Smartwings mají připravený reorganizační plán ČSA, který budou schvalovat věřitelé
Společnost Smartwings připravila reorganizační plán zadlužených Českých aerolinií. Zprávu o plánu dnes schválil insolvenční soud. O přijetí tohoto plánu budou teprve rozhodovat věřitelé. Vyplývá to z insolvenčního rejstříku. ČSA jsou od loňského března v úpadku. V červnu soud povolil jejich reorganizaci, kterou má na starosti mateřská společnost Smartwings.
Reorganizační záměr zatím Smartwings nezveřejnily. Podle zákona o něm totiž musí nejprve předložit zprávu soudu. Součástí zprávy je reorganizační plán, nebo jeho shrnutí a také zhodnocení jeho dopadu na věřitele. Zpráva by současně měla obsahovat dostatečné informace, aby se věřitel mohl rozhodnout, zda reorganizační plán přijme. Mělo by jít zejména o to, jaké plnění společnost nabízí. Věřitelé musí dostat zprávu s předstihem. Zatím není zřejmé, kdy budou věřitelé o přijetí plánu rozhodovat.
Letecká společnost Smartwings požádala v loňském roce soud o prodloužení lhůty na reorganizační plán pro ČSA právě do letošního února. Firma potřebovala více času na jednání s Airbusem, který patří mezi největší věřitele zadlužených Českých aerolinií.
Věřitelé zadlužených ČSA zatím přihlásili do insolvenčního řízení s leteckou společností pohledávky asi za 20 miliard korun. Insolvenčním správcem se stala karvinská firma Inskol, již v řízení zastupuje Michael Šefčík. Soud současně pověřil firmu Grant Thornton vytvořením odborné expertizy s posouzením majetkové podstaty ČSA, jež by se v případě konkurzu firmy rozdělila mezi věřitele. Podstata podle znaleckého posudku činí 172 milionů korun, přičemž podle tohoto hodnocení letecká společnost loni skončila ve ztrátě více než 2,64 miliardy korun.
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru a dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám firma už předloni propustila kolem 300 pracovníků. V únoru loňského roku oznámila společnost úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. Aerolinky v této souvislosti upozornily na to, že se jedná o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech zaměstnanců. V důsledku krize se flotila letecké společnosti zmenšila na dvě letadla. Provoz ale dále pokračuje.
Mateřská společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů také ocitla v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Financování dopravce celkově přesáhne sedm miliard korun. Další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, ale i podpora leasingových firem a restrukturalizace.
Publikovala: Dagmar Lánská (Zdroj: ČTK)