Otevřít menu
Doprava dnes
-

Naší snahou je zvýšit komfort pro cestující, dává si za cíl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik

Manažer s letitými zkušenostmi Ivan Bednárik, MBA, převzal funkci generálního ředitele Českých drah v době krize, a stojí tak před ním velká výzva. 

17:49 / 6. října 2021
Naší snahou je zvýšit komfort pro cestující, dává si za cíl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik

Po několika letech jsme pustili na tratě další úplně nové vozidlo


Ivan Bednárik řídí jednu z největších českých státních firem s celkovým počtem 14 tisíc zaměstnanců. České dráhy se rok co rok snaží neustále inovovat nejen služby pro své cestující. Každého by jistě zajímalo, na co se může těšit v blízké budoucnosti. „Co všechno chystáme, o tom by se dalo vyprávět několik hodin. Je tu mnoho kreativních lidí, kteří chystají velice zajímavé věci pro cestující veřejnost. Je to živý organismus. O prázdninách jsme například nabízeli výhodnou letní skupinovou jízdenku a zítra to bude třeba nová služba nebo nový vlak. Stále přicházíme s něčím pozitivním, co lidé ocení. Naší snahou je zvýšit komfort, který dnes zákazníci požadují. Minimálně v tom, že se více soustředíme i díky covidu na čistotu, postupně instalujeme wi-fi do dalších vlaků, u nových vozidel používáme skla, která lépe propouštějí telefonní signál,“ vypočítává generální ředitel Ivan Bednárik a dodává: „Trošku zklamání je ale to, že to nejde okamžitě mávnutím kouzelného proutku, ale jdeme krok po kroku, postupně. Pokud bychom to měli udělat jednorázově, stálo by to miliardy korun.“

Generální ředitel Českých drah je mužem na správném místě, který chce pro cestující udělat první poslední. „Snažíme se to dělat tak, abychom dávali více muziky za stejnou cenu. Naší snahou je, aby technika odpovídala požadavkům západního světa. Nedochází k tomu, že bychom od dodavatelů brali něco, co je zastaralé,“ říká Bednárik. „Po několika letech jsme tento týden pustili na tratě úplně nové vozidlo. Jsou to RegioPantery na Plzeňsku a Karlovarsku. Smlouvy s výrobcem jsou nastaveny tak, že by měl postupně dodat padesát dvouvozových a třicítku třívozových souprav tohoto typu. Část z nich bude jezdit právě mezi Plzní a Karlovými Vary a také mezi Klatovy a Berounem,“ doplňuje čerstvé novinky Bednárik. 

Chceme vrátit počet cestujících alespoň na úroveň 80 % před covidem


Více než 18 měsíců je jedním z  hlavních témat epidemická situace po světě, která se dotkla prakticky všech podniků. Výjimkou nejsou ani České dráhy. „Má očekávání byla taková, že už dnes budeme jen bilancovat, jaké dopady na jednotlivé podnikatele na světě tato pandemie měla. Bohužel to není pravda. Nemůžeme říct, že jsme v postcovidové éře,“ mrzí Ivana Bednárika současná situace. „První rok pandemie způsobil to, že jsme měli v roce 2020 čtyři miliardy korun ztráty. Věřím, že v roce 2021 jsme už udělali vše pro to, aby to v ekonomických ukazatelích nebylo tak enormní číslo. Žádný podnikatel si nemůže dlouhodobě dovolit podnikat s 10 – 20% ztrátou ročně,“ upozorňuje Bednárik. 

I tak se ale generální ředitel Českých drah snaží dívat na věci neustále pozitivně. „Co považuji za úspěch, je to, že se celá Skupina Českých drah se situací vypořádala a dokázala někdy pružněji, někdy méně pružně, reagovat a udělat vše pro to, aby se odvezli lidé a zboží a aby naše podstata byla stále smysluplná,“ těší Bednárika. „Je jistota, že služby, které poskytuje Skupina České dráhy, tu budou, ať už bude jakákoliv jiná situace v souvislosti s pandemií do budoucna,“ věří. „Nicméně jsem čekal, že zvítězí zdravý rozum a díky očkování už touto dobou dosáhneme kolektivní imunitu. Že se lidé nebudou bát setkávat se ve vlacích s jinými cestujícími. Mrzí mě, že se to nestalo. Chci věřit, že se situace zlepší a do konce roku, pokud nepřijde další vlna a přísnější opatření, se nám vrátí počty cestujících alespoň na úroveň 80 % stavu před covidem, doufá Ivan Bednárik.

Generální ředitel Českých drah se snažil ještě více přiblížit vývoj návratu cestujících do vlaků. „Tak, jak máme proočkovanou populaci, tak se nám postupně i zvyšuje počet cestujících v porovnání s rokem 2019. Když bylo 50 %, dosáhli jsme zhruba polovinu počtu zákazníků ve srovnání s dobou před covidem. Když se dnes budeme bavit o tom, že máme aktuálně 65% proočkovanost populace, tak na podobném čísle jsme i v počtu cestujících ve vlacích. Moje očekávání bylo, že v srpnu 2021 budeme někde přes 70 %. To se nám bohužel nedaří. Ne kvůli tomu, že bychom čekali nějaké zázraky, ale vypadá to, že jsme podcenili epidemická opatření, která po nás požadují zdravotníci, a zapomněli jsme na to, že pokud respirátor FFP2 bude neustále povinnou výbavou pro cestující v hromadné dopravě, tak někteří lidé budou volit jiné formy dopravy. Protože cestovat třeba jen hodinu v respirátorech, ve kterých se špatně dýchá, je pro ně nepohodlné. Bezpečnost je samozřejmě prvořadá, ale často narážíme i na konflikty plynoucí z povinnosti mít zakryté dýchací cesty. Dnes si myslím, že hromadná doprava má z tohoto důvodu snížený potenciál o 10 % a je jedno, zda se bavíme o vlacích či lanovkách,“ říká Bednárik.

Každý ví, proč tu je a pokud dělá práci správně, tak mi dělá radost


Pracovníci Českých drah odvádějí v době covidu výbornou práci a dělají vše pro to, aby se cestující cítili bezpečně a komfortně. „Chtěl bych poděkovat všem zaměstnancům za to, že jsme rychle reagovali na hygienické požadavky a že jsme dokázali prakticky okamžitě soupravy dezinfikovat. Lidé tak neuvěřili poplašným zprávám o nebezpečí v hromadné dopravě a zůstali jí věrní,“ těší Ivana Bednárika. „Největší výpadky, které jsme letos zaznamenali, šly ruku v ruce se zavřením okresů. Myslím, že bychom nenašli mnoho vlaků, které by nepřekračovaly hranice okresů. Dál jezdily, ale lidé jimi nemohli cestovat z jiných než nezbytných důvodů,“ upozorňuje generální ředitel Českých drah a odhodlaně dodává: „Musíme se s tím zkrátka vypořádat.“ 

„Velké díky patří lidem, kteří jsou jako první v kontaktu s veřejností. Pokladním, vlakvedoucím a strojvedoucím, kteří udělali vše pro to, aby ustáli tu situaci a aby kredit Českých drah měl stoupající tendenci, vysekává poklonu zaměstnancům v první linii Ivan Bednárik. „Poděkování patří také lidem ve vedení. Můj příchod byla taková léčba šokem, jsou tu lidé, kteří si zaslouží poděkování a pochopili, že to myslím dobře,“ těší ho.„Dost se mi v minulosti nelíbilo, jak nás média častovala titulky, že jsme socialistický podnik a lidé tady jen čekají na výplatu. Tohle bych chtěl uvést na pravou míru! Mým cílem je najít a vyhodit nemakačenka, abychom ušetřili náklady, ale zároveň poděkovat těm, kteří dýchají pro tuto společnost a je úplně jedno, jestli to je zaměstnanec ve vlaku, nebo ředitel. Každý ví, proč tu je a pokud dělá práci správně, tak mi dělá radost. A hodně lidí v generálním ředitelství jde příkladem,“ nepochybuje Bednárik.

Konkurenti zapomínají na to, že na prvním místě je cestující!


Podle šéfa státní akciovky firma opravdu nezahálí a už plánuje pro cestující další novinky, týkající se především nových spojů: Médii už například proběhla zpráva o tom, že bychom měli jezdit přímými vlaky do polských přístavů na Baltu. Tady je zarážející, že když přicházíme na nějaký trh, tak se to nelíbí našim konkurentům a dělají vše pro to, aby naši novou aktivitu všemi prostředky zpochybnili nebo argumentovali, že to umí dělat lépe, levněji apod. To je k zamyšlení. Kdybychom dělali to samé, tak jsme automaticky obviňování z protisoutěžního a obstrukčního jednání. Mě už ty básničky o tom, že České dráhy jsou zlým monopolem, opravdu dráždí, protože ta ‚státní prsa‘ jsou tak krásná a velká, že naši konkurenti dělají vše pro to, aby se k nim dostali. A zapomínají na to, že na prvním místě je cestující.“

Velkým tématem posledních let jsou vysokorychlostní železnice. Jak se na jejich výstavbu připravují České dráhy? „Určitě si nemůžeme dovolit říct, že nemáme zájem o rozvíjející se trh. Navíc v naší krásné zemi, kde podnikáme. Uzavřeli jsme smlouvy s dodavatelem, konsorciem Siemens – Škoda, na dodávky vratných souprav na rychlost do 230 km/h. Budeme mít 20 nových vlaků po 9 vagónech, které budou do 3 let dodané,“ prozrazuje Bednárik. „České koridory, které se dnes modernizují a budou se modernizovat několik dalších let, budou přizpůsobené v některých úsecích na maximální rychlost 200 km/h. Už tam ale jdeme s tou rezervou, že když se rychlosti budou zvyšovat, budeme tam mít možnost jezdit. V Německu se například mezi Berlínem a Hamburkem touto rychlostí už jezdí a my tam právě s těmito vozy také počítáme. Ale narážíme na jeden problém, a to je zatím neexistující lokomotiva s rychlostí na 230 km/h. Poslední lokomotiva, která splnila kritéria, se už nevyrábí několik let. Jedná se o Taurus od Siemensu, který měl postavenou rychlost na 230 km/h. Ne každý, ale některé typové řady ano. Primárně se nyní zajímáme o to, abychom některé Taurusy získali. Probíhají výběrová řízení a jednání. Máme zatím dva, ale potřebujeme jich minimálně 10. Uvidíme, jak to dopadne, třeba nás překvapí výrobci železničních vozidel nejen v Evropě a takovou lokomotivu nabídnou,“ doufá Ivan Bednárik. 

Čísla a statistiky České dráhy


„České dráhy, a.s., mají k dnešnímu dni cca 14 tisíc zaměstnanců. Z této cifry jsou nejpočetnější dvě profese - strojvedoucí a vlakové čety. Spolu s pokladními se bavíme o množině téměř 8 tisíc zaměstnanců, kteří jsou přímo v kontaktu s cestujícími ve vlacích a ve stanicích. To je víc jak polovina. Další velká množina jsou všichni ti, co se starají o to, aby vlaky mohly vyjet. Údržbáři, posunovači a tak dále. Což je dohromady řádově kolem 4 tisíc zaměstnanců. Nejmenší skupina jsou zaměstnanci v kancelářích včetně dispečerů, účetních, personalistů, auditorů nebo lidí, co se starají o bezpečnost,“ vyjmenovává generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

„V provozu máme kolem 4 tisíc vozidel. Necelá polovina jsou hnací vozidla, tedy lokomotivy a jednotky. České dráhy si prakticky nic nepronajímají, všechna vozidla vlastní. To co si aktuálně pronajímáme, jsou nejmodernější lokomotivy Vectron v počtu 17 kusů,“ doplňuje statistiku Bednárik.

Profil Ivana Bednárika 

Ze života generálního ředitele Českých drah

Veřejným tajemstvím je, že velkým koníčkem generálního ředitele Českých drah je myslivost. „Když děláte myslivost delší dobu, já od svých 18 let, tak už nepočítáte úlovky, ale zážitky. Jedním z těch nesilnějších bylo, že jsem letos v květnu daroval život kapitálnímu srnci. Byl jsem jako host v revíru a tehdy jsem toho srnce nestřelil, protože byl krásný a v plné síle. Nakonec se ho podařilo v srpnu ulovit jinému hostovi, kterému jsem o něm vyprávěl. Mimochodem, trofej má zlatou medaili. Ale tím, že jsem se neunáhlil, tak tento kapitální srnec předal během říje svůj genetický potenciál do dalších generací a úlovek byl realizován tak, jako to má být. Tedy na konci říje. Tohle považuji aktuálně za svůj největší zážitek a měl jsem radost, že to bylo myslivecky správně a že ten srnec udělal někomu velkou radost.“

„Dnešní generace je ortodoxně proti myslivosti.  Je médii vychovávána, že myslivec je ten zlý, ten, který vyříznul Karkulku vlkovi z břicha. Já si osobně myslím, že lidstvo by bez lovu nebylo lidstvem. Někdy mi je divné, že si lidé myslí, že maso v supermarketu, nebo paštika, kterou si každé ráno mažou na chleba, vzniká bez usmrcení zvěře či hospodářského zvířete. Bez toho by to nešlo. Ale souhlasím s tím, že se to musí dělat s maximální pokorou, úctou k tomu zvířeti a bez zbytečné bolesti a stresu. Myslivost ale není jen o úlovcích, ale hlavně o zážitcích a přátelích,“říká o svém koníčku Ivan Bednárik. 

Generálnímu řediteli Českých drah přirostly vlaky k srdci už jako teenagerovi. „Jako puberťák jsem dvakrát absolvoval cestu do Varny v Bulharsku. Tuto cestu si celkem živě vybavuji. Byla to zajímavá zkušenost, kdy jsem se poprvé dostal k tržnímu systému. Podařilo se mi tehdy zobchodovat žvýkačky Pedro,“ usmívá se Ivan Bednárik. „Bylo pro mě zarážející, že jsme více stáli, než jeli. Tehdy jsme určitě cestovali více jak 2 noci. Cesta vlakem ve mně zanechala nesmazatelnou stopu. Dnes už se samozřejmě cestuje mnohem pohodlněji a taky rychleji.“


Autor: Bc. Filip Červinka 

Zdroj fotek: České dráhy

Naší snahou je zvýšit komfort pro cestující, dává si za cíl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik . Naší snahou je zvýšit komfort pro cestující, dává si za cíl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik . Naší snahou je zvýšit komfort pro cestující, dává si za cíl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik .
zpět na články

inzerce

nahoru