Správa železnic v loňském roce zrenovovala více než 70 nádražních budov
Moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí. Nejen těmito benefity se nově mohou pyšnit další nádražní budovy po celé republice. Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 takových objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku 2 miliardy korun.
Hotovo letos Správa železnic hlásí například z Milevska, Havířova, Hanušovic, Protivína, Strakonic, Pačejova, Žihle, Sušice, Kolince, Nýrska, Blovic, Horažďovic, Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova, Dětřichova nad Bystřicí, Loun, Křižanova, Třebíče, Skleného nad Oslavou, Kadaně, Mnichova Hradiště, Ivanovic na Hané, Ostrova nad Ohří, Kunčic pod Ondřejníkem, Holic, Šumperka, Kroměříže, Prahy-Zahradního města, Lhotky nad Bečvou, Litvínova, Krnova-Cvilína nebo Skrochovic.
Do finále se chýlí také několik významných renovací památkově chráněných nádražních budov. „V únoru dokončíme pokládku ručně vyráběné podlahy v objektu královéhradeckého nádraží, stavební práce spějí do finiše i v případě rekonstrukce nádražní budovy v Berouně, hotovo chceme mít o letních prázdninách,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodává: „významně se posouvá také rekonstrukce českobudějovického nádraží, kde do konce roku cestujícím otevřeme zrenovovanou odjezdovou halu.“
V roce 2022 dále naplno poběží práce v památkově chráněných objektech v Plzni a v Pardubicích, kde se první fáze stavby týká výškové budovy Sirius. Stavbaři budou dále pokračovat také v renovaci interiérů Fantovy budovy na Hlavním nádraží v Praze. Další významnou stavbou, kterou letos Správa železnic předpokládá zahájit, je rekonstrukce historické výpravní budovy ve stanici Teplice v Čechách. V první etapě se stavbaři zaměří na opravu fasády a přilehlého 1. nástupiště.
V některých stanicích vzniknou zcela nové nádražní budovy. Nového zázemí se dočkají cestující v Praze-Radotíně, kde v roce 2022 bude připravena k zahájení výstavba nového jednopodlažního objektu. Ve Vsetíně nahradí současnou nádražní budovu nový odbavovací terminál pro vlakovou a autobusovou dopravu, zároveň také dojde k přestavbě kolejiště. Nová odbavovací hala roste i v Praze-Vysočanech, jde o součást modernizace celé stanice a přilehlého úseku do Mstětic.
Připraveny k realizaci budou v letošním roce také nádražní budovy ve Střelicích, Novém Městě pod Smrkem, Adamově, Tlumačově, Kdyni, Kostelci u Jihlavy, Rybništi, Hostinném, Blatně u Jesenice, Čejeticích nebo Podivíně. Probíhat budou například také v Bohumíně, Tachově, Opavě-západ, Prachaticích, Velimi, Veselí nad Lužnicí, Nové Pace, Velvarech, Libině, Studénce, Balkově Lhotě nebo Třinci.
Autor: Bc. Filip Červinka (zdroj: spravazeleznic.cz)