Otevřít menu
Doprava dnes
-

Stopka pro elektromobily. Po kritice musí Česko přepracovat strategii pro dotace

Česká republika musí přepracovat svoji koncepci na podporu čisté mobility. Evropské komisi se nelíbí, že by firmy či podnikatelé měli možnost čerpat dotace na pořízení nových elektromobilů a také na výstavbu „soukromých“ dobíjecích stanic. Ministerstvo průmyslu a obchodu tak zatím nespustí několikrát avizovaný dotační program s rekordní částkou 940 milionů korun.

7:19 / 19. března 2022
Stopka pro elektromobily. Po kritice musí Česko přepracovat strategii pro dotacei

Foto: Deník/David Vagaday

„Evropská komise v rámci schvalování Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost má silné výhrady k možnosti a rozsahu podpory čisté mobility pro podnikatelský sektor,“ potvrzuje Marek Vošahlík, mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu.

Za rekordní částku mělo být nakoupeno 4 555 vozidel s alternativním pohonem, zejména pak s elektrickým. Z tohoto důvodu mělo v Česku vzniknout 1 500 neveřejných dobíjecích stanic, na jejichž vybudování by bylo vydáno 300 milionů korun z evropských peněz. 

Ale k mohutnému rozšíření e-automobilů na českých silnicích za evropské peníze jen tak nedojde. Kvůli výtkám Evropské komise musí ministerstvo průmyslu a obchodu úplně přepracovat celou koncepci podpory a rozvoje čisté mobility. „Vzhledem k tomu, že podpora elektromobility z Národního plánu obnovy byla k podpoře z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost plánována jako komplementární, mění tyto výhrady Komise celkovou koncepci za Českou republiku. Změnu koncepce a další podporu elektromobility tak musíme dále řešit,“ vysvětluje Vošahlík.

Do jaké doby musí Česko předložit novou strategii a jestli stačí pouze „vyškrtnout“ podnikatelský sektor, mluvčí ministerstva neuvádí.

Chyba úředníků

Ministerstvo kvůli tomu čelí kritice ze strany české Asociace pro elektromobilitu. Chybu vidí výkonný ředitel Lukáš Hataš především v postupu ministerstva. To prý vůbec nereagovalo na připomínky. „Rozhodnutí Evropské komise je jen faktický důsledek chyb úředníků, na který jsme již dříve upozorňovali. Ministerstvo zařadilo podporu chybně do specifického cíle Udržitelná městská mobilita, kam formálně podpora nákupu aut pro podnikatele nepatří,“ uvádí jeden z nedostatků Hataš. Správné odůvodnění mělo směřovat na zlepšení životního prostředí.

Zájem o elektromobily Češi zatím příliš nemají. Důvodem je vysoká pořizovací cena, nízká dojezdová vzdálenost a stále ještě nedostatečná síť dobíjecích stanic.

Nezájem potvrzují také data Evropského sdružení výrobců automobilů. V zemích Evropské unie se loni prodalo 878 432 nových vozidel s elektrickým pohonem. To je nárůst o 63,1 procent oproti roku 2020. Tehdy se prodalo 538 734 elektromobilů. Česká republika se ale na navýšení nepodílela. V meziročním srovnání se prodeje v tuzemsku propadly o téměř 18 procent (v roce 2020 činil prodej 3 284 vozidel, o rok později to bylo 2 701 elektromobilů).

K  1. lednu bylo  v Česku registrováno necelých 10 tisíc osobních vozidel s elektropohonem.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.denik.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru