Rekordní bude příští rok, kdy zahájíme více než 50 kilometrů. Poslední dva úseky dálnice D35 budou zařazeny do PPP projektu, a to Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice, což je celkem 35 kilometrů. Celá D35 z Čech na Moravu bude hotová do roku 2029 nebo 2030. Dokončením D35 se otevře nová, rychlejší trasa z Prahy do Ostravy, zrychlí se ale také například cestování z Hradce Králové nebo Pardubic do Olomouce. Kromě odlehčení D1 je stavba D35 významná i pro obce v okolí silnice I/35, která je druhou nejzatíženější komunikací mezi Čechami a Moravou,“ zní z Ministerstva dopravy ČR.

D35 už není popelkou mezi dálnicemi. Dnešním zahájením stavby úseku mezi Janovem a Opatovcem startujeme dobudování celé D35. Plníme tak slib z programového prohlášení, že výstavba dálnice D35 bude prioritou naší vlády. Během následujících tří stavebních sezón máme v plánu zahájit všechny zbývající úseky této důležité dálnice, která bude po svém dokončení sloužit jako alternativní kapacitní spojení západu a východu České republiky, což významně odlehčí zejména přetížené dálnici D1,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka a dodal: „Tady u Opatovce začíná stavba dalšího klíčového úseku dálnice D35. V letošním roce se rozběhnou ještě další 3 stavby na této dálnici jako klíčové spojnici východu a západu země, která do budoucna bude sloužit jako alternativa k přetížené dálnici D1. To je důvod, proč Česká republika D35 tolik potřebuje. Potřebuje ji pro lepší spojení napříč zemí, ale samozřejmě i pro další rozvoj celého zdejšího regionu tady u Opatovce.“

Součástí stavby bude jedna mimoúrovňová křižovatka, do níž se napojí i aktuálně budovaný obchvat Svitav, který bude na konci letošního roku zprovozněn. V trase dálnice je vzhledem k členitosti terénu navrženo celkem sedm mostů, největším z nich je most přes silnici I/35 a Mikulečský potok o délce 439 metrů. V rámci stavby vznikne také 6 protihlukových stěn o celkové délce 4,5 kilometru. Hlavní trasa tohoto úseku bude 11,8 kilometru dlouhá, přičemž počet všech stavebních objektů bude 131. Zhotovitelem bude společnost MI Roads a. s. společně s firmou DOPRASTAV a. s. za 2 540 mil. Kč bez DPH. Celý úsek by měl být hotový v roce 2025.

„Přestože se práce na stavbě teprve rozbíhají, již v červnu budeme zprovozňovat železniční most přes budoucí dálnici, jehož výstavbu jsme zahájili již v loňském roce, abychom využili výluky na železničním koridoru,“ doplnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.   

„Nadměrná dopravní zátěž dlouhodobě patří mezi nejpalčivější problémy našeho kraje. Chybějící dálnice a obchvaty měst si vybírají svou daň ve městech a obcích ležících na trase I/35, které jsou vystaveny tisícům kamionů a aut denně. Po mnoha letech přešlapování ale konečně vidíme pomyslné světlo na konci tunelu a naději, že se tato situace stane jednou pro vždy minulostí. Zbývá dodat, že dálniční úsek bude mít sedm mostů. Z toho čtyři budou nad dálnicí a vznikne také železniční most na koridoru Česká Třebová – Brno. Jako předseda Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 mám ze zahájení velkou radost a věřím, že příští rok bude zahájena výstavba dalších dálničních úseků,“ řekl na slavnostním zahájení Martin Kolovratník, poslanec ČR (ANO).

Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou 210 kilometrů druhou nejdelší dálnicí v ČR. D35 je také v celé svojí délce součástí globální sítě TEN-T evropských dopravních koridorů. Stavba je navržena ke spolufinancování z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 286 kilometrů nových staveb. Jedná se o 177,9 km dálnic a 108,2 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 71,9 km dálnic a silnic I. třídy.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ŘSD a MDČR)

Výstavba úseku dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem slavnostně zahájena Foto: Ilustrační foto. Zdroj: MDČR.. Výstavba úseku dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem slavnostně zahájena Foto: Ilustrační foto. Zdroj: MDČR.. Výstavba úseku dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem slavnostně zahájena Foto: Ilustrační foto. Zdroj: MDČR..
zpět na články

inzerce

nahoru