Správa železnic již vybrala zhotovitele na modernizaci trati mezi Čelákovicemi a Mstěticemi
Modernizace trati mezi stanicemi Čelákovice a Mstětice začne v závěru letošního roku. Jedná se o poslední úsek jedné z nejvytíženějších příměstských tratí z Prahy do Lysé nad Labem. Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem. Stala se jím společnost EUROVIA CS, a.s., Subterra a.s., GJW Praha, spol. s r.o. a Elektrizace železnic a.s.
Přípravné práce budou probíhat od letošního listopadu. Hlavní stavební práce se rozběhnou v roce 2023.
Součástí stavby budou zejména dvě nové přeložky. Ty po dokončení umožní zvýšit rychlost vlaků až na 140 km/h, respektive na 160 km/h pro vozy s naklápěcí technologií. První z nich v délce 1,9 kilometru napřímí trať hned za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží. Druhá bude měřit přibližně jeden kilometr. Povede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanicí Mstětice.
Na zbývajících částech dotčeného úseku provede firma kompletní rekonstrukci železničního svršku a spodku. Ve stanici Mstětice postaví nové ostrovní nástupiště. Bude mít dvě nástupní hrany o délce 220 metrů a šířce 6,1 metru. Nástupní hrana bude ve výšce 550 mm nad kolejí.
Nový bezbariérový podchod pod celým kolejištěm zajistí cestujícím přístup k vlakům z obou stran. V rámci stavby se zruší dva železniční přejezdy a postaví se nové přeložky silnic. Celý úsek také čeká instalace nového traťového zabezpečovacího zařízení.
Po provedení všech prací se bude provoz ve stanici Mstětice řídit z CDP Praha. Rovněž bude instalováno rozhlasové a informační zařízení s možností dálkového ovládání ze stanice Čelákovice a budoucího zapojení do dispečerského pracoviště v Praze.
Z důvodu potřeby zachovat maximální možnou kapacitu dopravní cesty dojde v mezistaničním úseku po dobu zhruba jednoho roku ke zřízení provizorní odbočky Záluží.
Práce na bezmála 30 kilometrů dlouhém úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem započaly v roce 2017. Konec je plánován na polovinu roku 2025. Více než dvě třetiny úseku však budou dokončeny ještě letos. Dokončení celého ramene umožní zvýšení rychlosti v některých úsecích až na 160 km/h a redukci jízdní doby pro dálkovou dopravu až o pět minut.
Významný přínos pro cestující představuje zřízení nové zastávky Rajská zahrada s přímou přestupní vazbou na MHD. Cestujícím má sloužit od jara roku 2023.
Modernizace ramene byla rozdělena do čtyř projektů. Celkové investiční náklady, na nichž se budou podílet fondy EU, se vyšplhají na přibližně 10,7 miliardy korun.
Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.spravazeleznic.cz)