Otevřít menu
Doprava dnes
-

Stavbaři se připravují na rozpočtové provizorium

Silničáři i železničáři se začali připravovat na rozpočtové provizorium, které by mělo platit během prvních měsíců příštího roku. Navržený rozpočet vládou Andreje Babiše se schodkem téměř 377 miliard korun nastupující kabinet dle informací nebude akceptovat!

20:53 / 27. listopadu 2021
Stavbaři se připravují na rozpočtové provizoriumi

Foto: Radek Pecák

Důležité bude, aby se výstavba silnic ani investice do železniční infrastruktury nepřerušily, v což pevně věří investorské organizace. Zajímavé bude sledovat, zdali se optimistické předpovědi vyplní. Záležet bude i na době, během které nový kabinet z rozpočtového provizoria přejde k definitivní podobě rozpočtu. Zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury počítá i s možnosti rozpočtového provizoria a upravuje rozpočtové hospodaření fondu v době od prvního dne rozpočtového roku do doby schválení rozpočtu fondu. Resort dopravy a fond dopravy se na tuto eventualitu připravil a je schopen zajistit plynulé financování dopravní infrastruktury i adekvátního podílu dotací,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Co se stane, když dojde k odmítnutí navrženého rozpočtu? Nejde o to, že by státní investorské organizace neměly žádné peníze, avšak během rozpočtového provizoria budou dostávat stejné peníze, jaké byly pro jednotlivé měsíce vyčleněny pro letošní rok. Rozdíl od navrhované výše pro příští rok se pohybuje naštěstí „jen“ v řádech miliard korun. V letošním roce schválili poslanci do kasy fondu dopravy (SFDI) 127,5 miliardy, navrhovaná výše investic do dopravní výstavby a údržby pro příští rok měla dosáhnout 130,6 miliardy korun.

Důležité je si ale uvědomit, že výraznější problém by nastal v tom případě, kdyby rozpočtové provizorium zastihlo dopravní stavby už na začátku tohoto roku. Do fondu dopravy totiž přiteklo v meziročním srovnání o čtyřicet miliard více, než činil původní návrh z loňského roku.

Práce na železnici bez přestávky


Zimní přestávka se železnice moc netýká. „Současné zimy jsou spíše mírnější, takže stavební činnost se nezastavuje. Samozřejmě, pokud týden mrzne, např. se nebetonuje. Pokračovat budou stavební práce např. mezi Smíchovem a Radotínem, na 5. stavbě uzlu Plzeň (Koterov-Lobzy) i Vysočany–Mstětice, i na stavbách Blending Call na koridorech. A samozřejmě ve výpravních budovách, kde se práce v zimě soustředí do interiérů,“ prozradila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Výstavba a modernizace dráhy měla podle neschváleného návrhu rozpočtu napřesrok dostat přes 35 miliard korun ze státní kasy a dalších 23 miliard z evropských programů. Do silniční infrastruktury předpokládal dosluhující kabinet nalít z tuzemských prostředků 41,6 miliardy a dalších 21 miliard z EU. 

 

Autor: Bc. Filip Červinka

zpět na články

inzerce

nahoru