Otevřít menu
Doprava dnes
-

Správa železnic a AFRY CZ chatovaly s veřejností o vysokorychlostní trati Moravská brána I

Správa železnic (SŽ) a společnost AFRY CZ v úterý 2. května 2023 spustily první online chat, v němž mohla veřejnost na téma vysokorychlostních tratí (VRT) diskutovat s odborníky. Na otázky odpovídali náměstek ředitele odboru VRT Marek Pinkava ze Správy železnic a inženýr Vladislav Šefl ze společnosti AFRY. Co zaznělo?

16:54 / 3. května 2023
Správa železnic a AFRY CZ chatovaly s veřejností o vysokorychlostní trati Moravská brána Ii

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Správa železnic.

Vzhledem k jeho délce je to jeden z úseků, kde by se cestující mohli projet rychlostí 320 km/h

„Chat VRT je dalším komunikačním prostředkem pro transparentní a otevřenou diskuzi s veřejností. Tu AFRY po boku Správy železnic v Olomouckém kraji vede od počátku projektu. Zpětná vazba od místních obyvatel, spolků a samospráv je pro úspěšnost projektu nezbytná a vždy nás posunuje dál,“ říká Vladislav Šefl, hlavní inženýr projektu VRT Moravská Brána I.

Koleje, štěrk a trakční vedení. Připravované vysokorychlostní tratě jsou na první pohled k nerozeznání od stávajících koridorů. V čem se ale liší návrh vysokorychlostních tratí? “Máme zpracovaný manuál pro jejich projektování, při vymýšlení technického řešení jsme nemuseli začínat od nuly. Vycházíme ze zkušeností řady kolegů z celé Evropy, s technickým řešením nám nejvíce pomáhají kolegové z Francie, protože mají největší zkušenosti. Již 40 let provozují tratě, po kterých jezdí známe vlaky TGV,” přiblížil situaci ohledně VRT Marek Pinkava.  Technické požadavky rozpracovávají projektanti do konkrétních návrhů vedení trati. Jeden takový úsek vzniká mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. „Tento dvacetikilometrový úsek se nazývá Moravská brána I. Vzhledem k jeho délce je to jeden z úseku, kde by se cestující mohli projet rychlostí 320 km/h. V úseku jsou navrženy 4 krátké železniční tunely, 4 delší mostní estakády a středisko údržby VRT. V Prosenicích a Hranicích je VRT propojena se stávající železnicí,” popsal projekt VRT Moravská Brána I Vladislav Šefl.

Záznam z online diskuze o projektu VRT Moravská brána I – dotazy můžete klást i teď!

Tomáš Švanda, hlavní inženýr ze Správy železnic o projektu řekl: “Ačkoliv navrhujeme trať v úplně nové stopě, je zde hodně kolizí se stávající železniční sítí. Takové největší technické omezení, se kterým se při návrhu vysokorychlostních tratí setkáváme, je právě to, co umožňuje ty velmi vysoké rychlosti, a to je přímé vedení vysokorychlostní trati v krajině. Je to velmi problematické, pokud se pohybujeme například ve velmi hustě zastavěném území, což je právě případ Moravské brány I.“ Z Prahy do Brna by se cestující mohli svézt za hodinu. Z hlavního města do Ústí nad Labem za méně než půl hodiny. To jsou vyhlídky Správy železnic pro projekt VRT, který je z části zakomponován v TEN-T. Pokud vás téma vysokorychlostních tratí zajímá, více informací naleznete na https://www.spravazeleznic.cz/VRTVíce podrobností a dotazů ohledně VRT projektu Moravská brána I naleznete v přiloženém videu, kde probíhal online chat Správy železnic.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: AFRY a SŽ)

zpět na články

inzerce

nahoru