Otevřít menu
Doprava dnes
-

Stanice metra Florenc dostane světelné umělecké dílo. Galerie HMP a DPP vypsaly soutěž na jeho návrh

Galerie hl. m. Prahy společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy vyhlásila soutěž na nové umělecké dílo ve vestibulu stanice metra Florenc C. Vítěz musí také zajistit realizaci a instalaci navrženého díla. Výsledky soutěže by měly být vyhlášeny letos v září.

12:11 / 17. března 2023
Stanice metra Florenc dostane světelné umělecké dílo. Galerie HMP a DPP vypsaly soutěž na jeho návrhi

Foto: Do stanice Florenc bude umístěno nové umělecké dílo. Zdroj: SDP ČR

Ve vestibulech stanice Florenc C aktuálně probíhá rekonstrukce, jejíž součástí je i instalace nového úsporného LED osvětlení. Na něj by v pasáži, která spojuje severní a jižní vestibul metra, mělo navázat nové trvalé umělecké dílo, a to světelný objekt. Na návrh objektu vypsala Galerie hl. m. Prahy (GHMP) společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) soutěž v rámci programu Umění pro město. Zájemci se mohou hlásit pouze elektronicky, a to prostřednictvím Tender Arény. Termín uzávěrky je stanoven na 21. dubna 2023. O vítězi rozhodne pětičlenná porota a vyhlášení soutěže by mělo proběhnout letos v září.

„Předpokládáme, že návrh nového uměleckého díla bude vycházet z kvalitních až revolučních projektů, kdysi přítomných v pražském metru. Jako byl třeba legendární biometrický světelný objekt v podhledu vestibulu stanice Náměstí Míru. Ten nešťastně odstranili v devadesátých letech, aby na jeho místě mohla vyrůst trafika. Pracovat by se především mělo se světlem, jeho intenzitou, barevností, reflexí, ale také odrážet dnešní společenská témata, estetiku, a navíc zůstat nadčasovým odkazem pro další generace,“ uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a člen dozorčí rady DPP. 

Pražský dopravní podnik by touto soutěží rád navázal na architektonické, umělecké a designérské hodnoty pražského metra. Obecně je pro stanice metra typické specifické prostředí dané především absencí denního světla. Osvětlení zde tedy plní hlavně funkci strategické městské stavby, ale je také nosným nástrojem pro modelaci prostoru, tvorbu atmosféry a práci s psychologií cestujících.

„Metro vyžaduje robustní elementy, které vydrží prašné, větrné, teplotně proměnlivé prostředí či časté zásahy do okolních technologií. Z našich letitých zkušeností vyplývá, že navržené dílo musí být odolné a kvalitní nejen po výtvarné stránce, ale zejména po materiálové a technologické, a v neposlední řadě jednoduše opravitelné pracovníky DPP,“ řekl Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro. 

Čtyři hodnotící kritéria

Návrhy budou hodnoceny podle celkové kvality nabídky, tj. poměru dvou hlavních kritérií, a to umělecké kvality a celkové nabídkové ceny. Kvalita návrhu uměleckého díla s váhou 70 % pak bude obsahovat ještě dílčí podkritéria, a to kvalitu uměleckého záměru s váhou 50 %, kvalitu konceptu technologického řešení s váhou 25 % a výši investičních nákladů s váhou 25 %. Druhým hlavním hodnotícím kritériem je celková nabídková cena s váhou 30 %. 

„Za posledních několik dekád se nedařilo cíleně a koncepčně doplňovat umělecká díla do tak významného veřejného prostoru, kterým pražské metro je. Věřím, že úzká spolupráce GHMP a DPP na soutěžním dialogu pro světelný výtvarný objekt, nebo světelnou instalaci podchodu stanice Florenc přinese kvalitní a reprezentativní současné umění s mezinárodním přesahem,“ doplnila Marie Foltýnová, vedoucí Oddělení správy veřejné plastiky GHMP.

Ambicí GHMP i DPP je v ideálním případě spojit dokončení stavebních prací s odhalením uměleckého díla v roce 2026.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: DPP)

zpět na články

inzerce

nahoru