Otevřít menu
Doprava dnes
-

Snížení daně z paliv BusLine vítá, situaci autobusových dopravců ale nevyřeší

Snížení spotřební daně z pohonných hmot a zrušení silniční daně dopravní skupina BusLine vítá, složitou situaci autobusových dopravců ale podle majitele společnosti Jakuba Vyskočila neřeší a nevyřeší. Za důležitější považuje možnost vstoupit do uzavřených dlouhodobých smluv, což zákon neumožňuje.

16:17 / 12. dubna 2022
 Snížení daně z paliv BusLine vítá, situaci autobusových dopravců ale nevyřešíi

Foto: BusLine

Třeba v Libereckém kraji umožňují smlouvy o zajištění autobusové dopravy upravovat ceny v reakci na vývoj paliv a dalších vstupů jen jednou ročně, a to zpětně.

Vláda minulou středu schválila zrušení silniční daně pro osobní auta, autobusy a nákladní vozy do 12 tun a povinné přimíchávání biosložky do nafty. Kabinet se také dohodl na snížení spotřební daně na naftu a benzin o 1,50 koruny na litr. Z litru benzinu se nyní odvádí spotřební daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 Kč. Opatření ovšem bude pouze dočasné, od začátku června do konce září. "Prezentovaný balíček vidíme jako vykročení správným směrem naznačující, že naše volání po řešení situace začíná být i vládou České republiky reflektováno," řekl Vyskočil.

Za mnohem zásadnější Vyskočil ale považuje možnost legálně vstoupit do uzavřených dlouhodobých smluv. "A s ohledem na neustále se měnící situaci zkrátit období pro indexaci na podstatně kratší období, než je jeden rok. Dopravcům to nepřinese nic navíc, avšak flexibilnější spolupráce se zadavateli jim umožní i v těchto proměnlivých podmínkách reálně fungovat a soustředit se na další palčivé problémy, jako je nedostatek řidičů a podobně," dodal. Hlavně menším dopravcům mohou podle něj na nákup drahých paliv chybět peníze.

Liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) potvrdil, že se do ceny dopravního výkonu promítá cena paliv jen jednou ročně, a to v ročním průměru. S dřívějším jednáním o ceně kraj zatím nepočítá, s dopravci se ale dohodl na vyplácení dalších záloh. Problémy totiž nemá jen BusLine, ale také krajský dopravce ČSAD Liberec, který zajišťuje autobusovou dopravu na Liberecku a Českolipsku. V rozpočtu na zajištění regionální dopravy má letos Liberecký kraj zhruba 900 milionů korun, vzhledem ke zdražení paliv ale rozpočet posílí o další desítky milionů korun z přebytku loňského hospodaření. Podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) by ale rostoucí náklady na pohonné hmoty mohly do veřejné dopravy přivést víc cestujících, což by mohlo zvýšit tržby dopravců, a kompenzace by nakonec nemusely být tak vysoké.

BusLine je největším autobusovým dopravcem v Libereckém kraji, zajišťuje regionální dopravu na Jablonecku a Semilsku, autobusy BusLine ale jezdí také v sousedním Královéhradeckém, Plzeňském nebo Středočeském kraji, uspěl i v tendrech na zajištění dopravy v Pardubickém kraji nebo jižních Čechách. Dohromady zaměstnává zhruba 780 řidičů.

Publikoval: Bc. Karel Geba (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru