Otevřít menu
Doprava dnes
-

Stavbaři otáčejí polovinu mostu budoucí dálnice D35

U Uherska na Pardubicku otáčejí stavbaři polovinu nového mostu přes železniční koridor. Nad trať ji posouvá hydraulický válec. Obě poloviny vybudoval již dříve souběžně s kolejemi.

16:08 / 17. dubna 2022
Stavbaři otáčejí polovinu mostu budoucí dálnice D35i

Foto: Josef Vostárek, ČTK

Vladimír Dubšík ze společnosti Eurovia, která se na výstavbě dálnice podílí,  novinářům řekl, že se jedná o  náročnou a v Česku ojedinělou operaci. Úkon si vyžádá tři noční výluky na koridoru.

"Polovina mostu je 86 metrů dlouhá. Je to jedna konstrukce pro oba jízdní směry, je 27 metrů široká, její váha je 4300 tun. Otáčí se zhruba o 35 stupňů proti tomu, jak je budovaná, a posouváme ji na otáčecí dráze pomocí ocelové dočasné podpěry za pomocí hydraulického válce. Posun je asi 27 metrů," vysvětlil Dubšík. Hydraulický válec se musí posouvat postupně a kotvit. Za hodinu se most posune přibližně o tři metry.

Po dokončení posunu bude následovat jednodenní pauza. Potom se celá konstrukce zaměří a výškově dorovná. Stejnou akci budou stavbaři opakovat ve dnech od 6. do 10. května s druhou částí mostu. Poté firma nad železničním koridorem oba mosty spojí. Dále bude pokračovat pokládkou živičných vrstev a montáží svodidel. Dokončí také odvodnění a vedení kabelovodů. Provede i vodorovné značení a namontuje protihlukové stěny. Zprovoznění mostu je plánováno na konec letošního roku, stejně jako celý úsek D35 Ostrov – Časy.

Vliv na zpoždění prací by neměly mít ani komplikace z loňského podzimu způsobené poklesnutím mostní konstrukce nad železnicí. Příčinou byla projektová chyba v propočtech betonáže. Opravy trvaly několik týdnů.  Na trati byl na půl dne preventivně zastavený provoz. Vlaky poté jezdily sníženou rychlostí jen po dvou kolejích.

Délka dálničního mostu přes železniční trať u Uherska bude činit asi 175 metrů. Dálnice D35 povede v místě opěr asi 11 metrů nad současným terénem takovým způsobem, aby byla dodržena podjezdná výška železniční tratě. Konstrukci bude tvořit střední komorový nosník se třemi poli s rozpětím 50, 72 a 50 metrů s dobetonovanou horní deskou mostovky.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru