Otevřít menu
Doprava dnes
-

Společnost Stadler poprvé představuje jednotku KISS pro Slovensko

V rámci odborného veletrhu „Rail Business Days“ v Ostravě dnes společnost Stadler a slovenská železniční společnost ŽSSK společně představily veřejnosti první dvoupodlažní jednotku typu KISS s elektrickým pohonem.

15:51 / 12. června 2023
Společnost Stadler poprvé představuje jednotku KISS pro Slovensko

Šestivozové soupravy jsou určeny pro provoz na regionálních tratích na západním a středním Slovensku, zejména v okolí Žiliny, Kút a Nových Zámků. Bude to poprvé, kdy  budou na slovenské železniční síti jezdit dvoupodlažní jednotky od společnosti Stadler. Dodání čtyř nových jednotek KISS je podle smlouvy plánováno do konce roku 2023.  

„Jsme velmi rádi, že můžeme v Ostravě představit naši spolehlivou, bezpečnou a pohodlnou  dvoupodlažní jednotku KISS pro Slovensko. Z moderních vozidel bude mít stejný prospěch jak provozovatel  železnice, tak cestující. Jsme obzvláště hrdí na to, že touto zakázkou můžeme navázat na naši předchozí spolupráci se společností ŽSSK. Děkujeme společnosti ŽSSK za důvěru a těšíme se na další úspěšné  partnerství,“ řekl při prezentaci vlaku Martin Halmo, ředitel prodeje pro Českou republiku a Slovensko. 

Vozový park společnosti ŽSSK již dnes zahrnuje 21 jednopodlažních kloubových vozů (GTW) od společnosti Stadler, z toho je 15 úzkorozchodných kloubových vozů s elektrickým pohonem od roku 2001 v provozu ve Vysokých Tatrách. Šest kloubových vozů s běžným rozchodem a diesel-elektrickým pohonem jezdí od roku 2003 na trase Bratislava – Dunajská Streda. Od roku 2021 jezdí pro společnost ŽSSK také pět ozubnicově adhezních jednotek typu GTW a jedna multifunkční ozubnicově-adhezní lokomotiva na ozubnicové a adhezní síti elektrické horské železnice TEŽ s metrovým rozchodem ve Vysokých Tatrách, „nejmenších velehorách  na světě“. 

„Pokud chceme, aby lidé přesedlali z pohodlného automobilu na železnici, musíme jim nabídnout podobně pohodlné a spolehlivé moderní vlaky,“ prohlásil Roman Koreň, předseda představenstva a generální ředitel společnosti ŽSSK. „Jen tak dokážeme lidi motivovat, aby ke svým služebním nebo volnočasovým cestám pravidelně využívali železnici. Těší mě, že po dodávce spolehlivých tatranských vlaků nyní opět spolupracujeme s firmou Stadler. Věřím, že naše spolupráce i tentokrát poběží hladce,“ dodal. 

Šestivozová vozidla typu KISS jsou dlouhá 155 metrů a mají více než 600 míst k sezení v 1. a 2. třídě. Stejně jako všechny jednotky KISS od společnosti Stadler se vyznačují vysokým hnacím výkonem a rychlou akcelerací. S elektrickým pohonem poháněným trakčním trolejovým vedením může jednotka KISS dosáhnout maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vlaky mají bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí. Multifunkční oddíly nabízejí nejen místa pro vozíčkáře, ale také velkorysý úložný prostor pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Nové jednotky KISS jsou vybaveny klimatizací prostoru pro cestující a kabin strojvedoucího. Cestující mohou využívat nejmodernější informační systém pro  cestující a WiFi. Vnitřní i vnější kamery a rovněž kamery na střeše, které sledují sběrač proudu, zajišťují bezpečný provoz na železnici. Vozidla jsou také vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících. Strojvedoucí mají k dispozici moderní a ergonomicky navrženou kabinu. 

Autor: Petr Dejnožka (zdroj: TZ STADLER)

Společnost Stadler poprvé představuje jednotku KISS pro Slovensko . Společnost Stadler poprvé představuje jednotku KISS pro Slovensko . Společnost Stadler poprvé představuje jednotku KISS pro Slovensko . Společnost Stadler poprvé představuje jednotku KISS pro Slovensko .
zpět na články

inzerce

nahoru