Otevřít menu
Doprava dnes
-

Společnost AŽD za provozu dokončila plnou digitalizaci Švestkové dráhy

Železniční společnost AŽD dokončila první aplikaci systému digitální inteligentní železnice. Za provozu se firmě povedlo dokonat plnou digitalizaci Švestkové dráhy mezi Obrnicemi a Čížkovicemi. Je to první uplatnění inteligentní železnice s označením 4.0 na české železnici. Tato inteligence drží krok s moderními světovými trendy.

17:29 / 1. března 2023
Společnost AŽD za provozu dokončila plnou digitalizaci Švestkové dráhyi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: AŽD/ACRI.

Tři roky jsme intenzivně vyvíjeli a investovali

Společnost AŽD v roce 2016 koupila Švestkovou dráhu za jediným účelem, aby nejenom obnovila každodenní provoz, ale aby také z této regionální dráhy vytvořila testovací polygon pro své stávající i vyvíjené technologie, včetně zprovoznění moderní digitální železnice. „Tři roky jsme intenzivně vyvíjeli, investovali nemalé finanční prostředky a následně postupně instalovali technologie, které díky digitální komunikaci nyní tvoří inteligentní železnici 4.0. Tu nyní z pohledu bezpečnosti, spolehlivosti a dostupnosti ověřujeme v běžném zatížení pravidelné taktové dopravy v rámci linky U10 Litoměřice h. n. – Most,“ řekl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

V rámci inteligentní digitální železnice jsou provozovány všechny technologie z produkce AŽD v jejich nejmodernějších verzích. Celou trať řídí z technologického centra v Třebívlicích plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení řady StationSWing ESA. Z něj jsou prostřednictvím distribuovaných řídicích objektových kontrolerů bezpečně ovládány všechny stanice a dopravny s venkovními prvky v kolejišti. Přejezdová zabezpečovací zařízení jsou vybavena inteligentními periferiemi a jsou dálkově ovládána centrálním řízením. Na konvenční technologie navazuje plně interoperabilní systém jednotného vlakového zabezpečovacího systému ETCS v úrovních L1 a L2 s automatickými přechody mezi oběma úrovněmi. Celá trať je pokryta rádiovým systémem GSM-R/GPRS a v úsecích určených pro testování autonomních vlaků bez strojvedoucích také LTE a bodovým Wi-Fi. Všechny provozované systémy jsou dálkově řízeny z dispečerského centra v Lovosicích za dohledu diagnostického systému s centrálním dohledem z budovy ředitelství společnosti AŽD v Praze. Diagnostické informace jsou on-line dostupné z datových rozhraní systémů. Samozřejmostí je distribuce digitálně zpracovaných dopravních dat do informačních systémů pro cestující, inteligentních zastávek nebo do mobilních aplikací s přesnou polohou vlaků.

Technologický rozvoj Švestkové dráhy pokračuje integrací dalších systémů, jako například traťové části ATO over ETCS (Automatické vedení vlaku pod kontrolou ETCS) pracující s reálnými daty z provozu, liniového senzorického traťového dohledu využívajícího optická vlákna, autonomní diagnostiky venkovních prvků anebo komunikační jednotky kooperativního řízení C-ITS pro předávání informací o stavu přejezdových zabezpečovacích zařízení řidičům v jedoucích automobilech. „Společnost AŽD se připravuje na první zahraniční instalaci systému inteligentní digitální železnice 4.0 v rámci naší nové maďarské zakázky na trati Szeged – Rözske, která je integrální součástí rozsáhlého železničního uzlu Szeged,“ doplnil Zdeněk Chrdle.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ACRI)

 

zpět na články

inzerce

nahoru